پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فرسودگی ناوگان اتوبسرانی

معیار فرسودگی خودروها نیاز به جراحی دارد!

به گفته دبیر اسبق کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست، سهل‌گیرانه‌تر کردن معیار فرسودگی خودروها منجربه نوسازی ناوگان نمی‌شود چرا که حذف صورت مسئله کمکی به حل مشکل نمی‌کند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو بهزاد اشجعی دبیر اسبق کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان این مطلب […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۲۷ تیر ۱۴۰۰

به گفته دبیر اسبق کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست، سهل‌گیرانه‌تر کردن معیار فرسودگی خودروها منجربه نوسازی ناوگان نمی‌شود چرا که حذف صورت مسئله کمکی به حل مشکل نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

بهزاد اشجعی دبیر اسبق کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان این مطلب گفت: فرسودگی بیش از حد ناوگان حمل بار و مسافر در کشور مسبب مشکلات زیادی هم از منظر ایمنی که منجر به وقوع سوانحی مانند اتوبوس خبرنگاران یا اتوبوس سربازان معلم و اتفاقات مشابه گذشته می‌شود و هم از منظر آلایندگی و مصرف سوخت تأثیر بسیار مخربی دارند و این آثار در آمارها نمایان است.

وی با تاکید بر اینکه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی امروز یکی از ضروری ترین برنامه‌هایی است که هر دولتی باید در ‌پیش گیرد، تصریح کرد: سهل‌گیرانه‌تر کردن معیار فرسودگی خودروها منجربه نوسازی ناوگان نمی‌شود چرا که حذف صورت مسئله کمکی به حل مشکل نمی‌کند. در این زمینه لازم است با استفاده از معیارهای دقیق و فنی ناوگان فرسوده را تعیین و برای نوسازی آن‌ها برنامه‌ریزی شود.

این عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها ادامه داد: در گذشته سن خودروها، معیار فرسودگی بود، گرچه معیار سن نیز به‌نوبه خود مشکلاتی دارد و نمی توان برای تمام خودروها و با هر کیفیت تولید و استاندارد آلایندگی یک سن واحد را به‌عنوان معیار فرسودگی تعیین کرد اما از طرفی دیگر نیز تکیه کامل بر شاخص معاینه فنی نمی‌تواند معیار محکم و قابل اطمینانی برای تعیین خودروهای فرسوده باشد چراکه در مراکز معاینه فنی مشکلات زیادی از صدور معاینه فنی‌های تقلبی گرفته تا تخلف در انجام آزمون‌ها و … وجود دارد.

وی اشاره کرد: اتوبوسی که منجر به فوت دو خبرنگار شد نیز یک ماه قبل از حادثه گواهی معاینه فنی اخذ کرده بود این در حالیست که حتی همین گواهی‌های معاینه فنی سهل‌گیرانه نیز در خیابان‌ها و جاده‌ها کنترل نمی‌شود و در حال حاضر کنترل و جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی تنها در تهران – که 45 درصد آلایندگی خودروها ناشی از ناوگان فرسوده است – و به‌صورت بسیار محدود در چند کلانشهر دیگر صورت می‌گیرد و اگر به فرض یک خودرو فاقد معاینه فنی در یک شهر کوچک تردد کند کسی نیست که جلوی تردد آن را بگیرد.

انتهای پیام | منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی