صدور مجوز شماره گذاری 30 دستگاه خودرو برقی

معاون دفتر حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از صدور مجوز شماره گذاری 30 دستگاه خودرو برقی تولید داخل توسط سازمان ملی استاندارد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

روز گذشته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از برنامه‌ریزی برای طراحی خودروهای به روز و ارزان‌قیمت با استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور خبر داد.

«سورنا ستاری» ضمن تأکید بر اینکه آینده صنعت خودرو در هوشمندسازی است، افزود: کشور ما نیز در آینده باید به سمت تولید خودروهای هوشمند و برقی برود تا از این موضوع عقب نمانیم که این مهم نیز در دستور کار قرار دارد.

«امیر جعفرپور» معاون دفتر حمل و نقل وزارت صنعت از توفیق یک شرکت دانش‌بنیان داخلی در تولید خودروهای کوچک برقی خبر داد که به‌تازگی استانداردهای مد نظر سازمان ملی استاندارد را پاس کرده است.

وی گفت: این خودروها که به‌جز تایر و برخی قطعات آن که توجیه اقتصادی نداشتند، بقیه اجزا و قطعات آن تولید داخل است، از سوی یک شرکت دانش‌بنیان داخلی طراحی و تولید شده و برای شماره‌گذاری در اختیار پلیس راهور قرار گرفته است.

به گفته این مقام مسوول، قرار شده این خودروها پس از رسیدن به شمارگان تولید 30 دستگاه مجوز شماره‌گذاری بگیرند و به محض رسیدن به تعداد 150 دستگاه یک مجوز عمومی برای پلاک و شماره گذاری آنها صادر شود.

وی اشاره ‌کرد: تا آن زمان باید مشکلات احتمالی خودروها توسط شرکت سازنده رفع شود.

بر اساس این گزارش، این خودرو که در دسته میکروکارها دسته‌بندی شده و دو نفره است، دوم بهمن‌ماه سال 95 در حیاط پاستور در معرض دید قرار گرفت و حتی حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز با این خودرو رانندگی کرد.

معاون دفتر حمل و نقل وزارت صنعت اشاره ‌کرد: این وزارتخانه و دیگر دستگاه‌های مرتبط در تلاشند تولید خودروهای هیبریدی، برقی و کم‌مصرف‌تر مورد تشویق قرار بگیرد.

وی ادامه‌داد: این مهم از طریق مصوبه‌های شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و اعمال تدریجی استانداردها از سوی سازمان ملی استاندارد با اتکا به توان داخل در دستور کار است تا بتوان خودروهایی در بازه قیمتی 40 تا 70 میلیون تومان از نوع خودروهای کوچک معرفی کرد.

جعفرپور یادآور شد: هرچند تولید این قبیل خودروها به دلیل فشرده‌تر و کوچکتر شدن سامانه‌ها، اجزا و قطعات آنها گران‌تر تمام می‌شود، اما از قابلیت‌های خودروهای کنونی برخوردار خواهند بود و تلاش می‌شود با تولید انبوه، ارزان‌تر تمام شوند.

وی گفت: با تلاش‌های انجام شده در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و همکاری خودروسازان و قطعه‌سازان، تولید خودروهای کم‌مصرف اقتصادی در دستور کار قرار دارد.

جعفرپور افزود: این چهارچرخ‌ها قرار است در صورت تایید شدن از سوی پلیس راهور، پلاک موتورسیکلت دریافت کنند، اما با توافق راهور قرار شده به منظور استفاده بانوان، دارندگان گواهینامه خودرو نیز بتوانند از این خودروها استفاده کنند و در آینده نزدیک آنها را در شبکه معابر ببینیم.

گزارش خودرو

وی بیان‌ کرد: این خودروها که طول آنها با عرض خودروهای کنونی موجود برابری می‌کند، مشکلاتی نظیر پارک کردن را ندارند و در یک فضای کوچک به راحتی پارک می‌شوند.

این مسوول ادامه ‌داد: شارژ باتری این خودروهای بدون آلایندگی از طریق برق معمولی شبکه شهری و معادل برق استفاده شده در یک اتو طی حدود سه ساعت است و هزینه برق آن کمتر از دو هزار تومان خواهد بود.

وی اشاره کرد: حرکت این خودروها در یک مسیر هموار با هر بار شارژ تا 50 کیلومتر در روز امکان‌پذیر خواهد بود.

جعفرپور با اشاره به تجربه‌های بین‌المللی در این زمینه، یادآور شد: خودروهای برقی از 120 سال قبل در جهان معرفی شده و حتی در کشورهایی نظیر هند و چین از 15 سال پیش در ناوگان خودرویی‌شان حضور دارد.

وی به‌طور نمونه به نانوکار ساخت شرکت تاتاموتورز هند که بین دو هزار و 500 تا پنج هزار دلار قیمت دارد، همچنین خودرو برقی اسمارت شرکت بنز آلمان و توییزی‌ شرکت رنو فرانسه اشاره کرد که تعداد آنها به صورت تصاعدی در خیابان‌ها و جاده‌های شهرهای اروپایی و آمریکایی در حال افزایش است.

معاون دفتر حمل و نقل وزارت صنعت تاکید کرد: این مهم رویکرد نوینی به حمل‌و نقل خواهد بود که به‌ویژه در کشور ما با تردد 70 درصد تک‌سرنشین، می‌تواند به عنوان تدبیری برای کاهش مصرف سوخت با استفاده از خودروهایی ایمن با ابعاد کوچک باشد.

وی اشاره کرد: استاندارد این خودروها متفاوت از خودروهای معمولی است، به‌طوری که 26 استاندارد خودروهای معمولی و هفت استاندارد برقی برای آنها دیده شده است.

بر اساس این گزارش، در سال‌های گذشته برخی خودروسازان داخلی از جمله ایران‌خودرو، سایپا، گروه بهمن و ریگان‌خودرو نیز تلاش‌هایی برای تولید خودروی برقی انجام داده بودند.

شرکت سازنده ایرانی این خودرو نیز اعلام کرده، توان تولید 100 درصد اجزا و قطعات آن را مشروط به دست یافتن به یک تیراژ اقتصادی در داخل را داراست.

پیشتر «برات قبادیان» معاون وزیر صنعت یادآور شد:‌ در زمان حضور «محمد شریعتمداری» در وزارت صنعت (شهریور96 تا پایان مهر 97)، برنامه راهبردی خودروهای الکتریکی نوشته و به روز شد.

وی، یکی از گلوگاه‌های اصلی تولید و توسعه خودروهای الکتریکی و حتی موتورسیکلت و دوچرخه الکتریکی در کشور را تامین باتری آنها برشمرد که با وجود ادعای برخی شرکت‌های مطرح داخلی، اما در عمل در این حوزه ضعف داریم.

قبادیان گفت:‌ فناوری این باتری‌ها در گذشته متعلق به ژاپنی ها و برخی کشورهای اروپایی بود، اما امروز این فناوری در اختیار چینی‌ها قرار گرفته و تولید اتوبوس‌های الکتریکی از سوی شرکت خودروسازی BYD چین نیز مشاهده می شود.

وی افزود: ظرفیت ساخت اتوبوس‌های برقی در کشور و در یک شرکت داخلی وجود دارد و پیشنهاد آن در سال‌های گذشته به این خودروساز داده شده بود.

انتهای پیام/ منبع: ایرنا

معافیت خودروهای برقی تولید داخل از مالیات

((ماسک)) با ماسک هم کرونا گرفت!

معرفی هیوندای کنا/ کراس اوور برقی با 200 اسب بخار قدرت

قیمت خودروهای برقی به زودی هم سطح خودروهای بنزینی می شود

مدل مفهومی محصول جدید بیوک معرفی شد

آشنایی با نخستین خودرو تمام برقی بازار ایران/ محصول جدید کارمانیا معرفی شد

ایساکو تعمیرگاه تخصصی بهنام آمیکو مدیران خودرو کرمان موتور>

نظر شما !!