پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودرو وارداتی

متعادل سازی بازار خودرو با واردات خودرو بدون انتقال ارز

یک کارشناس خودرو بیان کرد: اینکه در قبال ارزی که تعهدی برای وارد کردن آن به کشور وجود ندارد، دولت دارندگان این ارز را تشویق به واردات خودرو کند، پیشنهاد خوبی است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو پس از گذشت بیش از 2 سال از ممنوعیت واردات خودرو، به نظر می‌رسد که مجلس شورای […]

سبحان قالیباف
پنجشنبه - ۶ آذر ۱۳۹۹

یک کارشناس خودرو بیان کرد: اینکه در قبال ارزی که تعهدی برای وارد کردن آن به کشور وجود ندارد، دولت دارندگان این ارز را تشویق به واردات خودرو کند، پیشنهاد خوبی است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

پس از گذشت بیش از 2 سال از ممنوعیت واردات خودرو، به نظر می‌رسد که مجلس شورای اسلامی از مدیریت صنعت خودرو توسط وزارت صمت نا امید شده و قصد دارد خود دست به کار شود.

از همین روی چندی است که موضوع آزادسازی واردات خودرو مطرح شده و مجلس به منظور متعادل کردن بازار خودرو، پیشنهادهایی مبنی برای واردات خودرو ارائه داده است.

در این زمینه روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس چندی پیش، ضمن اشاره به تصویب کلیات طرح ساماندهی تولید و عرضه خودرو، اعلام کرد که در طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو، واردات خودرو تحت شرایطی دیده شده است که می‌توان از محل صادرات خودرو و قطعات آن، صادرات نفت خام یا ارز بدون منشا خودرو وارد کرد.

پس از اعلام این خبر، با طرح ایرادات آن توسط فعالان صنعت خودرو کشور، بررسی‌ها مجدد از سر گرفته شد و در نهایت هم حجت‌الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این رابطه اعلام کرد که ماده‌ای در طرح “ساماندهی بازار خودرو” در نظر گرفته شده است و مجلس در نظر دارد که واردات خودرو را در ازای صادرات خودرو، قطعه، نفت خام و ارز اشخاص خارج از کشور که تعهد به وارد کردن آن‌ها ندارند، بدون ذکر منشاء، آزاد کند.

در رابطه با ارائه این طرح و تاثیر آن بر صنعت و بازار خودرو کشور، حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه استفاده از ارز اشخاص خارج از کشور که پیش از این نیز پیشنهاد آن از سمت فعالان این حوزه داده شده بود، گزینه مناسبی است، اظهار کرد: اینکه در قبال ارزی که تعهدی برای وارد کردن آن به کشور وجود ندارد، دولت دارندگان این ارز را تشویق به واردات خودرو کند، پیشنهاد خوبی است.

وی افزود: البته با این شرط که خودروهای سواری با یک بازه قیمتی خاص وارد شوند تا کمک کننده برای تقویت عرضه خودرو به بازار باشد. تاکنون نتواسته‌ایم از مزایای این ارزی که خارج کشور وجود دارد و تعهدی هم برای دارنده آن برای ورود به کشور ایجاد نمی‌کند، بهره‌مند شویم؛ ‌ هرچند دیر اما بازهم خوب است که تصمیم بر چنینی اقدامی گرفته شده است. بسیاری از سرمایه‌داران ایرانی هستند که تجارت آن‌ها خارج از کشور بوده و درآمد ارزی داشته و همچنین به اینکه بخشی از این درآمد خود را در جهت منافع شخصی و همچنین در جهت تقویت اقتصاد کشور به کار ببرند، علاقه‌مند هستند.

این کارشناس صنعت خودرو ضمن تاکید براینکه این موضوع، نیازمند ساختار تشویقی منطقی است، گفت: یکی از این مشوق‌های منطقی، ‌ همین واردات خودرو در ازای ارزهای سرگردانی است که بعضا منشاء خارجی دارند. این اتفاق در حوزه خودروهای تجاری افتاد و متاسفانه شنیدیم که چندی پیش مجوز شماره‌گذاری کامیون‌های دست دومی که ماه‌هاست در گمرک مانده‌اند، صادر ‌شد. به همان میزانی که ترخیص و شماره‌گذاری خودروهای تجاری دست دوم غلط بود، صدور مجوز واردات خودروهای سواری با ارز اشخاص مشوقی خواهد بود تا به‌جای کامیون‌های دست دوم که دارای اولویت حمل‌ونقل و اقتصاد کشور نیستند، خودروهای سواری وارد شود.

کریمی سنجری ضمن تاکید براینکه خودروهای سواری شرایط مناسبی در بازار ندارند و عرضه و تقاضای آن‌ها به وضعیت اورژانسی تبدیل شده است، گفت: بنابراین واردات سواری‌ها آن هم با ارز منشاء می‌تواند بازار خودرو داخلی را متعادل کند. البته همانطور که اشاره شد، به شرطی که این طرح برای خودروهایی اجرا شود که به لحاظ قیمتی متناسب با توان خرید بخشی زیادی از طرف تقاضا در داخل کشور باشد.

این فعال صنعت خودرو کشور در ادامه در رابطه با بحث واردات خودرو در ازای صادرات آن، صادرات قطعه یا نفت خام، تصریح کرد: اگر آنقدر توان داشته باشیم که خودرو و قطعه صادر کنیم، این موضوع یک مزیت به حساب خواهد آمد و طبیعتا خواهد توانست باز هم تعادلی برای بازار ایجاد کند. اما طرح صادرات نفت‌ خام برای خود بنده جالب است و در حقیقت بحث تهاتر فروش نفت در ازای واردات خودرو، به نوعی کمک به فروش نفت خواهد بود؛ نه کمک برای تعادل‌بخشی به بازار خودرو. تصمیمی است که اکنون دولت باتوجه به افزایش موجودی نفت خام کشور و از سوی دیگر کاهش درآمدهای ارزی اتخاذ کرده است. بنابراین تهاتر واردات خودرو در مقابل فروش نفت خام، به نظر می‌رسد تصمیمی باشد که در شرایط فعلی اتخاذ شده و به نتیجه رسیده است و در رابطه آن معتقد نیستم که با تاخیر انجام شده است؛ اما در رابطه با وارات خودرو در مقابل ارز با منشاء خارجی معتقدیم که بهتر بود، زودتر اتفاق می‌افتاد.

انتهای پیام/ منبع: ایسنا

از حقیقت تا واقعیت / صحت و سقم صادرات خودرو به اروپا

راهکار حذف حاشیه قیمت در بازار، کاهش تعرفه واردات خودرو است

شرط سند در رهن؛ به نفع دلالان کنار رفت!

افزایش قیمت خودرو به شرط رشد تولید/ شرط وزارت صمت برای خودروسازان

مزیت خودروهای ایرانی در رقابت با دیگر کشورها در بازارهای صادراتی چیست؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی