پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مزدا 3

تفاوت تیپ‌های مختلف مزدا ۳ در ایران

وقتی مزدا در سال ۲۰۰۳ از محصول جدیدش یعنی مزدا ۳ رونمایی کرد، همه آن را جانشینی برای سدان موفق مزدا ۳۲۳ دانستند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو مزدا سه که در ژاپن و چین با نام مزدا اکسلا شناخته می‌شد، بر روی پلتفرم C1 فورد طراحی شده و در دو نسخه هاچ‌بک و […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۲۷ دی ۱۳۹۹

وقتی مزدا در سال ۲۰۰۳ از محصول جدیدش یعنی مزدا ۳ رونمایی کرد، همه آن را جانشینی برای سدان موفق مزدا ۳۲۳ دانستند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

مزدا سه که در ژاپن و چین با نام مزدا اکسلا شناخته می‌شد، بر روی پلتفرم C1 فورد طراحی شده و در دو نسخه هاچ‌بک و سدان کامپکت عرضه می‌شود.

به این ترتیب مزدا سه پلتفرمی مشترک با فورد فوکوس دارد. اولین فیس لیفت از اولین مزدا ۳ که در سال ۲۰۰۶ عرضه شد، اولین نمونه وارد شده از این خودرو به ایران بود. در واقع، بهمن موتور به منظور حفظ بازار فروش خود و به‌روز کردن محصولاتش، مونتاژ این خودرو را جایگزین سدان موفق ۳۲۳ کرد. به این ترتیب، مونتاژ فیس لیفت نسل اول مزدا ۳ در سال ۸۶ به صورت CKD در ایران آغاز شد.

سدان‌های مختلف از مزدا ۳

برای اطلاع از قیمت و خرید مزدا ۳ دیوار، باید ابتدا نسبت به تیپ‌ها و مدل‌های آن آگاهی لازم را کسب کرد. مزدا ۳ که در ایران جایگزین خلف خود مزدا ۳۲۳ شده بود، تا سه سال پس از ورود (۸۹) تنها در نسخه سدان، اما در سه تیپ مختلف تجهیزاتی تولید شد.

تیپ پایه‌ یا تیپ ۱ که از کامپیوتر سفری، روکش چرمی فرمان و دسته دنده و صندلی‌ها و سیستم صوتی مجهز به خروجی AUX و امکان کنترل از روی فرمان بی‌بهره بود. تیپ ۲ که سیستم صوتی مجهز به CD پلیر و خروجی AUX داشت و کنترل آن از روی فرمان، روکش چرمی غربیلک فرمان و دسته دنده و کامپیوتر سفری بهره‌مند بود. تیپ۳ که علاوه بر امکانات تیپ ۲ از گرم‌کن صندلی، سیستم اتوماتیک چراغ‌های جلو، برف‌پاک‌کن‌های خودکار و روکش چرمی صندلی‌ها برخوردار بود. اما تفاوت‌های تیپ سه به ظاهر خودرو و سپر اسپرت آن نیز کشیده می‌شد. البته این سه تیپ در برخورداری از امکانات و تجهیزاتی مانند ۶کیسه‌ی هوا، تهویه‌ مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی با قابلیت تنظیم ارتفاع، ABS ،EBD و EBA مشترک بودند.

یکی از مثبت‌ترین نکاتی که در مورد مزدا ۳ در ایران اتفاق افتاد و معمولا در مورد خودروهای دیگر شاهدش نیستیم، پایان دادن به تولید نسل اول آن، همزمان با کمپانی مادر و جایگزینی‌اش با نسل جدید در همان زمان است. شاید همین اقدام کم‌نظیر بهمن موتور، تضمین کننده آمار بالای فروش مزدا ۳ بود. جالب اینکه نسل دوم مزدا سه در ایران به عنوان مزدا ۳ نیو معرفی شد و شهرت یافت.

تفاوت دیگر این نسل با نسل قبلی، عرضه آن در هر دو کلاس هاج‌بک و سدان است. مدل‌های سدان این نسل که همچنان در ایران تولید می‌شود در چهار تیپ تجهیزاتی عرضه شدند. در تیپ ۱ شاهد شیفتر دنده‌ فرمان،‌ روکش چرمی غربیلک فرمان و صندلی‌ها، سان‌روف، آینه بغل‌های برقی،کروز کنترل و سیستم DSC نبودیم. این موارد البته همه در تیپ ۲ لحاظ شده‌‌اند. اما تیپ ۲ از چراغ‌های زنون با قابلیت تنظیم تنظیم ارتفاع و قابلیت (AFS) و سنسور نور که در تیپ ۳ شاهد هستیم محروم مانده و در ازای آن‌ها از چراغ‌های هالوژنی بدون قابلیت AFS بهره می‌برد. تیپ ۴ که تیپ 3LF نیز نامیده می‌شود نسخه فول آپشن این نسل است و از امکاناتی مانند آینه‌ی وسط فتوکرومیک، شیشه‌شوی چراغ‌های جلو و قابلیت روشن و خاموش شدن خودکار این چراغ‌ها که در تیپ‌های دیگر شاهد نیستیم بهره‌مند است. شرح تفاوت‌های فنی این تیپ‌ها و بازده و عملکرد آن‌ها را در مشخصات فنی مزدا ۳ دیوار دنبال کنید.

تیپ‌های مختلف هاچ‌بک مزدا ۳

مزدا ۳ هاچ‌بک، که تنها مربوط به نسل دوم این محصول می‌شود نیز در ۲ تیپ تجهیزاتی عرضه شده است که در بخش فنی تفاوتی ندارند. تیپ ۱ مزدا ۳ هاچ‌بک فاقد شیفتر تعویض دنده پشت فرمان، سان‌روف و تودوزی چرم است. در واقع، روکش غربیلک فرمان و دسته دنده در این تیپ از جنس PVC و روکش صندلی‌ها پارچه‌ای است.

در تیپ دو اما روکش صندلی چرمی و سان‌روف لحاظ شده، ضمن اینکه چراغ‌های زنون با قابلیت خودکار تنظیم ارتفاع و زاویه‌ی نور جایگزین چراغ‌های هالوژنی بدون قابلیت تنظیم خودکار ارتفاع و زاویه‌ی نور در تیپ ۱ شده‌اند. در تیپ دو همچنین شاهد سیستم صوتی با ۶ (۴ خروجی در تیپ ۱) خروجی صدا، روکش چرمی فرمان و دسته هستیم.

شرح کاملی از مشخصات فنی مزدا در خودرو 45 ارائه شده است که با در اختیار گذاشتن جزئیات مهم می‌تواند به انتخابی دقیق‌تر کمک کند. قیمت مزدا ۳ در بازار کشور با توجه به تیپ، سال تولید و میزان کارکرد متغیر است، اما در کل می‌توان گفت که این خودرو نسبت به خودروهای ملی و تولیدات چینی موجود در بازار از قیمت بهتری نسبت به کیفیتش برخوردار است.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی