قیسخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران بیان کرد: کارخانجات تایرسازی خواستار خروج لاستیکهای بایاس از شمول قیمتگذاری و تعیین قیمتها توسط خودشان هستند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: با توجه به شناور بودن قیمت مواد اولیه و تغییر هر روزه آنها، شرکتها دیگر نمیتوانستند محصولات […]
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو
مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: با توجه به شناور بودن قیمت مواد اولیه و تغییر هر روزه آنها، شرکتها دیگر نمیتوانستند محصولات خود را به قیمت ثابت بفروشند، همچنین درخواست افزایش قیمت به سازمان حمایت، ارائه مدارک و مستندات و بررسی آنها و در نهایت موافقت با رشد نرخها، فرآیندی زمانبر بود که این روند زیان تایرسازان را به دنبال داشت.
وی افزود: واگذاری قیمتگذاریها به کارخانجات، تصمیم درستی بود که این روزها به کاهش قیمت بازاری و کارخانهای تایرها انجامیده است، هرچند هنوز دلالان و واسطهها بهطور متوسط ۵۰۰ هزار تومان در فروش هر جفت تایر سود میکنند.
تنها بیان کرد: اکنون کارخانجات درخواست دارند تا قیمتگذاری تایرهای بایاس باری، اتوبوسی، کشاورزی، راهسازی و معدنی نیز همچون تایرهای سواری به آنها واگذار شود.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران یادآور شد: به دلیل مشکلات و استدلالهای یاد شده، با درخواست خارج شدن تایرهای وارداتی از شمول قیمتگذاری موافقت شد و اکنون واردکنندگان، خود به قیمتگذاری میپردازند، اما هنوز با درخواست کارخانجات داخلی برای قیمتگذاری تایرهای بایاس موافقت نشده است.
وی تصریح کرد: تحقق این مهم، متعادل شدن قیمت تایرهای داخلی و وارداتی و کاهش فاصله قیمتی بازاری و کارخانهای آنها را به دنبال خواهد داشت.
این مقام صنفی تاکید کرد: ۱۰ کارخانه تایرسازی در کشور فعالند که رقیب هم بوده و اگر فرصت لازم در اختیارشان قرار بگیرد، میتوانند موجب شکستن قیمتهای بازاری شوند، همچنین متعادلسازی قیمتها به عرضه بیشتر کارخانجات، بهتر شدن وضعیت تولید و بهبود جذب سرمایهگذار در این صنعت میانجامد.
تنها گفت: در تولید تایرهای باری بایاس هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد و اگر بازار کشش داشته باشد، ظرفیتهای موجود بیش از نیاز کشور است.
به گفته وی، دنا، بارز، آرتاویل، ایرانتایر، پارستایر و کیانتایر، ۶ کارخانه تولیدکننده لاستیکهای بایاس در کشور هستند.
انتهای پیام/ منبع: ایرنا
دیدگاه خود را بنویسید