پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تویوتا i-road

تویوتا i-road ، خودرو سه چرخ الکتریکی

ترافیک، معضلی است که این روز ها گریبان گیر شهرهای بزرگ وصنعتی شده است ، بر اساس مطالعاتی که در سال ۲۰۱۴ توسط مرکز تحقیقات اقتصاد و تجارت صورت پذیرفت، محاسبه شد که خودروسوارن لندنی سرجمع ۴ روز در سال را پشت ترافیک تلف می‌کنند که این امر طی ۱۵ سال، هزینه‌ای معادل ۳۰۰ میلیارد […]

javankhodro
یکشنبه - ۳ آبان ۱۳۹۴

ترافیک، معضلی است که این روز ها گریبان گیر شهرهای بزرگ وصنعتی شده است ، بر اساس مطالعاتی که در سال ۲۰۱۴ توسط مرکز تحقیقات اقتصاد و تجارت صورت پذیرفت، محاسبه شد که خودروسوارن لندنی سرجمع ۴ روز در سال را پشت ترافیک تلف می‌کنند که این امر طی ۱۵ سال، هزینه‌ای معادل ۳۰۰ میلیارد پوند را به باد هوا می‌دهد.

تویوتا برای  مسئله ترافیک ، خودوری سه چرخ i-road را طراحی کرده است .یک خودروی الکتریکی با حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت و برد ۵۰ کیلومتر.جالب است که بدانید قرار نیست با این خودرو همه جا بروید، بلکه ایده آن است که با خودروی خود تا نزدیکی محله‌های شلوغ بیایید و سپس آن را همانجا پارک کرده و یکی از i-road  ها را از همانجا بردارید و به عمق شلوغی نفوذ کنید.

تویوتا i-road تویوتا i-road

برخلاف ظاهر عجیب و غریب تخیلی داخل i-road بسیار ساده و معمولی است، درست مانند تمام خودروهای چهار چرخ دیگر، اما عملکرد این خودرو کاملا متفاوت است. با چرخش فرمان به چپ یا راست، کل خودرو خم می‌شود درست مثل کاری که اسکیت بازان سرعت انجام داده و سعی می‌کنند در هنگام تغییر جهت، وزن خود را هر چه بیشتر به گوشه‌ای منتقل کنند که به آن سمت در حال پیچیدن هستند. البته بر خلاف آن‌ها، رانندگان i-road  لازم نیست نگران چپ کردن باشند چرا که این خودرو با کمک ژیروسکوپ و حسگرهای اینرسی تعبیه شده در آن میزان مجاز کج شدن بدنه را به صورت خودکار محاسبه کرده و بر اساس آن، سیستم تعلیق با کم کردن ارتفاع خودرو در یک سمت و زیاد کردن ارتفاع در سمت دیگر این میزان کجی را در هنگام پیچیدن ایجاد می‌کند.

تویوتا i-road

عمل تغییر جهت در واقع با چرخ عقب انجام می‌شود و امکان دور زدن در یک دایره بسیار کوچک را فراهم می‌کند. کمی دیوانگی به نظر می‌رسد، اما سه دقیقه ویراژ دادن میان خودروها در «گرنوبل» (Grenoble) تنها جایی در اروپا که می‌توان این خودرو را راند باعث می شود که عاشقش شویم.

تویوتا i-road تویوتا i-road

فرض کنید تمام خیابان‌ها پر شود از i-road ، ترافیک و آلودگی ناپدید می‌شوند و سکوتی آرامش بخشی در نبود صدای موتورهای بنزینی بر شهر حکمفرما می‌شود. این دقیقا چیزی است که در گرنوبل امتحان می‌کنند. شما می‌توانید با ۳ یورو برای یک ربع i-road  را اجاره کنید و بعد از آن هم هر یک ربع، یک یوروی ناقابل از شما می‌گیرند. متاسفانه i-road هنوز در حد یک طرح مفهومی است و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها شاهد این خودروها در بریستول باشیم اما تویوتا گفته است که به پیشبرد برنامه i-road  متعهد است پس باید امیدوار بود.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی