پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دپو خودروهای وارداتی در گمرک

آیا تعادل در بازار خودرو با مصوبه کمیسیون تلفیق ایجاد می شود؟

بررسی های میدانی نشان می دهد، تنها مجوز واردات خودروهای کار کرده در مناطق آزاد صادر شده است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو بررسی های میدانی نشان می دهد، وضعیت بازار خودرو در حالت بسیار آشفته ای است. چرا که تولید خودرو داخلی نسبت به حد نصاب سال 1396 تقریبا نصف شده است. در […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۲۰ دی ۱۳۹۹

بررسی های میدانی نشان می دهد، تنها مجوز واردات خودروهای کار کرده در مناطق آزاد صادر شده است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

بررسی های میدانی نشان می دهد، وضعیت بازار خودرو در حالت بسیار آشفته ای است. چرا که تولید خودرو داخلی نسبت به حد نصاب سال 1396 تقریبا نصف شده است.

در آن مقطع خودروسازان داخلی حدود 1.5 میلیون دستگاه در طی سال تولید داشتند اما امروز پیش بینی می شود در پایان سال چیزی حدود 700 هزار دستگاه خودرو تولید شود.

در همین رابطه از کمیسیون تلفیق بودجه 1400 خبر رسیده است که تغییراتی در فرایند واردات خودرو اعمال شده است.

مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه در خصوص واردات خودرو دو رکن اساسی دارد. اول اینکه واردات خودرو به مناطق آزاد در سال آتی ممنوع است.

این دقیقا نکته ای است که در بسیاری از رسانه ها به نقل از کمیسیون تلفیق مطرح شده است. اما رکن دوم این مصوبه این است که در سال آتی خودروهای موجود در مناطق آزاد می تواند برای ورود به سرزمین اصلی ثبت سفارش شوند.

بر این اساس هرچند ارزی بابت واردات خودرو از کشور خارج نمی شود اما عملا به صورت گسترده مجوز واردات خودروهای کارکرده و دست دوم و یا به عبارتی مستعمل صادر شده است.

نکته جالب توجه اینکه بر اساس قوانین بالادستی واردات خودرو مستعمل ممنوع است اما به هر ترتیب کمیسیون تلفیق این مجوز را صادر کرده و در صورت تایید در صحن علنی مجلس احتمال واردات خودروهای موجود در مناطق آزاد به سرزمین اصلی بسیار زیاد است.

در مصوبه کمیسیون تلفیق آمده بود، دولت به منظور تنظیم بازار خودروهای وارداتی مکلف شد، ضمن شناسایی خودروهای خارجی غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد با اخذ حقوق گمرکی و سود بازرگانی متناسب با معیارهای مشخص شده، ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون نسبت به ثبت سفارش و اجازه واردات خودروهای غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد تجاری و صنعتی اقدام کند.

همچنین نرخ سود بازرگانی در تناسب با نوع خودرو و سال ساخت باید بگونه‌ای تنظیم شود که در مقایسه با قیمت‌های کف بازار، منجر به سود غیرمتعارف بیش از 20 درصد برای واردکنندگان نشده و در صورت مشاهده روند فزاینده تفاوت میان قیمت‌های کف بازار و وارداتی، دولت می‌تواند نسبت به تجدیدنظر در نرخ سود بازرگانی اقدام کند.

واردات خودروهای موضوع این تبصره برای سازمان‌های مناطق آزاد تجاری و صنعتی و شرکت های تابعه آن‌ها و دستگاه‌های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های تابعه آن‌ها ممنوع است، همچنین واردات هرگونه خودرو در سال 1400 به مناطق آزاد تجاری و صنعتی ممنوع است.

انتهای پیام/ منبع: تسنیم

مخالف آزادسازی قیمت خودرو با شیوه وزارت صمت هستیم!

جدیدترین قیمت خودرو در بازار/ التهابات بازار خودرو فروکش کرد

خودرو باید به یک کالای رقابتی تبدیل شود نه سرمایه ای!

تلاش ایران خودرو برای آغاز تولید خودرو با گیربکس اتوماتیک از بهمن ماه سال جاری

دخالت دولت، مشکل اساسی صنعت خودرو کشور

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی