پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

طرح_ترافیک_کنترل میزان آلایندگی

جزئیات رنگ بندی طرح کنترل آلایندگی

همانطور که اطلاع دارید طرح کنترل آلایندگی جایگزین طرح زوج و فرد خواهد شد و بر اساس این طرح خودروها بر اساس آلایندگی به چهار رنگ، آبی، سبز، زرد و قرمز دسته بندی می شوند. مهدی یدی همدانی (دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور) با اشاره به بازنگری طرح زوج و فرد به عنوان […]

سهیل زنگنه
یکشنبه - ۷ تیر ۱۳۹۴

همانطور که اطلاع دارید طرح کنترل آلایندگی جایگزین طرح زوج و فرد خواهد شد و بر اساس این طرح خودروها بر اساس آلایندگی به چهار رنگ، آبی، سبز، زرد و قرمز دسته بندی می شوند.

مهدی یدی همدانی (دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور) با اشاره به بازنگری طرح زوج و فرد به عنوان یکی از دستور کارهای یکصدو هجدهمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور گفت: از سال 1377 طرحی به نام «زوج و فرد» در تهران اجرایی شد که بعدها با الگو برداری از شهر تهران این طرح در شهرهای مشهد و اصفهان نیز اجرا شد.

‌15 درصد تهران تحت پوشش طرح زوج یا فرد قرار دارد

وی افزود: طرح زوج یا فرد از سال 84 به صورت دائمی در تهران به اجرا درآمد، طرح زوج یا فرد در شرایطی به طرح دائمی تبدیل شد که مبانی قانونی و حقوقی این موضوع بهبود شرایط ترافیکی نبود، بلکه بهبود شرایط محیط زیستی مدنظر بوده است. در بسیاری از کشورها به منظور بهبود کیفیت هوا برای خودروهای آلوده کننده معمولا در روزهایی که هوا آلوده است محدودیت‌هایی قائل می‌شوند که در عمده کشورهای جهان محدودیت‌ها را برای خودروهای آلوده کننده و خودروهایی که کیفیت پایین و آلایندگی بیشتر دارند، قائل می‌شوند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ‌15 درصد از شهر تهران تحت پوشش طرح زوج یا فرد قرار گرفته است ولی آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد که این طرح انتظارات مورد نظر ما را در مورد کاهش یا حتی بهبود آلودگی هوا برآورده نکرده است و تردیدی نیست که باید راه های اثربخش‌تری برای بهبود شرایط زیست محیطی پیدا کنیم. بر همین اساس در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور پیشنهادات تغییر طرح موجود ارائه شد.

تهران دارای سخت گیرانه ترین محدودیت های ترافیکی جهان

همدانی با بیان اینکه در تهران به نسبت دیگر شهرهای جهان سخت گیرانه ترین محدودیت های ترافیکی اعمال شده است گفت: پیشنهادی که توسط شورای عالی مطرح است، خودروها را به چهار گروه آبی، سبز، زرد و قرمز تقسیم می کند و طرح محدوده زوج یا فرد به ” محدوده کنترل آلودگی ” تغییر نام داده می شود که در آن خودروهای گروه آبی که شامل خودروهای سواری و وانت بار دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 یا بالاتر، کلیه خودروهای سواری برقی یا هیبریدی و کلیه موتورسیکلتهای برقی بدون محدودیت می توانند در محدوده کاهش آلودگی هوا تردد کنند.

وی ادامه داد: خودروهای گروه سبز که عبارتند از خودروهای سواری و وانت‌بار گازسوز یا بنزینی با استاندارد آلایندگی یورو 2 یا بالاتر، کلیه موتورسیکلتهای بنزینی انژکتوری با استاندارد آلایندگی یورو 3 یا بالاتر و کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین دیزلی با استاندار آلایندگی یورو 3 یا بالاتر در شرایط ناسالم بر اساس طرح زوج یا فرد در شهر تردد می کنند. در گروه سوم یعنی خودروهای گروه زرد که کلیه خودروهای سواری و وانت بار بنزینی با سیستم سوخت رسانی کاربراتوری و استاندارد آلایندگی پایین تر از یورو 2 ، کلیه موتورسیکلت های بنزینی کاربراتوری و کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین با استاندارد آلایندگی پایین تر از یورو 3 در نظر گرفته شده است.

تهیه شناسنامه زیست محیطی برای خودروها

وی درباره خودرو های گروه قرمز نیز گفت: وسایل نقلیه فاقد گواهی معاینه فنی معتبر بر اساس قوانین موضوعه و کلیه وسایل نقلیه با عمر بیشتر از سن فرسودگی بر اساس مصوبه هیأت وزیران که ورود آنها به محدوده کاهش آلودگی هوا ممنوع است.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با بیان اینکه باید برای تعیین وضعیت آلایندگی خودروها کارگروهی تشکیل شود تا شناسنامه زیست محیطی خودروها تهیه شود گفت: در همین راستا و برای فراهم کردن مقدمات این طرح ضرورت دارد تا سامانه یکپارچه معاینه فنی نیز به سرورهای نیروی انتظامی متصل شود تا تبادل اطلاعات میان وزارت کشور و نیروی انتظامی محقق شود.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی