پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دیسک و صفحه کلاچ خودرو

چگونگی افزایش طول عمر صفحه کلاچ

اگر حین رانندگی متوجه لرزیدن کلاچ در وسیله نقلیه خود شدید این اتفاق می تواند ناشی از ساییدگی یا پارگی باشد که نباید برای مدت طولانی از آن چشم پوشی کرد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو بسیاری از رانندگان لرزیدن کلاچ را در وسیله نقلیه خود تجربه کرده اند. این اتفاق می تواند ناشی […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۱۶ دی ۱۳۹۹

اگر حین رانندگی متوجه لرزیدن کلاچ در وسیله نقلیه خود شدید این اتفاق می تواند ناشی از ساییدگی یا پارگی باشد که نباید برای مدت طولانی از آن چشم پوشی کرد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

بسیاری از رانندگان لرزیدن کلاچ را در وسیله نقلیه خود تجربه کرده اند. این اتفاق می تواند ناشی از ساییدگی یا پارگی باشد که نباید برای مدت طولانی از آن چشم پوشی کرد.

در حالی که تعمیرات کلاچ نسبتاً ارزان است، اما نادیده گرفتن این مشکل می‌تواند صدمه شدیدی به کل پیشرانه خودرو وارد کند و صورتحساب تعمیرات خودرو را سر به فلک بکشد.

لغزش کلاچ ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، علاوه بر فشار صفحه کلاچ و دیسک کلاچ، این مشکل اغلب در سیستم آزاد کننده انرژی وجود دارد. از دلایل دیگر می‌توان به نصب کلاچ اشتباه و بلبرینگ فرسوده اشاره کرد. یکی از نشانه های خرابی کلاچ این است که سرعت خودرو مطابق با دور موتور در حین شتاب سریع افزایش پیدا نمی کند.

اگر بوی سوختگی از کلاچ به مشام می رسد یا هنگام حرکت در جاده‌های شیب دار مانند سربالایی، توان خروجی کاهش میابد نشانه های هشدار در مورد خرابی کلاچ است. این عیب را در حالت توقف و در تعمیرگاه نیز می توان تشخیص داد.

برای تشخیص خرابی کلاج، در حالی که ترمز دستی کشیده شده است کلاچ را خلاص کنید. خودرو را در دنده ۳ قرار دهید و دور موتور را به ۲ هزار دور در دقیقه برسانید. پدال کلاچ را آهسته رها کنید تا کلاچ درگیر شود. در این وضعیت باید موتور بلافاصله خاموش شود و اگر خاموش نشد صفحه کلاچ می لغزد.

لغزش شدید (بکسواد) یا دراز مدت کلاچ موجب گرم شدن (داغ شدگی) صفحه کلاچ و خراشیدگی فلایویل می شود. باید توجه داشت اگر خلاصی صفحه کلاچ صفر باشد به این معنی است که دوشاخه کلاچ دائما بلبرینگ کلاچ را تحت فشار بر روی شاخک‌ها نگه داشته و در نتیجه فشار وارد بر صفحه کلاچ به میزان کافی نیست.

در این حالت در اثر گرمای حاصل از اصطکاک فرسایش بیش از حد ایجاد شده ضریب اصطکاک کاهش یافته و احتمال لغزش وجود خواهد داشت. در صورت لغزش صفحه کلاچ قبل از هرگونه اقدام ابتدا به کمک جک خودرو را بالا ببرید و در جست وجوی قطعات خمیده، شکسته و یا آسیب دیده‌ی سیستم کلاچ باشید.

اصل پایه‌ی کنترل کلاچ این است که با فشار پدال به کف خودرو با پای چپ آن را کاملاً غیر درگیر کرده و سپس با برداشتن پا از پدال دوباره آن را درگیر کنیم. با این کار می‌توانید به نرمی دنده‌ها را تعویض کرده و مانع از خوردن دنده‌ها به یکدیگر شوید.

اگرچه این‌یک اصل پایه بوده، اما زمان‌هایی هست که شما باید به کلاچ اجازه دهید بلغزد و کار خود را انجام دهد. این موضوع زمان‌های شروع حرکت در یک بلندی بیشتر به چشم می‌خورد، اما اگر می‌خواهید قدرت زیادی را به‌یک‌باره به جاده منتقل کنید نیز این کار را انجام خواهید داد. البته این نوع از لغزش صفحات کلاچ می‌تواند باعث سایش اضافی صفحات شود و طول عمر قطعات را کاهش دهد و از آنجایی که این قطعات نیز همانند لاستیک‌ها و ترمز‌ها مصرفی هستند تحت پوشش گارانتی خودروی جدید قرار نمی‌گیرند.

وضعیت دیگری که می‌تواند باعث وارد شدن فشار بیشتر به قطعات کلاچ شود زمانی است که راننده پای خود را روی آن می‌گذارد. این موضوع معمولاً زمانی رخ می‌دهد که راننده پای خود را پس از تعویض دنده به‌طور کامل از روی کلاچ برنداشته بنابراین این پدال کاملاً درگیر نشده است. شاید دلایل معدودی برای این کار وجود داشته باشند، اما باید از انجام آن دوری کنید.

یک دلیل برای قرار دادن پا روی کلاچ می‌تواند موقعیت بد راننده باشد. اگر شما زیادی به پدال‌ها نزدیک هستید شاید فضای پای کافی برای قرار دادن پای چپتان در موقعیتی راحت و دور از پدال کلاچ نداشته باشید. توصیه می‌کنیم موقعیت رانندگی خود را تصحیح و تنظیم کنید. زمانی که این کار را انجام دادید پای خود را از روی پدال برداشته و بدین ترتیب باید فضای کافی برای جابجا کردن پا و جلوگیری از لمس پدال باید داشته باشید.

بسیاری از خودرو‌ها دارای مکان‌های استراحت پا هستند که این کار را آسان‌تر می‌کنند، اما اگر شما خودرویی با فضای پای کم را می‌رانید شاید بتوانید پایتان را به نوعی پشت پدال قرار دهید. این موقعیت ایده آل نیست، اما حداقل از خرابی سیستم کلاچ جلوگیری می‌کند.

هرچقدر ریگلاژ کلاچ پایین‌تر درگیر شود و زودتر ازاد کند صفحه کلاچ دیرتر تمام می‌شود.

در سر بالایی‌ها تا حد امکان با بار زیاد حرکت نکنید.

هرچقدر می‌توانید از وزن خودرو کم کنید به موتور و صفحه کلاچ کمتر فشار وارد می‌شود.

سیم کلاچ را بصورت دوره‌ای عوض کنید و پدال کلاچ همیشه نرم باشد.

نشتی‌های دور گیربکس را بگیرید تا باعث چرب شدن صفحه کلاچ نشود.

یکی از نشانه‌های آسیب رسیدن به سیستم کلاچ و صفحات آن بوی متمایز سوختنی است که از صفحات بلند می‌شود.

انتهای پیام/ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

علائم نشان دهنده خرابی صفحه کلاچ چیست؟

ضعیف شدن تولید لنت ترمز در سایه رواج لنت های تقلبی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی