پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقیاسه نیسان پیکاپ و پاژن

اعتماد یا قدرت؟/ مقایسه ای میان نیسان پیکاپ و پاژن

اگر با بودجه محدود قصد خرید شاسی‌بلندی آفرودی را داشته باشید که هزینه نگهداری زیادی را نیز به شما تحمیل نکند، به ناچار باید سراغ نسخه‌های دست دوم محصولات قدیمی خودروسازان بروید‌‌‌‌‌. ما در این‌جا 2 پیکاپ ‌دودیفرانسیل نام‌آشنا و قدیمی بازار را در مقابل یکدیگر قرار دادیم‌‌‌‌‌. نیسان پیکاپ محبوب و پاژن شاسی‌بلندهای آفرودی […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۲۷ دی ۱۳۹۹

اگر با بودجه محدود قصد خرید شاسی‌بلندی آفرودی را داشته باشید که هزینه نگهداری زیادی را نیز به شما تحمیل نکند، به ناچار باید سراغ نسخه‌های دست دوم محصولات قدیمی خودروسازان بروید‌‌‌‌‌. ما در این‌جا 2 پیکاپ ‌دودیفرانسیل نام‌آشنا و قدیمی بازار را در مقابل یکدیگر قرار دادیم‌‌‌‌‌. نیسان پیکاپ محبوب و پاژن شاسی‌بلندهای آفرودی هستند که با بودجه محدود، قابلیت‌های خارج جاده‌‌ای قابل‌توجهی در اختیارتان قرار‌‌ می‌دهند‌‌‌‌‌. ‌‌‌‌هم‌چنین باتوجه به‌‌‌‌‌‌ دوکابین بودن،‌‌ می‌توانند در سفرهای جمعی آفرودی کاربردی به نظر برسند‌‌‌‌‌.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

پاژن

پاژن

پاژن را‌‌ می‌توان یکی از پرحاشیه‌‌‌ترین خودروهای آفرود تولید داخل نامید‌‌‌‌‌. طراحی ظاهری ‌‌‌‌پاژن با لندروور مو‌‌‌ نمی‌زند و از این جهت خیلی از آفرودبازان را به یاد مدل‌های خاطره‌انگیز این خودروساز انگلیسی‌‌ می‌اندازد‌‌‌‌‌. پاژن محصول مرتب‌خودرو، یکی از قدیمی‌‌‌ترین خودروسازهای کشور است‌‌‌‌‌.

ظاهر جعبه‌‌ای شکل پاژن باعث شده تا بویی از آیرودینامیک نبرده باشد و به همین دلیل در سرعت‌های بالا صدای کوبش باد به خودرو به شدت داخل کابین احساس‌‌ می‌شود‌‌‌‌‌. ‌‌‌‌هم‌چنین فاصله‌‌‌‌ها و درزهای عجیب بدنه باعث شده نفوذ سروصدا و باد به کابین ‌‌‌‌بیش‌تر از نیسان پیکاپ باشد‌‌‌‌‌. بدنه تمام آلومینیومی پاژن کار صافکارها را به شدت سخت‌‌ می‌کند‌‌‌‌‌.

کابین پاژن

صندلی نیمکتی ردیف عقب‌اش، بعد از چند دقیقه سواری، سرنشینان را کلافه‌‌ می‌کند‌‌‌‌‌. اما برخلاف پیکاپ، ‌‌‌‌پاژن امکانات جالبی دارد که از جمله‌‌‌‌ آنها می‌توان به ارتفاع‌سنج، شیب‌سنج و دماسنج روی کنسول جلو اشاره کرد‌‌‌‌‌. ‌‌‌‌هم‌چنین برخی مدل‌‌‌‌ها با پرداخت هزینه ‌‌‌‌بیش‌تر به صندلی‌های موسویی مجهز شده‌‌‌‌‌اند که راحتی ‌‌‌‌بیش‌تری دارد‌‌‌‌‌. پاژن در‌‌‌‌‌ 2 تیپ‌‌‌‌‌ GLV استیشن‌واگن و GLD پیکاپ دوکابین به تولید رسیده است‌‌‌‌‌.

اما از همه ضعف‌های ‌‌‌‌پاژن که بگذریم، به ‌‌‌‌‌مهم‌ترین نقطه قوت‌اش‌‌ می‌رسیم‌‌‌‌‌. یک سیستم تعلیق جانانه که اگرچه به درد استفاده‌های شهری‌‌‌ نمی‌خورد، اما در مسیرهای آفرودی جای هیچ گله‌‌ای را باقی‌‌‌ نمی‌گذارد و با کمی تغییر در شمش‌های سیستم تعلیق‌‌ می‌توانید از آن یک آفرودر حرفه‌‌ای بسازید‌‌‌‌‌. البته جای خالی قفل دیفرانسیل عقب در این شاسی‌بلند‌‌‌‌‌ دودیفرانسیل احساس‌‌ می‌شود‌‌‌‌‌. در سال‌های 1381-82 که مرتب پروژه پاژن را استارت زد، از پیشرانه‌های اولیه مگاموتور و مدت کوتاهی از پیشرانه Z24 پاترول برای این خودرو استفاده‌‌ می‌کرد‌‌‌‌‌.

اما بعدها این پیشرانه‌‌‌‌ها جای خود را به پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری با قدرت 160 ‌‌‌‌‌اسب‌بخار و گشتاور 245 نیوتن‌متر دادند‌‌‌‌‌. این پیشرانه با موتور هیوندای گالوپر مشترک است و به همین دلیل بخش‌‌‌‌‌‌هایی نظیر جعبه‌دنده، اکسل، دینام و رادیاتور نیز از انواع کره‌‌ای هستند‌‌‌‌‌. ‌‌‌‌‌‌به‌دلیل ‌‌‌‌‌‌این‌که گالوپر در برخی کشورها با نام میتسوبیشی گالوپر نیز ساخته‌‌ می‌شد، عده‌‌ای تصور‌‌ می‌کنند پیشرانه پاژن ساخت میتسوبیشی است‌‌‌‌‌. در کنار استهلاک بالا مخصوصا در قسمت پلوس‌‌‌‌ها و جلوبندی، یکی دیگر از نقاط ضعف پاژن را‌‌ می‌توان فرمان حساس‌اش برشمرد که برای یک خودرو شاسی‌بلند عنصری خطرناک است‌‌‌‌‌.

نیسان پیکاپ

نیسان پیکاپ در اوایل دهه 80 توسط ‌‌‌‌‌‌پارس‌خودرو وارد بازار ایران شد‌‌‌‌‌. این ساخته نیسان توسط سازنده اصلی با کد D22 شناخته می‌شود اما ‌‌‌‌‌‌پارس‌خودرو همان نام نیسان پیکاپ را برایش در نظر گرفت. (البته بعد‌‌‌‌ها ‌‌‌‌‌‌پارس‌خودرو با استفاده از پلت‌فرم این خودرو چند مدل دیگر را با فیس‌لیفت‌های مختلف از جمله SUV سرانزا ساخت.)‌‌‌‌‌ نیسان اولین‌بار در سال 1997 این خودرو را راهی بازار کرد‌‌‌‌‌. نیسان‌‌‌‌‌ 2 پیشرانه 3‌‌‌‌‌.3 لیتری 6 سیلندر و 2‌‌‌‌‌.4 لیتری 4 سیلندر را درون سینه این خودرو قرار داد که از بین این‌‌‌‌‌ 2 پیشرانه 2‌‌‌‌‌.4 لیتری 4 سیلندر برای عرضه در ایران انتخاب شد‌‌‌‌‌.

نمونه‌هایی که در ایران عرضه شده همگی از گیرباکس 5 سرعته دستی بهره می‌برند و مجهز به‌‌‌‌‌ 2 دیفرانسیل هستند‌‌‌‌‌. درحالی‌که این خودرو در بازار جهانی به‌صورت تک‌دیفرانسیل هم عرضه شده است‌‌‌‌‌. ‌‌‌‌‌‌پارس‌خودرو پیکاپ را به‌صورت تک کابین و‌‌‌‌‌ دوکابین مونتاژ کرد‌‌‌‌‌. به‌این‌ترتیب طیف علاقه‌مندان به آفرود نیز می‌توانستند یک پیکاپ شاسی‌بلند بخرند که هم فضای حمل بار دارد و هم فضای کافی برای 4 سرنشین‌‌‌‌‌. جالب است بدانید در نخستین روز‌های عرضه این خودرو به بازار در سال 1381، برچسب قیمت نمونه صفر کیلومتر آن کمی بیش از 16 میلیون تومان بود!

درون کابین پیکاپ آپشن خاصی وجود ندارد و فقط می‌توان به سیستم تهویه مطبوع دستی اشاره کرد‌‌‌‌‌. کیفیت متریال به‌کار رفته در کابین هم چنگی به دل نمی‌زند اما از نظر دوام خودش را درگذشت سال‌‌‌‌ها از عمرش به خوبی نشان داده است‌‌‌‌‌. مدل‌های تک‌کابین مجهز به شیشه بالابرهای دستی هستند اما در مدل‌های‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دوکابین شیشه بالابرهای جلو برقی است‌‌‌‌‌.

فضای کابین این خودرو در نمونه‌های‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دوکابین برای 4 نفر ایده‌آل است و در مدل‌های‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دوکابین هم فضا به اندازه کافی وجود دارد‌‌‌‌‌. اما این فضا به معنای سواری راحت نیست زیرا سیستم تعلیق پیکاپ بسیار خشک عمل می‌کند و ضربات را به شدت به کابین انتقال می‌دهد‌‌‌‌‌. البته از یک وانت بار نمی‌‌توان انتظار سواری نرم و لوکسی داشت‌‌‌‌‌. هرچند اهل فن با تغییر در فنرهای شمش محور عقب و استفاده از کمک‌فنرهای گازی تا حدود زیادی این نقیصه را بر طرف کرده‌اند، اما سیستم تعلیق جلو که از نوع طبق‌دار است می‌تواند ضربات را به‌خوبی جذب کند‌‌‌‌‌.

نیسان پیکاپ

پیکاپ از نظر سیستم تعلیق و قطعات فنی خودرو مقاومی است که می‌تواند در کاربری آفرود استقامت خوبی داشته باشد‌‌‌‌‌. پیشرانه این خودرو در ایران می‌تواند حدود 145 ‌‌‌‌‌اسب‌بخار نیرو تولید کند و گشتاورش هم به 207 نیوتن‌متر می‌رسد‌‌‌‌‌. هرچند پیشرانه پیکاپ توانایی بالایی ندارد اما ضرایب جعبه‌دنده 5 سرعته طوری طراحی شده است که می‌تواند قدرت کافی را در اختیار خودرو قرار دهد‌‌‌‌‌. از طرفی اگر هم در مسیرهای آفرود گرفتار شوید، گیرباکس کمک قدرتمند آن به کمک‌تان خواهد آمد‌‌‌‌‌.

پیشنهاد نهایی

پاژن پیکاپ پرقدرت‌تری از نیسان پیکاپ به نظر‌‌ می‌رسد و گشتاور ‌‌‌‌بیش‌ترش نسبت به رقیب ژاپنی، در چالش‌های مسیرهای صعب‌العبور خودش را نشان‌‌ می‌دهد‌‌‌‌‌. اما فراموش نکنید که نیسان در شهر خودرو متمدن‌تری از پاژن به محسوب می‌شود و استهلاک‌اش هم از این کپی لندروور ‌‌‌‌بیش‌تر است‌‌‌‌‌. با ‌‌‌‌‌‌این‌که شباهت ظاهری پاژن با لندروور دیفندر باعث شده بسیاری از آفرودبازان سراغش بروند و اتفاقا لوازم جانبی متنوعی هم برای آن عرضه شده است، اما باید گفت بازار خرید‌‌‌‌‌ و فروش نیسان پیکاپ نسبت به پاژن بهتر است و بعد از گذشت سال‌‌‌‌ها از عمرش، ‌‌‌‌بیش‌تر از پاژن اعتماد خریداران را به خود جلب‌‌ می‌کند‌‌‌‌‌.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی