پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مزایای پیشرانه های TGDI چیست؟

سال ۱۸۶۱ که برای اولین بار موتور درون سوز توسط نیکلاس اتو اختراع شد همواره متخصصان و طراحان موتور قصد داشتند تا موتوری طراحی کنند که علاوه بر برخورداری از مصرف سوخت کمتر از قدرت مناسبی نیز برخوردار باشد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو طراحان موتور و متخصصان از ابتدای زمان اختراع موتور دون […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۲۳ فروردین ۱۴۰۰

سال ۱۸۶۱ که برای اولین بار موتور درون سوز توسط نیکلاس اتو اختراع شد همواره متخصصان و طراحان موتور قصد داشتند تا موتوری طراحی کنند که علاوه بر برخورداری از مصرف سوخت کمتر از قدرت مناسبی نیز برخوردار باشد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

طراحان موتور و متخصصان از ابتدای زمان اختراع موتور دون سوز ۴ زمانه توسط نیکلاس‌اتو آلمانی در سال ۱۸۶۱ تا به امروز، قصد داشتند تا همواره این فرآیند را به روز رسانی و اقتصادی کنند. به این علت که رسیدن به قدرت وگشتاور بیشتر، مصرف سوخت کم تر و کاهش آلایندگی از جمله اصول کلی مهندسی موتور است.

بهره گیری از توربوشارژر و کاهش حجم و تعداد سیلندرها، در راستا کاهش مصرف سوخت در کنار افزایش قدرت از جمله مسیرهایی است که طراحان تا به امروز در دستور کار خود قرار داده اند.

یکی از مهمترین نکاتی که در صنعت خودرو وجود دارد و همواره جزو دغدغه‌های اصلی سازندگان بوده، مصرف سوخت بهینه است. حتی پیشرفت 0.1 درصدی در مصرف سوخت را می‌توان یک گام بلند در راستای بهبود صنعت خودرو به شمار آورد. پیشرانه‌های (TGDI (Turbocharged Gasoline Direct Injection یا همان موتورهای تزریق مستقیم سوخت توربوشارژ، یکی از پیشرفت‌های جدید خودروسازان در راستای بهبود مصرف سوخت خودروها بوده است.

مزایای موتورهای TGDI

برای اینکه خودروسازان بتوانند نیاز مشتریان خود نظیر مصرف سوخت کمتر و همچنین قدرت بیشتر را پاسخگو باشند، به سمت استفاده از موتورهای TGDI متمایل شده‌اند. موتورهای TGDI برای اینکه بتوانند به این اهداف دست پیدا کنند، سوخت خودرو را به صورت مستقیم به داخل سیلندر می‌پاشند تا به گونه‌ای اثری خنک کننده داشته باشند و همچنین از نظر مصرف سوخت و قدرت خروجی موتور کیفیت بالاتری را ارائه دهند. همین پاشش مستقیم سوخت در داخل سیلندر موتور باعث می‌شود تا نرخ فشرده شده در داخل سیلندر افزایش پیدا کند و در نتیجه گشتاور بیشتری از سوی موتور خودرو تولید شود.

لازم به ذکر است که اگر پیشرانه ای به تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت مجهز باشد و به صورت تنفس طبیعی تولید شود، معمولا پسوند GDI را در کنار نام خودرو مشاهده خواهیم کرد؛ حال اگر پیشرانه توربوشارژی به سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز باشد، عبارت TGDI در کنار نام آن دیده خواهد شد که T ابتدا به Turbo یا همان توربوشارژ پیشرانه اشاره دارد.

لازم به ذکر است تنها موتور داخلی 1500 TGDI بر روی جدیدترین محصول کرمان موتور یعنی “جک S5 جدید” استفاده می شود. یکی از ویژگی های این موتور تولید توان بالا با وجود مصرف سوخت پایین است. همچنین حداکثر گشتاور این موتور 1.5 لیتری توربو از1500 دور در دقیقه به جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاچه این خودرو انتقال پیدا می کند و سبب می شود تا جک S5 جدید همچنان توان حرکتی بسیار خوبی داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی