قیمت گذاری دستوری عامل زیان ۱۷ هزار میلیاردی ۲ خودروساز بزرگ کشور

دبیر انجمن خودروسازان گفت: شرکت ایران خودرو و سایپا به دلیل همین قیمت‌گذاری دستوری در ۹ ماه اول سال ۱۷ هزار میلیارد زیان کرده است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

احمد نعمت ‌بخش دبیر انجمن خودروسازان درباره کاهش عرضه خودروسازان و تاثیرات منفی آن بر بازار خودرو، گفت: اگر عرضه خودروسازان کاهش یابد، قیمت خودرو مجدد افزایش خواهد یافت. اگر فولاد به میزان کافی در اختیار خودروسازان و قطعه سازان قرار نگیرد، دچار کمبود مواد اولیه می‌شویم و خودروسازان دیگر نمی‌توانند خودرو میزان کافی عرضه کنند.

دبیر انجمن خودروسازان با تاکید بر اینکه کمبود مواد اولیه تولید را تحت شعاع قرار می‌دهد، تشریح کرد: در حال حاضر تعدادی خودرو ناقص کف کارخانه، نیاز به قطعه دارند و دلیل آن هم همین سرکوب مالی است که انجام داده‌اند و روز به روز توان مالی قطعه سازان ضعیف‌تر می‌شود.

گزارش خودرو

نعمت بخش با تاکید بر اینکه ریشه اصلی در ضرر و زیان خودروسازان، قیمت‌گذاری دستوری خودرو است، گفت: اکنون ایران خودرو به دلیل این روش قیمت‌گذاری، ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ضرر کرده است. باید جلوی قیمت‌گذاری دستوری گرفته شود و خودرو در حاشیه بازار به فروش رود تا تک نرخی شود، همین ۲ نرخی بودن قیمت خودرو ضررهای زیادی وارد کرده است.

نعمت بخش در خصوص قیمت‌گذاری خودروهای جدید، گفت: قیمت‌گذاری خودروهای جدید توسط شورای رقابت صورت می‌گیرد اما پیشنهاد داده‌ایم قیمت‌گذاری خودروهای کم تیراژ توسط خود خودروسازان انجام شود. شورای رقابت قیمت خودرو را بسیار کم تعیین می‌کند و شرکت ایران خودرو و سایپا به دلیل همین قیمت‌گذاری دستوری در ۹ ماه اول سال ۱۷ هزار میلیارد زیان کرده است.

دبیر انجمن خودروسازان توضیح داد: فرمول شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو مشکل اساسی دارد و باید این فرمول تغییر کند. همواه با این فرمول شورای رقابت زیان دیده ایم.

انتهای پیام/

ایساکو تعمیرگاه تخصصی بهنام آمیکو مدیران خودرو

نظر شما !!