پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

QR_Code_بار کد دو بعدی مترو تهران-1

تغییر بزرگ در سیستم بلیت متروی تهران

بررسی‌ها حکایت از تغییر بزرگ در سیستم بلیت متروی تهران حکایت دارد و بلیت‌های مغناطیسی مترو جای خود را به بلیت‌های هوشمند و پیشرفته بارکدی خواهند داد. به نقل از عصرایران، چندی است دستگاه های جدید در ایستگاه های متروی تهران ذهن مسافران را مشغول کرده است، دستگاه هایی که نور قرمز دارند و جلب […]

سهیل زنگنه
دوشنبه - ۴ آبان ۱۳۹۴

بررسی‌ها حکایت از تغییر بزرگ در سیستم بلیت متروی تهران حکایت دارد و بلیت‌های مغناطیسی مترو جای خود را به بلیت‌های هوشمند و پیشرفته بارکدی خواهند داد.

    به نقل از عصرایران، چندی است دستگاه های جدید در ایستگاه های متروی تهران ذهن مسافران را مشغول کرده است، دستگاه هایی که نور قرمز دارند و جلب توجه می کنند، دستگاه هایی که هنوز استفاده نمی شوند.

    بررسی های حکایت از تغییر بزرگ در سیستم بلیت متروی تهران حکایت دارد و بلیت های مغناطیسی مترو جای خود را به بلیت های هوشمند و پیشرفته بارکدی خواهند داد. این برای نخستین بار در کشور است که از فناوری بارکد دوبعدی (QR code)  برای بلیت های تک سفره و چند سفره در سیستم حمل و مقل عمومی به صورت انبوه بهره برداری می شود.

    بارکد دوبعدی در طول سالیان اخیر به دلیل قابلیت ذخیره سازی اطلاعات چند سطری کاربرد گسترده ای برای ثبت و ضبط و بازیابی سریع اطلاعات پیدا کرده است و نوعاً کاربرد آن به عنوان بارکد شناسه کالاها، بلیت قطارهای بین شهری، شناسه کارت پرواز و حتی به عنوان مجوزهای تردد و بلیت مراکز تفریحی و توریستی دیده شده  است، اما استفاده از این تکنولوژی به عنوان بلیت در یک سیستم حمل و نقل عمومی انبوه بر که در آن سرعت تراکنش و نزدیک به صفر بودن خطا در قرائت بلیت و همزمان پیشگری از هر گونه سوء استفاده و تقلب همانند کپی کردن بلیت‏ها از اهمیت ویژه برخوردار است برای اولین بار توسط یک شرکت ایرانی در کشور اجرایی گردیده است.mobile-coupon-qr-code-validation_موبایل کیو آر کد

    بررسی های خبرنگار عصرایران حاکیست، به دلیل پیچیدگی استفاده از این فناوری به عنوان بلیت حمل و نقل عمومی، همزمان با شهر تهران، شهرهای پیشرفته و با سابقه دنیا در حوزه سامانه های پرداخت الکترونیک همانند لندن در بریتانیا، رم و میلان در ایتالیا و اوکیناوا در ژاپن هم در حال گام برداشتن در مراحل تست و بهره برداری از این فناوری در خطوط ریلی خود هستند و تهران از این حیث به عنوان یکی از شهرهای پیشگام در دنیا محسوب می گردد.

    استفاده از تکنولوژی بارکد علاوه بر صرفه جویی بسیار در هزینه‏ تولید بلیت که ارتباط مستقیم با بحث محیط زیست دارد، امکان استفاده از تکنولوژی های نوین مانند تلفن همراه (mobile payment) را نیز برای تهیه و استفاده از بلیت مترو برای مردم میسر می سازد و مردم حتی می توانند با استفاده از تلفن همراه خود بلیط تهیه و به جای بلیط کاغذی از دستگاه تلفن همراه خود استفاده نمایند.

    تصویر زیر نمونه ای از بلیت های مترو است که بزودی شاهد ورود آن ها به سیستم حمل و نقل شهری تهران خواهیم بود.

    QR_Code_بار کد دو بعدی مترو تهران-2

    دیدگاه خود را بنویسید

    کیوسک مطبوعاتی