پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تولید-خودرو

خودروسازان از جهت ساخت و تکنولوژی مشکل دارند

کمبود نقدینگی یکی از مشکلات اساسی خودروسازان در روزهای اخیر است که قرار است با بسته های پیشنهادی دولت حل شود اما یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است خودروسازان از جهت ساخت و تکنولوژی مشکل دارند. مدتی است که حرف و حدیث‌هایی از سوی قطعه‌سازان به دولت مبنی بر درخواست بسته‌ای برای به حرکت […]

سهیل زنگنه
یکشنبه - ۱۰ آبان ۱۳۹۴

کمبود نقدینگی یکی از مشکلات اساسی خودروسازان در روزهای اخیر است که قرار است با بسته های پیشنهادی دولت حل شود اما یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است خودروسازان از جهت ساخت و تکنولوژی مشکل دارند.

مدتی است که حرف و حدیث‌هایی از سوی قطعه‌سازان به دولت مبنی بر درخواست بسته‌ای برای به حرکت درآوردن صنعت خودرو به گوش می‌رسد. بسته پیشنهادی 500 میلیون دلاری که مدتی پیش به دولت ارائه شد اما پاسخی دریافت نشد و هفته‌ گذشته این پیشنهاد برای بار دوم پیشنهاد داده شد که از پول‌های بلوکه شده به این صنعت کمک مالی کنند. اما ابوذر ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است راه نجات صنعت خودرو تنها حمایت مالی نیست. روزنامه «دنیای خودرو» دراین‌باره از عضو کمیسون اقتصادی مجلس سوالاتی پرسیده است که به شرح ذیل است.

با توجه به این موضوع که یکی از مشکلات خودروسازان نقدینگی است، چرا حمایت مالی تاثیرگذار نیست و راهکار چیست؟
موضوع خودرو سه‌‌گانه است، اول کیفیت خودرو است. مردم کمتر خودرو می‌خرند به این دلیل که هزینه، کیفیت، گارانتی و خدمات پس از فروش ضعیف است. دوم بحث قیمت است. قیمت را باید واقعی‌تر کنند. این قیمت واقعی از جهت مدیریت، بهره‌وری و عواملی است که باعث کاهش قیمت خودرو می‌شود. مردم توان خرید خودرو به هر قیمتی را ندارند. باید بررسی شود که مردم چه خودرویی و به چه قیمتی می‌خرند. سوم رقابت است. در رابطه با موضوع رقابت، مردم در ارتباط با خودروسازان، خود را موظف نمی‌دانند که خودرویی خریداری کنند که نسبت به خودروهای وارداتی، قیمت بالا و کیفیت پایین‌تری دارد. رقبایی هستند که می‌توانند با قیمت‌های پایین‌تر و کیفیت بالاتر جایگزین شوند. به این معنی که اگر 100 یا 50 میلیون هزینه کنند، این را مبنا حساب می‌کنند که چه مقدار خرج زندگی روزمره کم می‌شود که باتعجب با افزایش خرج روبه‌رو می‌شوند. برای آرامش خودرو تهیه می‌کنند اما از نظر خرابی و مشکلات قطعه و جابه‌جایی‌ها به مشکل برمی‌خورند. باید قبول کرد که در مسائل مربوط به حوزه خودرو، قیمت و وام، یکی از عوامل تعیین‌کننده است اما تنها عامل نیست.

آیا بسته پیشنهادی موجب پیشرفت تکنولوژی می‌شود؟
مردم برای خرید خودرو با مشکل روبه‌رو هستند اما خودروسازان از جهت ساخت و تکنولوژی مشکل دارند. انحصار هم به آنها کمک کرده که رقابتی نباشد. باید فضای صنعت خودرو را مانند بقیه فضاها رقابتی کنیم و خودروساز هم باید قبول کند که مردم از نظر علم و ارتباطات با 10 سال پیش فرق کرده‌اند. بنابراین نباید فکر کنند دولت هم می‌تواند سالیان سال به آن‌ها کمک کند.

منبع : دنیای خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی