پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

MACAN-VS-zotye-sr9-زوتی-SR9-زوتای-3

آشنایی با چند کپی برداری خودروسازان چینی | ترکیبی برنده یا فرمولی شکست خورده؟!

اگرچه پیشرفت خودروسازان چینی برکسی پوشیده نیست اما کپی برداری هایشان هم از چشم کسی دور نم ماند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو تا چند دهه پیش اگر نام یکی از برندهای مطرح چینی به گوشتون می خورد تصور نمیکردید که این اسم، عنوان یک کمپانی خودروسازی چینی است. اما طی دهه گذشته، این […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۱۰ خرداد ۱۴۰۰

اگرچه پیشرفت خودروسازان چینی برکسی پوشیده نیست اما کپی برداری هایشان هم از چشم کسی دور نم ماند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

تا چند دهه پیش اگر نام یکی از برندهای مطرح چینی به گوشتون می خورد تصور نمیکردید که این اسم، عنوان یک کمپانی خودروسازی چینی است. اما طی دهه گذشته، این چشم بادامی های سخت کوش توانسته اند علاوه بر دستیابی به جایگاه مناسب در صنعت خودرو، حرف های زیادی هم برای گفتن در صنعت خودرو خصوصا، زبان طراحی داشته باشند.

کار برندهای خودروسازی چینی از آن جایی آغاز شد که ابتدا به امر، دست به کپی برداری از برندها و خودروهای مطرح صنعت خودرو می زنند. سپس رفته رفته دست به ایجاد تغییرات در این طراحی های عاریه ای زدند و حالا تعدادی از این برندهای چینی برای خود زبان و سبک طراحی خاصی دارند.

اگرچه در میان محصولاتشان همچنان، نمونه های وجود دارد که کپی برداری از خودروهای اروپایی و آمریکایی است.

رونویسی از دست آلمانی ها!

بایک BJ80 یک شاسی‌بلند میان سایز لوکس است که توسط شرکت خودروسازی پکن یا همان بایک ساخته شده است. این خودرو که رسماً در نمایشگاه پکن 2016 رونمایی شد، کپی تقریباً کاملی از مرسدس بنز G کلاس است. BJ80 با دو پیشرانه 2.3 لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو ساخت ساب با 250 اسب بخار قدرت و 2.8 لیتری چهار سیلندر توربودیزل عرضه می‌شود. تمام مدل‌های این خودرو به سامانه چهارچرخ محرک مجهز هستند.

فورد چشم بادامی

چانا زیربرندی متعلق به شرکت چانگان است که صرفاً به ساخت پیکاپ، کراس‌اوور، ون و ام‌پی‌وی می‌پردازد. این برند در نمایشگاه پکن 2016 کراس‌اوور میان سایز سه ردیفه جدیدی بنام CX70 را معرفی کرد که با نگاه به فورد اکسپلورر طراحی شده است. این خودرو با دو پیشرانه 1.5 لیتری توربو و 1.6 لیتری تنفس طبیعی به بازار چین عرضه می‌شود.

گذر سامورایی بزرگ از دیوار چین

دستگاه کپی‌برداری چینی‌ها حتی به تویوتا لندکروزر افسانه‌ای هم رحم نکرده است. هنگتیان L4600 کپی بسیار دقیقی از لندکروزر است تا جایی که نمای عقبی آن دقیقاً با شاسی‌بلند تویوتا یکسان است اما در جلو تفاوت‌هایی دیده می‌شود. L4600 که سال گذشته رخ نشان داد، به یک پیشرانه 4.8 لیتری V8 ساخت خود چینی‌ها مجهز شده که تنها 286 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این خودرو در ابعاد بیرونی حتی از لندکروزر هم بزرگ‌تر است اما بسیار ارزان‌تر بوده و قیمت آن از حدود 38 هزار دلار آغاز می‌شود.

MACAN-VS-zotye-sr9-زوتی-SR9-زوتای-3

پورشه چینی چه شکلی است؟

پورشه ماکان هم یکی دیگر از قربانیان دستگاه کپی زوتی است. این شرکت چینی در نوامبر سال 2016 کراس‌اوور میان سایزی بنام SR9 را معرفی کرد که به‌طور کامل با نگاه به پورشه ماکان شکل گرفته است. زوتی با معرفی این کپی نام خود را در مجامع خودرویی جهانی مطرح کرد. البته هرچند در طراحی چراغ‌های SR9 تفاوت‌هایی با ماکان دیده می‌شود اما فرم کلی آن کاملاً به کراس‌اوور اشتوتگارتی شباهت دارد.

انتهای پیام\ منبع: چرخان

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی