پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تداوم روزهای آفتابی بازار خودرو تا آخر سال/ نسخه کهنه درد بازار چیست؟

فراز و فرودهای بازار خودرو چند وقتی است بار سفر بسته و این بازار این روزها رنگ آرامش به خود گرفته است . به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو فراز و فرودهای بازار خودرو چند وقتی است بار سفر بسته و این بازار این روزها رنگ آرامش به خود گرفته است . البته این […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۲۷ دی ۱۳۹۹

فراز و فرودهای بازار خودرو چند وقتی است بار سفر بسته و این بازار این روزها رنگ آرامش به خود گرفته است .

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

فراز و فرودهای بازار خودرو چند وقتی است بار سفر بسته و این بازار این روزها رنگ آرامش به خود گرفته است . البته این نکته را باید یادآور شد که قیمت ها با یک سرعت مطمعنه از پله های صعود، پایین می آیند و به گفته فعالان بازار قیمت خودرو هر روز ارزان تر از روز گذشته است.

اما طلوع کدام آفتاب، آرامش را به بازار بی تاب خودرو بازگردانده؟ اگر بخواهیم صادقانه باهم صحبت کنیم نه عرضه خودرو و نه برنامه خاصی در کاهش قیمت در بازار خودرو تاثیر گذار بوده است. همانطور که می دانید یکی از اصلی ترین عامل های تحریک بازار، نوسانات نرخ ارز بوده و طی هفته های گذشته آن بازار هم در وضعیت مشابهی قرار داشته و شاهد افت و خیز قیمتی در بازار نبوده ایم.

البته این نکته را باید در نظر گرفت که نوسانات بازار ارز تاثیر یک چاشنی را در بازار خودرو دارد در واقع پله های رشد قیمت توسط بازیگران همیشه در صحنه یعنی دلالان چیده می شود و هر بار به یک شکل در بازار ظهور می کنند، یک بار در قامت دلال، مرتبه ای دیگر در جامه ی محتکر و خلاصه هر بار با شیوه و شکل خاصی، بازار را با بهره گیری از بهونه نوسان در نرخ ارز دچار آشفتگی می کنند.

دیگر عوامل هم از قبیل تحریم و انحصار و… سبب ایجاد وضعیتی ایده آل برای سوداگری سودجویان در این بازار می شود. به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو این روزها تقاضا کاذبی در بازار خودرو وجود ندارد و اکثر خریداران، مصرف کننده واقعی هستند.

اگرچه به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاهداران تقاضا موجود در بازار مصرف کننده واقعی بوده اما همین مصرف کننده واقعی هم در انتظار کاهش حداکثری قیمت خودرو بوده و سخت تر از زمان اوج قیمت ها دست به جیب برای خرید خودرو می شود.

با توجه به آرامش نسبی موجود در بازار ارز و خودرو و حرکت ملایم نزولی قیمت ها، پیش بینی می شود تا اواخر سال جاری وضعیت بازار خودرو در شرایط ثبات و رکود بماند. اما نکته ای باید به آن توجه کرد اردیبهشت ماه سال آینده است.

هرسال با افزایش تقاضا در اردیبهشت ماه بازار خودرو دچار نوسان می شود و با توجه به عدم ورود خودروهای خارجی به بازار در پی ممنوعیت واردات و عرضه نسبتا قطره چکانی خودروهای داخلی با سیستم قرعه کشی خودرو، دور از ذهن نیست که بازار آرام خودرو دوباره طوفانی شود.

این موضوعی است که باید ببینم دولت برای کنترل بازار خودرو آیا قصد دارد تا در بازار خودروهای داخلی رویه قرعه کشی را در پیش بگیرد یا نسخه ای جدید برای افزایش و بهبود وضعیت عرضه به بازار دارد؟ البته وضعیت در بازار خودروهای خارجی اندکی وخیم تر است به این علت که برآیند 2 عامل ممنوعیت واردات و نرخ ارز سبب شده تا قیمت چهارچرخ های خارجی بیش از حد گران باشد.
این نکته را باید در نظر گرفت که یکی از عواملی که طی این سالها موجب شد تا قیمت خودروهای داخلی سر به فلک بکشد همین موضوع ممنوعیت واردات خودرو بود، عاملی که شاید اگر درب های واردات بسته نمی شد، حداقل شاهد انحصار موجود در بازار نبودیم و قیمت ها اندکی در دایره منطق افزایش پیدا می کردند.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی