پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

طراحی خودرو

آشنایی با ستاره های طراحی خودرو

از کلیدی ترین و محبوب ترین عوامل خودرو ، طراحی آن می باشد .همواره بهترین هنرمندان و طراحان دنیا در صنعت خودرو به کار گرفته می‌شوند تا محصولی خلق کنند که از هرجهت زیبا و مسحور کننده باشد تمامی خودروها بیش از هر چیزی در ذهن طراح خود ، یک تصور و رویا هستند که […]

javankhodro
چهارشنبه - ۶ آبان ۱۳۹۴

از کلیدی ترین و محبوب ترین عوامل خودرو ، طراحی آن می باشد .همواره بهترین هنرمندان و طراحان دنیا در صنعت خودرو به کار گرفته می‌شوند تا محصولی خلق کنند که از هرجهت زیبا و مسحور کننده باشد

تمامی خودروها بیش از هر چیزی در ذهن طراح خود ، یک تصور و رویا هستند که بعد از آن طراحان با زنده کردن این طرح باعث تولد خودروهای جدید می شوند.در طراحی خودرو عواملی  چون ظاهر ، نیازهای مشتری، آیرودینامیک و فضاسازی باید در نظر گرفته شود.

طراحان خودرو ستاره صنعت خودرو هستند و از جایگاه بسیار بالایی برخوردارند. در طول تاریخ هنرمندان و طراحان زیادی در صنعت خودرو فعالیت کرده‌اند، اما تعداد اندکی از آن‌ها در این زمینه پیشرو بودند و هنرشان از زمان خود فراتر بود. البته لازم به ذکر است که همواره در طول تاریخ، ایتالیا مهد استایل و طراحی در خودرو بوده است. پس کاملا قابل پیش‌بینی است که افراد صدر لیست ما همگی ایتالیایی باشند.

جورجتو جیاجیارو

جیاجیارو را ، لقب یکی از بهترین طراحان خودرو در طول تاریخ صنعت خودرو را به خود اختصاص داده است.بسیاری از مقالات و کارشناسان مختلف خودرویی وی را به عنوان طراح قرن انتخاب کرده‌اند.وی علاوه بر اینکه بیش از 200 خودرو طراحی کرده است ، طراحی انواع موتورسیکلت و ساعت نیز در کارنامه وی حضور دارد.

جورجتو جیاجیارو-طراح جورجتو جیاجیارو

 جیاجیارو نیز در سال ۱۹۶۸ شرکت ایتال دیزاین را بنا نهاد که یکی از قطب‌های طراحی خودرو در جهان است. بی‌ام‌و M1، فیات ۸۵۰ و لوتوس اسپریت از کار‌های شاخص جیاجیارو است.

باتیستا پینینفارینا

شرکت پینینفارینا یکی از معروف‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه طراحی خودرو است که همکاری زیادی با فراری انجام داده است. موسس این شرکت باتیستا پینینفارینا با پسرش سرجیو سال‌ها به اداره این شرکت پرداخته‌اند. پس از فوت باتیستا در سال ۱۹۶۶ پسرش سرجیو به اداره‌ی شرکت طراحی پینینفارینا پرداخته است. انواع مدل فراری و آلفارمئو اعم از دینو و جولیتا حاصل نبوغ این فرد است.

باتیستا پینینفارینا-طراح باتیستا پینینفارینا

مارچلو گاندینی

هر چه لامبورگینی دارد از گاندینی دارد. گاندینی شخصی است که پایه‌گذار زبان طراحی لامبورگینی بوده و زیباترین لامبورگینی‌های تاریخ حاصل هنر و خلاقیت وی است. لامبورگینی میورا و کانتاش تنها بخشی از رزومه این طراح به نام هستند.همواره از گاندینی در کنار جیاجیارو به عنوان بهتری طراحان ایتالیایی تاریخ یاد می‌شود.

مارچلو گاندینی-طراح مارچلو گاندینی

والتر داسیلوا

کی از تاثیرگذارترین افراد شاغل در صنعت خودرو ، والترداسیلوا می باشد.این طراح ایتالیایی فعالیت خود را در گروه فیات و آلفارمئو شروع کرد. پس از مدتی فولکس واگن از وی به عنوان مدیر بخش طراحی سئات دعوت به عمل آورد و داسیلوا آن را پذیرفت. اما نقطه عطف کاری داسیلوا منصوب شدن وی به عنوان مدیر بخش طراحی آئودی است. داسیلوا توانست با ارایه جلوپنجره یک تکه زبان جدیدی برای آئودی تعریف کند. آئودی R8 یکی از محصولات طراحی شده توسط وی بوده است. این عمل کافی بود تا والتر داسیلوا از سوی هیئت مدیره فولکس واگن به عنوان مدیر طراحی مجموعه فولکس واگن انتخاب شود. در حال حاضر داسیلوا به صورت مستقیم بر فرآیند طراحی تمامی خودروهای مجموعه فولکس واگن اعم از آئودی، سئات، اشکودا، لامبورگینی، بنتلی، پورشه و بوگاتی نظارت می کند.

والتر داسیلوا والتر داسیلوا-طراح

کریس بنگل

کمتر علاقه‌مندی به خودرو است که نام کریس بنگل طراح مطرح آمریکایی صنعت خودرو را نشنیده باشد.وی را بهترین طراح دهه‌ی اول قرن ۲۱ نامیده‌اند.اما دلیل این انتخاب چیست؟ بنگل زمانی که وارد ب ام و شد، بسیاری خودروهای جدید این شرکت را خسته کننده می‌نامیدند. اما بنگل با اصرار فراوان زبان طراحی ۵۰ ساله ب ام و را تغییر داد که در ابتدا مخالفت‌های زیادی با وی شد و حتی کمپینی در اینترنت از سوی کارمندان این شرکت برای اخراج بنگل تشکیل شد.زبان طراحی بنگل در یک کلمه فوق العاده بود. مدل‌های Z4 و سری ۳ E46 از کارهای برجسته وی هستند. بسیاری از کارشناسان خودرو، نسل قبلی سری ۳ را زیباترین خودرو تاریخ ب ام‌و می‌نامند.

کریس بنگل-طراح کریس بنگل

آدرین ون‌هایدونک

در زمان حضور بنگل بازوی راست وی در دپارتمان طراحی ب ام و ، ون هایدونک بود.پس از ترک بنگل، ون‌هایدونک جایگاه وی را به عنوان رئیس بخش طراحی را تصاحب کرد.ون هایدونک ثابت کرد که برای تصاحب این بخش کاملا آماده بوده و از پس وظیفه سنگین طراحی ب ام و بر می‌آید.

آدرین ون‌هایدونک-طراح آدرین ون‌هایدونک

جرمی کلارکسون در رابطه با طراحی‌های نسل جدید ب ام‌و سری ۵ می‌گوید، هنگام مشاهده نسل قبل سری ۵ با خود می‌گفتم ب ام‌و نمی‌تواند خودرویی زیباتر از این بسازد، اما پس از عرضه نسل جدید از توانایی ب ام‌و در طراحی خودرو بسیار شگفت زده شدم.

ایان کالوم

کالوم فارغ التحصیل کالج هنر لندن است. وی در ابتدا در استون مارتین مشغول به کار شد و مدل DB7 حاصل زحمات وی بود.ستون مارتین DB9‌ و ونتیج نیز بعد‌ها از همان زبان طراحی کالوم الهام گرفتند. کالوم در سال ۱۹۹۹ به جاگوار منتقل شد و خودروهای XK کوپه و XF اولین محصولات وی بودند. اکنون پس از ۱۶ سال می‌توان به راحتی آثار حضور کالوم را در جاگوار مشاهده کرد.  اوج هنر کالوم را می‌توان در مدل اف تایپ مشاهده کرد ،این خودرو که در سال ۲۰۱۳ به بازار عرضه شد تقریبا تمامی جوایز طراحی را از آن خود کرد.

ایان کالوم-طراح ایان کالوم

پیتر شریر

سهم زیادی از موفقیت چند سال اخیر گروه هیوندای-کیا را به شریر، باید نسبت دهیم. می‌توان از این طراح اسبق گروه فولکس واگن به عنوان بهترین طراح آلمانی جهان نام برد که پس از به دست گرفتن سکان طراحی خودروسازان کره‌ای غوغایی به پا کرد که سایر شرکت‌های خودروسازی مبهوت پیشرفت هیوندای-کیا شدند. پیتر شریر پیش از هر چیز زبان‌های طراحی جداگانه‌ای برای این خودروسازان تعریف کرد. طراحی پنج‌وجهی هیوندای و دماغه ببر کیا حاصل خلاقیت شریر است. شریر در سال ۲۰۱۲ به عنوان شخص اول صنعت خودرو نیز انتخاب شده است.

پیتر شریر پیتر شریر-طراح

جِی مایز

جی مایز سابقه فعالیت در ب ام‌و، آئودی و فولکس واگن را در کارنامه خود دارد. شاخص ترین طراحی وی، فولکس واگن بیتل است که مایز توانست استادانه این خودرو را با حفظ اصالت خود مدرن سازی کند. مایز در حال حاضر ریاست بخش طراحی فورد را عهده دار است.

جِی مایز-طراح جِی مایز

فرانک استیفنسون

 یکی از قابل‌ترین طراحان حال حاضر دنیا، فرانک استیفنسون است. می‌توانید فرض کنید که طراح خودروهای مینی و فیات ۵۰۰، مسئول طراحی خودرو‌های ب ام‌و X5، مازراتی کواتروپورت، فراری ۴۳۰ و ۶۱۲ و مک‌لارن MP4-12C باشد؟ استیفنسون در مراکش به دنیا آمده است و وی پدری آمریکایی و مادری اسپانیایی دارد. استیفنسون یکی از برجسته ترین طراحان آمریکایی است که متاسفانه با وجود حضور موثر در صنعت خودرو کمتر نامی از وی به میان می‌آید.

فرانک استیفنسون-طراح فرانک استیفنسون

گوردون واگنر

گوردون واگنر از سال ۱۹۹۷ در بخش طراحی مرسدس بنز فعالیت می‌کند و در سال ۲۰۰۸ به عنوان مدیر این بخش برگزیده شده است. بسیاری از مدل‌های مطرح سال‌های اخیر مرسدس بنز حاصل فعالیت‌های این شخص بوده است. با این حال واگنر به دلیل عدم رجوع به زبان طراحی اصیل مرسدس بنز و تغییرات زیاد در نسل‌های مختلف، همواره مورد انتقاد کارشناسان بوده است. اما کریس بنگل هنگام فعالیت در ب ام‌و در خصوص واگنر و طراحی‌های وی عنوان کرده بود که نسل قبلی CLS و C وی را بسیار شگفت زده کرده بود.

گوردون واگنر-طراح گوردون واگنر

هنریک فیسکر

هنریک فیسکر ی، عموما  با طراحی‌های معروفش در شرکت‌های ب ام‌و و استون مارتین شناخته می‌شود. ب ام‌و Z8 و استون مارتین DB9 از شاهکار‌های این طراح دانمارکی است. شرکت خودروسازی فیسکر نیز از دیگر نتایج فعالیت‌های هنریک فیسکر در صنعت خودروسازی است. ظاهرا طراح خوب بودن برای اداره‌ی یک شرکت خودروسازی کافی نیست، زیرا متاسفانه شرکت خودروسازی فیسکر در سال ۲۰۱۴ ورشکست شد. اما این مساله چیزی از ارزش‌های این طراح برجسته کم نخواهد کرد.

هنریک فیسکر-طراح هنریک فیسکر

شیرو ناکامورا

آیا متوجه شده‌اید که شرکتی که پیش‌تر مشغول به تولید خودرو‌هایی مانند داتسون F10 بود، در حال حاضر انواع مختلفی از خودروهای عادی و خاص تولید می‌کند. وی را می‌توان مطرح‌ترین طراح خودرو در آسیا دانست. شیرو ناکامورا قائم مقام و مدیر برندینگ و طراحی نیسان و زیرمجموعه لوکس آن، اینفینیتی است. وی از عوامل کلیدی تولید خودروهای 350Z، مورانو و GT-R بوده و به خصوص تمام مراحل طراحی و توسعه GT-R زیر نظر وی انجام گرفته است.

شیرو ناکامورا-طراح شیرو ناکامورا

پیتر استیونس

طراح خودرو مک‌لارن F1 ، پیتر استیونس است. وجود خودرویی مانند F1 در کارنامه‌ی یک طراح خود برای قرارگیری نام وی در این لیست کافی است. استیونس فارغ التحصیل کالج هنر لندن است. وی به استفاده ماهرانه از خطوط قوسی شکل شهرت دارد.

پیتر استیونس-طراح پیتر استیونس

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی