پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شاهین

شاهین سایپا، ایمن‌ ترین خودرو ایرانی؟

گروه خودروسازی سایپا سرانجام سال گذشته از نهایی شدن تولید خودرو شاهین در این شرکت خبر داد، خودرویی که به نظر می‌رسد در کسب شاخص‌های کیفی پیشتاز است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو خودرو جدید سایپا که نخستین بار در نمایشگاه خودرو شیراز در معرض دید عموم قرار گرفت، ابتدا بنا بود با نام […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۲۳ خرداد ۱۴۰۰

گروه خودروسازی سایپا سرانجام سال گذشته از نهایی شدن تولید خودرو شاهین در این شرکت خبر داد، خودرویی که به نظر می‌رسد در کسب شاخص‌های کیفی پیشتاز است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

خودرو جدید سایپا که نخستین بار در نمایشگاه خودرو شیراز در معرض دید عموم قرار گرفت، ابتدا بنا بود با نام رهام به بازار برسد اما در نهایت این گروه خودروسازی نام شاهین را برای آن انتخاب کرد.

شاهین که در پیش فروش‌های ماه‌های گذشته سایپا برای متقاضیان عرضه شده است، در چهار سیلندر، با قدرت 110 اسب بخار، گشتاور 178 نیوتن متر مربع و جعبه دنده پنج سرعته دستی با استاندارد آلایندگی یورو پنج به بازار می‌آید.

سلیمانی – مدیرعامل سایپا – اعلام کرده که این شرکت در سال 1400، 20 هزار دستگاه از این خودرو را تولید خواهد کرد. در کنار تاکید سایپا بر داخلی سازی این خودرو و به حداقل رساندن وابستگی خارجی در تولید آن، شاهین در حوزه کیفیت و عبور از تست‌های فنی نیز توانسته موفقیت‌های قابل قبولی به دست آورد.

یکی از اصلی ترین ویژگی‌های شاهین به تفاوت در نحوه اخذ شاخص کیفیت خودرو باز می‌گردد. در ایران، سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد، به صورت ماهانه و سالانه کیفیت خودروهای داخلی را بررسی می‌کند و آنها را بر اساس ستاره کیفیت به دست آمده درجه بندی می‌کند.

در این حوزه یکی از اصلی‌ترین انتقادهایی که از سوی مردم مطرح می‌شود، نادیده گرفتن نظر مصرف کنندگان نهایی خودرو در این شاخص کیفیت است و بسیاری معتقدند بخش مهمی از طبقه بندی کیفی خودروها باید با استفاده از نظر مصرف کنندگان در فضایی حقیقی نهایی شود.

سایپا در رابطه با خودرو شاهین اعلام کرده که برای نخستین بار در بین خودروهای داخلی، گارانتی سه ساله یا معادل کارکرد 60 هزار کیلومتری در نظر گرفته است. این شرکت همچنین اعلام کرده علت اصلی اطمینان خاطر از کیفیت شاهین، داخلی سازی قطعات این خودرو در دوران تحریم است.

در کنار آن، سایپا خودرو جدید خود را در معرض آزمون‌های کیفی مختلفی قرار داده تا متقاضیان توان ارزیابی دقیق کیفیت این خودرو را پیدا کنند. یکی از این آزمون‌ها که سایپا ویدئو آن را نیز منتشر کرده، تست سیستم ایربگ شاهین، بر مبنای استاندارد روز اروپا و همچنین استاندارد ملی ایران است.

در عملکرد سیستم ایربگ، تست مربوط به عملکرد مدار و ماژول‌های کیسه هوا و تست نهایی کیسه هوا در شرایط بازشو اهمیت فراوانی دارد که شاهین توانسته هر دو تست را با موفقیت پشت سر بگذارد. در کنار تست ایربگ، سایپا تست تصادف دیگری را نیز بر روی شاهین انجام داده و فیلم مربوط به آن را منتشر کرده است.

در یکی از آخرین بررسی های انجام شده بر روی سازه «شاهین» در یکی از مراکز ایمنی سنجی اروپایی، محصول جدید سایپا توانسته از تست R95 استاندارد ECE سربلند و موفق بیرون بیاید. تست تصادف ECE R95 به این گونه اجرا می‌شود که خودروی مورد نظر ثابت است و جسمی متحرک به جرم 950 کیلوگرم (MDB EEVC=950Kg) با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت با زاویه 90 درجه‌ای به بخش کناری خودرو برخورد می کند. این تست، که Side Impact Test هم نام دارد، سلامت راننده (ES-2) را مورد بررسی قرار می دهد و با درنظر گرفتن برخی پارامترها بر روی خودرو و همچنین بررسی سازه پس از تصادف، اعتبارنامه ECE R95 به آن خودرو اعطا می شود.

سایپا اعلام کرده پس از عبور موفقیت آمیز شاهین از این دو تست، به زودی نتایج آزمایش بر روی بخش‌های دیگر شاهین را نیز منتشر می‌کند تا مصرف کنندگان نهایی با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به ورود به بازار این خودرو اقدام کنند.

انتهای پیام

قطار شاهین روی ریل کیفیت؟

آیا برندهای نوظهور صنعت خودرو ایران برای رقابت جدی آمادهاند؟ | روزی پس از فردا

سایپا در دوران تحریم نقش مؤثر و مفیدی در تولید و افزایش تولید داشت

سایپا شاهین، سربلند در تست تصادف ECE R95 سایپا شاهین، تعریفی تازه از ایمنی و دوام در خانواده محصولات سایپا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی