پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

باتری‌ های قدرتمندتر برای خودروهای برقی

معرفی باتری‌ های قدرتمندتر برای خودروهای برقی

محققان دانشگاه کمبریج برای تامین انرژی خودروها و سایر لوازم برقی ، باتری‌ هایی با انرژی بالا در فاز آزمایشگاهی ساخته اند.محققان معتقدند پروسه تجاری‌سازی باتری‌های لیتیوم-هوا حداقل چندسالی زمان نیاز دارد اما این فناوری می‌تواند جایگزینی قطعی و قدرتمندی برای باتری‌های لیتیوم-یون فعلی باشد. با اولین آزمایش بر روی نمونه آزمایشگاهی باتری لیتیوم- هوا  […]

javankhodro
سه شنبه - ۱۲ آبان ۱۳۹۴

محققان دانشگاه کمبریج برای تامین انرژی خودروها و سایر لوازم برقی ، باتری‌ هایی با انرژی بالا در فاز آزمایشگاهی ساخته اند.محققان معتقدند پروسه تجاری‌سازی باتری‌های لیتیوم-هوا حداقل چندسالی زمان نیاز دارد اما این فناوری می‌تواند جایگزینی قطعی و قدرتمندی برای باتری‌های لیتیوم-یون فعلی باشد.

با اولین آزمایش بر روی نمونه آزمایشگاهی باتری لیتیوم- هوا  ، محققان دریافتند که قدرت ذخیره و بازیابی انرژی در این سیستم به رقم قابل توجه 93 درصد رسیده و می‌توان این نسل از باتری‌ها را حدود 2000 بار تخلیه و شارژ کرد.

پروفسور کلر گری، متخصص شیمی مواد و محقق این پروژه اظهارکرد: این فناوری هنوز در مراحل اولیه است اما با آزمایش‌های انجام شده مشخص شد که می‌توان نیاز روزافزون وسایل پرتابل به انرژی الکتریکی را برطرف کرد.

وی در ادامه افزود: فرایند تجاری‌سازی باتری‌های لیتیوم- هوا حداقل 10 سال یا بیشتر طول خواهد کشید، چرا که فرایند شارژ و تخلیه نمونه‌های فعلی بسیار آهسته است.

گری اعتقاد دارد که یکی از دلایل عدم استقبال افراد از خودروهای برقی پیمایش کمتر آنها به نسبت خودروهایی با سوخت‌های فسیلی است، چرا که باتری‌ های لیتیوم یون موجود در آنها قادر به ذخیره این حجم عظیم از انرژی نیستند.

وی ضمن اشاره به موفقیت باتری‌های لیتیوم- هوا در مراحل آزمایشی گفت: تنها راه‌حل مقابله با سوخت‌های فسیلی استفاده از باتری‌ های لیتیوم- هوا است، چرا که در محاسبات انجام شده قابلیت ذخیره انرژی در این باتری‌ها حدود 10 برابر نمونه لیتیوم یون است. این رقم به این معنا است که می‌توان انرژی مورد نیاز برابر با یک باک پر از سوخت‌های فسیلی را در این نسل از باتری‌ها ذخیره کرد.

دومین مزیت بسیار مهم باتری‌های لیتیوم- هوا، کاهش پنج برابری هزینه تولید و کاهش پنج برابری وزن در مقایسه با باتری‌ های لیتیوم یون فعلی است.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی