پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار خودرو

سکاندار بعدی قیمت گذاری خودرو کیست؟

به گفته نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در کمیسیون صنایع این اختلاف وجود دارد که قیمت‌ گذاری خودرو توسط شورای رقابت انجام شود یا طبق فرمول سازمان حمایت. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو علی جدی نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد آخرین وضعیت طرح ساماندهی خودرو و تعدد طرح‌ها […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۱۶ فروردین ۱۴۰۰

به گفته نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در کمیسیون صنایع این اختلاف وجود دارد که قیمت‌ گذاری خودرو توسط شورای رقابت انجام شود یا طبق فرمول سازمان حمایت.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

علی جدی نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد آخرین وضعیت طرح ساماندهی خودرو و تعدد طرح‌ها در قیمت ‌گذاری خودرو اظهار کرد: 2 طرح در کمیسیون صنایع در مورد خودرو در دست بررسی است. یک طرح از شورای نگهبان برگشته که برای مجلس دهم بوده است، قرار شد که این طرح سریع بررسی شده و به صحن برود. یک طرح از قبل داشتیم که در مرحله بررسی است. البته ماده اول و دوم این طرح در کمیسیون صنایع و معادن تصویب شده است.

به گفته وی، قیمت‌های بازار اختلاف زیادی با قیمت‌های خودروساز دارد، ما به دنبال این هستیم که در طرح ساماندهی بازار خودرو به سمتی برویم که قیمت‌های حاشیه بازار کاهش پیدا کند. این طرح از ابتدای سال در دستور کمیسیون است.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد وضعیت شورای رقابت در طرح ساماندهی خودرو گفت: تا زمانی که قانون جدید تصویب نشود شورای رقابت به منوال گذشته به کار خود در قیمت‌گذاری خودرو ادامه خواهد داد. مجلس هم که هنوز قانون اجرایی ندارد، شیوه‌نامه وزارت صمت هم فعلا در وزارتخانه متوقف شده است.

جدی در مورد قیمتگذاری شورای رقابت گفت: در این شیوه قیمت برخی خودروها را بالا می‌برند و قیمت برخی دیگر به کمتر از قیمت تمام شده می‌رسد، بنابراین این شیوه‌نامه هم به جایی نرسید. البته شورای رقابت کمافی‌السابق به کار خود ادامه می‌دهد اما در کمیسیون صنایع این اختلاف وجود دارد که قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت انجام شود یا طبق فرمول سازمان حمایت.

وی با تاکید بر عوامل اقتصادی موثر بر قیمت خودرو اشاره کرد: در مورد خودرو فقط موضوع قیمت‌گذاری مطرح نیست، شاخص‌های اقتصادی هم تاثیرگذار هستند. اگر نرخ ارز دچار ریزش شود، تغییراتی در قیمت خودرو رخ می‌دهد.

جدی با بیان اینکه خودروسازان ایرانی همکاری خود با چینی‌ها را آغاز کرده‌اند تصریح کرد: بسیاری از خودروسازان با CKD کار می‌کنند و از 30 تا 40 درصد خودرو در داخل تولید می‌شوند؛ در این مورد با چین همکاری می‌شود و چند ماهی هم از عرضه خودروهای آنها می‌گذرد. اگر همین شیوه ادامه پیدا کند یعنی با افزایش عرضه، تولیدات مشترک با خارجی‌ها می‌تواند قیمت خودرو را بشکند.

وی افزود:‌ شاهد این هستیم که به جز دو خودروساز بزرگ دیگر خودروسازان که با خارجی‌ها کار می‌کنند عرضه خود را افزایش داده‌اند و این موضوع بازار را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد. البته این نکته مثبتی است و می‌تواند تناسبی بین عرضه و تقاضا ایجاد کند. همانطور که با چینی‌ها همکاری می‌شود می‌توان با دیگر کشورها هم همکاری کرد البته این موضوع بستگی به عاقبت تحریم‌ها دارد.

جدی همچنین تصریح کرد: آذربایجان خودرو و MVM چند مدل خودرو را با همکاری چین برای عرضه ارائه کرده‌اند. به خاطر تحریم‌ها توقفی در این حوزه رخ داده بود ولی اخیرا تولید خود را افزایش داده‌اند.

انتهای پیام/ منبع: ایلنا

قیمت خودرو قطعا طی 3 ماه آینده افزایش می یابد

شرایط فروش اقساطی 6 محصول مدیران خودرو اعلام شد

قیمت پژو 206 صندوق دار در بازار خودرو/ قیمت روز خودروهای داخلی در بازار

محصولات جدید مدیران خودرو در سال 1399 

هیچ رابطه علمی بین واردات خودرو و کیفیت خودروی تولید داخل وجود ندارد

خودرو کیا اسپورتیج در بازار چه قیمتی است؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی