پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه پورشه کاین توربو و ب‌ام‌و 5X M

مقایسه ب‌ام‌و X5 M و پورشه کاین توربو

به نقل از مجله تخت گاز وزن زیاد و هیکل بزرگ، پیشرانه پرقدرت و شتاب عالی با هم جور در نمی‌آیند و همیشه در کشمکش هستند. اما خودروسازانی نظیر مرسدس‌بنز، رنج‌روور، پورشه و ب‌ام‌و نشان داده‌اند که یک شاسی‌بلند لوکس و بزرگ نیز می‌تواند در حد و اندازه‌های یک سوپر ماشین ظاهر شود. ب‌ام‌و X5 […]

javankhodro
پنجشنبه - ۶ اسفند ۱۳۹۴

به نقل از مجله تخت گاز

وزن زیاد و هیکل بزرگ، پیشرانه پرقدرت و شتاب عالی با هم جور در نمی‌آیند و همیشه در کشمکش هستند. اما خودروسازانی نظیر مرسدس‌بنز، رنج‌روور، پورشه و ب‌ام‌و نشان داده‌اند که یک شاسی‌بلند لوکس و بزرگ نیز می‌تواند در حد و اندازه‌های یک سوپر ماشین ظاهر شود. ب‌ام‌و X5 M و پورشه کاین توربو گواه این مدعا هستند. 2 شاسی‌بلند بزرگ و سنگین‌وزنی که با مدل‌های پایه‌شان تفاوتی بزرگ دارند و آن چیزی جز چابکی و هیجان نیست. این 2 غول قدبلند ثابت می‌کنند که سرعت، شتاب و هندلینگ فوق‌العاده تنها به دنیای کوپه‌های اسپرت محدود نمی‌شود و هیجان را می‌توان در ارتفاع بیشتر نیز تجربه کرد.

مقایسه پورشه کاین توربو و ب‌ام‌و 5X M

BMW 5X M

پسوند M اولین بار در سال ۲۰۱۰ در کنار اسم دومین نسل ب‌ام‌و 5X قرار گرفت. بچه غول ب‌ام‌و هم رسما وارد گود رقابت خودروهای اسپرت شده بود و باید انصاف داد که ام پاور، برای دومین نسل ب‌ام‌و 5X سنگ تمام گذاشت. با این پیشینه درخشان، کار برای نسل جدید 5X بسیار سخت شده. چرا که باید جانشین یکی از بهترین و اسپرت‌ترین شاسی‌بلندهای دنیا باشد. حالا گذر سومین نسل 5X با کد 15F به کارگاه ام‌پاور افتاده و حاصل کار چیزی است که در اینجا به شما معرفی می‌کنیم. شاسی‌بلندی که برای سال ۲۰۱۵ در نمایشگاه لس‌آنجلس معرفی شده و بار دیگر برای رقبا خط‌ونشان کشید.

ب‌ام‌و 5X M

قبل از هرچیز بهتر است نگاهی به ظاهر این شاسی‌بلند وحشی داشته باشیم. ظاهرش بسیار جذاب و هماهنگ است و در نگاه اول، رد پای سبک جدید طراحی ب‌ام‌و به‌خوبی در چهره‌ آن مشخص است. برخلاف کاین که در مدل جدید تنها دستخوش تغییراتی جزیی در ظاهر شده، ب‌ام‌و یک نسخه کاملا متحول شده و جدید از X5 را روانه بازار کرده است.

خشونت در تک‌تک خطوط و عضلات بدنه موج می‌زند. چراغ‌های جلو به پیروی از سبک جدید ب‌ام‌و، به جلوپنجره‌های کلیوی شکل متصل شده‌اند و از شباهت چراغ‌های عقب با سایر محصولات ب‌ام‌و نمی‌توان گذشت. گلگیرهای عضلانی و سپرهای حجیم مواردی هستند که ابهت ظاهری را دوچندان کرده‌اند و به خوبی با ماهیت قلدر X5 هماهنگی دارند.

ب‌ام‌و 5X M

از مواردی که ظاهر نسخه M را از یک X5 معمولی مجزا می‌کند، می‌توان به سپرهای اسپرت عقب و جلو با هواکش‌های بزرگ‌تر، آبشش گلگیرهای جانبی با نشان M، درپوش موتور با برجستگی‌های هیجان‌انگیز‌تر و از همه مهم‌تر، 4 خروجی اسپرت روی سپر عقب اشاره کرد. هم‌چنین در جای‌جای بدنه نشان M به چشم می‌خورد تا حتی یک لحظه‌ هم فراموش نکنید با چه هیولایی طرف هستید. تکمیل‌کننده زیبایی‌های بدنه، رینگ‌های اسپرت ۲۱ اینچی روکش شده با لاستیک‌های میشلن پایلوت سوپراسپرت است که جای هیچ گله‌ای باقی نمی‌گذارد.

ب‌ام‌و X5 در مجموع طوری طراحی شده که شاسی‌بلندی ساده و فروتن به چشم بیاید. اما وقتی وارد کابین‌اش می‌شوید، این مورد کاملا نقض می‌شود. یک فضای لوکس با سطح متفاوتی از توجه به جزییات که با متریالی درجه یک دیزاین شده است. پوشش چرمی داخل کابین از جنس چرم مرینو است که ۲۹۰۰ دلار قیمت دارد. سیستم صوتی بنگ‌ اند‌ اولفسن به قیمت ۳۷۰۰ دلار و پکیج اکزکوتیو به قیمت ۴۵۰۰ دلار نیز از سایر آپشن‌های این نسخه خاص از X5 هستند. پکیج اکزکوتیو شامل مواردی هم‌چون گرمکن غربیلک فرمان، تهویه صندلی‌های جلو و گرمکن صندلی‌های عقب می‌شود. تریم فیبرکربنی نیز جلوه اسپرت کابین را دوچندان کرده. صندلی‌های جلو فرمی مسابقه‌ای دارند و راحتی سرنشینان در پیچ‌ها و مانورهای ناگهانی را فراهم می‌کنند. دوخت چرم غربیلک فرمان هم‌چون سایر دست‌پرورده‌های ام‌پاور، از 2 رنگ آبی و قرمز تشکیل شده و نشان M روی غربیلک فرمان، اهرم تعویض دنده، پشتی صندلی‌ها، رکاب‌ها و پدال‌های زیر پا به شما گوشزد می‌کند که با یک شاسی‌بلند خانوادگی معمولی طرف نیستید. طراحی مجموعه آمپر پشت فرمان اما ساده است و در مقابل جذابیت‌های این بخش در پورشه کاین، حرفی برای گفتن ندارد. هرچند در مجموع باید دکوراتیو و دیزاین کابین X5 M را در سطح خودروهای اسپرت و هیجان‌انگیز ارزیابی کرد تا یک شاسی‌بلند خانوادگی که برای رفت‌وآمد فرزندان به مدرسه مورد استفاده قرار می‌گیرد!

اما این زیبایی‌ها، جزییات دوست‌داشتنی و آرامش کابین تنها با روشن شدن پیشرانه، فشردن پدال گاز و شنیدن صدای غرش پیشرانه ۸ سیلندر بر هم می‌ریزد!

ب‌ام‌و 5X M ب‌ام‌و 5X M

شاید طراحی بدنه و کابین X5 M جزییات اسپرت زیادی داشته باشد که این شاسی‌بلند جذاب را از سایر رقبایش متمایز کند. اما این نیروگاه جای گرفته در دل این غول سنگین‌وزن است که باعث شده تا X5 شبیه هیچ خودروی دیگری نباشد.

تجویز ام‌پاور برای نسل سوم ب‌ام‌و X5 ، آخرین نسخه پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری مجهز به توربوشارژر تویین اسکرول است که توانایی تولید ۵۶۷ اسب‌بخار را دارد. یعنی ۱۲ اسب بیشتر از مدل قبلی. اما تغییرات به همین جا ختم نمی‌شود، گشتاور نیز ۷۲ نیوتن‌متر افزایش داشته و به عدد خیره کننده ۷۵۰ نیوتن‌متر رسیده که باعث می‌شود قبل از خاموش کردن سیستم‌های کنترل الکترونیکی، به همه چیز، مخصوصا جانتان و قیمت بیشتر از ۱۰۰ هزار دلاری خودرو خوب فکر کنید! پیشرانه استفاده شده در X5 M همان پیشرانه‌ای است که در نسل جدید X6 M نیز مورد استفاده قرار گرفته. حتی فاصله بین محورهای این 2 مدل ب‌ام‌و نیز با هم برابر و به اندازه ۲۹۳۴ میلی‌متر است. که همین عوامل باعث شده‌اند تا این 2 شاسی‌بلند ب‌ام‌و، علی‌رغم فرم متفاوت بدنه، عملکرد مشابهی با یکدیگر داشته باشند.

به غیر از پیشرانه متفاوت، تغییراتی نظیر استحکام بیشتر در بوشینگ، استفاده از سیستم فنربندی با صلبیت بالاتر، طراحی جدید جناق‌های بالای سیستم تعلیق و کاهش ۱۰ میلی‌متری ارتفاع، از مواردی هستند که نمونه ام‌پاور را از یک X5 معمولی متمایز می‌کنند. استفاده از تعلیق گازی با تنظیم خودکار در عقب، روی پایداری خودرو تاثیر بسزایی گذاشته. چراکه در سرعت‌های بالا یک سانتی‌متر از ارتفاع‌ آن کاسته می‌شود. عملکرد برق‌آسای فرمان نیز در مانورها، تعادلی عالی به ارمغان آورده و به خوبی فرامین راننده را اجرا می‌کند. هم‌چنین حسی از آنچه زیر تایرها می‌گذرد به راننده منتقل می‌کند. البته این به این معنی نیست که تکان‌ها و ناهمواری‌های مسیر روی عملکرد فرمان تاثیر می‌گذارند.

ب‌ام‌و 5X M

یکی از نکات فنی جالب در خصوص X5 M، قرار گرفتن تمام گشتاور از دور ۲۲۰۰ در اختیار راننده است. سیستم X درایو گشتاور را به نسبت مورد نیاز بین محورهای جلو و عقب تقسیم می‌کند. هم‌چنین کنترل عملکرد دینامیکی بر توزیع گشتاور بین 2 چرخ عقب نظارت می‌کند. همه این موارد دست‌به‌دست هم داده تا چسبندگی جانبی به ۰.۹۶ جی برسد تا این ب‌ام‌و قدبلند، در هندلینگ و فرمان‌پذیری چیزی از یک سدان اسپرت کم نداشته باشد.

صدای خارج شده از مجموعه اگزوزهای ام‌پاور نیز جالب است و راننده را به خاموش کردن سیستم صوتی گران‌قیمت و گوش دادن به سمفونی پیشرانه ۸ سیلندر تشویق می‌کند. حالت رانندگی در 3 برنامه کامفورت، اسپرت و اسپرت‌پلاس تنظیم می‌شود. صدای اگزوزها در حالت اسپرت‌پلاس بُرّنده‌تر می‌شود و عملکرد سیستم تعلیق و وضعیت تعویض دنده‌ها و واکنش پدال گاز به کلی با حالت‌های دیگر تفاوت دارد.

ب‌ام‌و 5X M

گیرباکس ۸ سرعته X5 با عملکرد فوق‌العاده‌اش جای هیچ گله‌ای باقی نمی‌گذارد. البته شیفت دنده‌ها به سبک مبدل گشتاور گیرباکس استپ‌ترونیک باعث شده تا عملکردش کمی کند باشد. این گیرباکس دوست‌داشتنی جایگزین نمونه ۶ سرعته قبلی شده و در تعویض دنده‌ها، صدایی شبیه به آچارهای بکس در مسابقات نسکار تولید می‌کند!

X5 M مسیر یک‌چهارم مایل را در ۱۲.۳ ثانیه و با سرعت ۱۸۵.۱ کیلومتر طی می‌کند. این آمار خیره‌کننده در کنار شتاب نزدیک به ۴ ثانیه باعث شده تا X5 M یکی از پادشاهان سنگین‌وزن درگ لقب بگیرد. هم‌چنین این گلوله آتشین ۴۶.۳۳ متر فضا نیاز دارد تا از سرعت ۱۱۲.۶۵ کیلومتر به حالت سکون برسد.

PORSCHE CAYENNE TURBO

۹۱۱ قد کشیده!

در این سوی گود پورشه کاین حضور دارد. شاسی‌بلندی اسپرت با یک دنیا جذابیت که در چهارمین سال زندگی خود دستخوش تحولاتی شده تا هم‌چنان یکی از جذاب‌ترین شاسی‌بلندهای اسپرت باشد. تولید یک شاسی‌بلند از سوی پورشه، حرکت ماجراجویانه‌ای به حساب می‌آمد. چون تا قبل از کاین، تمام محصولات پورشه را کوپه‌های اسپرت موتور عقب تشکیل می‌دادند. اما پورشه سرانجام این ریسک را پذیرفت و برای اولین بار، کاین را در سال ۲۰۰۲ به عنوان تنها شاسی‌بلند خود معرفی کرد.

اصالت در طراحی کاین موج می‌زند و با نگاهی گذرا به بدنه این خودرو، به یاد کوپه‌های اسپرت پورشه اما با قد و قواره‌ای بلندتر خواهید افتاد. پروژکتورهای LED جلو و هواکش‌های بزرگ روی س‍پر نمایی متفاوت برای کاین رقم زده‌اند. شیب شیشه عقب نیز در نوع خود جالب است و با سایر شاسی‌بلندها تفاوت دارد. گلگیرهای جلو و عقب حالتی ورم کرده دارند و آینه‌های جانبی همانند خودروهای اسپرت، توسط پایه‌ای روی درها قرار گرفته‌اند. که این مسله دید اطراف را بهتر از قبل کرده است. طراحی قسمت عقب کاین، نسبتا ساده است ولی چراغ‌های LED طیفی عقب و سراگزوزهای دوبل، به همراه اسپویلر بالای شیشه عقب، زیبایی خاصی برای این بخش به ارمغان آورده‌اند.

پورشه کاین توربو

از تفاوت‌های نمونه فیس‌لیفت با مدل قبلی، می‌توان به فرم و گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب و سپرهای جدید اشاره کرد. هواکش‌های سپر جلو بزرگ‌تر شده‌اند و پروژکتور LED ظرافت بیشتری از قبل دارد. از نقش رینگ‌های اسپرت و فوق‌العاده جذاب جدید نیز در زیبایی چهره کاین نمی‌توان گذشت. هم‌چنین دیفیوز ورم‌کرده عقب با خروجی‌های بزرگ اگزوز، بر باطن خشن کاین توربو تاکید دارد. اما در کل باید گفت که پورشه ظاهر کاین فیس‌لیفت را از تغییرات رادیکال دور نگه داشته و تنها به آرایشی نسبتا غلیظ بسنده کرده.

اولین حسی که با بازکردن در کاین به بیننده دست می‌دهد، شلوغی بیش از حد کابین و تجمل‌گرایی طراحان پورشه است. کابین کاین به‌طور هنرمندانه‌ای طراحی شده و کیفیت فوق‌العاده قطعات آن قابل لمس است. کنسول میانی جلو ذهن را به سوی سدان اسپرت این شرکت، پوشه پانامرا می‌برد. دریچه‌های تهویه هوا حالت کلیشه‌ای سایر خودروها را نداشته و به صورت عمودی طراحی شده‌اند. هم‌چنین سرنشینان ردیف عقب از 4 دریچه مجزا به همراه تنظیمات مستقل سیستم تهویه بهره می‌برند.

پورشه کاین توربو

تغییرات اعمال‌شده در کابین، به گستردگی تغییرات ایجاد شده در بدنه نیست و از مهم‌ترین تغییرات کابین در مدل فیس‌لیفت، باید به غربیلک فرمان که مشابه فرمان پورشه 918 طراحی شده اشاره کرد. پدال شیفترهای گیرباکس نیز از روی غربیلک فرمان به پشت فرمان منتقل شده‌اند تا هیجان رانندگی با کاین دوچندان شود.
صندلی‌های بزرگ کاین بسیار راحت و دربرگیرنده هستند و تنظیمات آنها به‌صورت برقی در ۱۲ جهت انجام می‌شود. هم‌چنین گرمکن صندلی‌های جلو و عقب و سردکن صندلی‌های جلو، به همراه سیستم حافظه یکپارچه با فرمان و آینه‌ها قابل سفارش هستند.

اگر اهل پیست و مسابقه هستید، با سفارش شما سیستم کرنوگراف جایگزین قطب‌نمای دیجیتالی روی داشبورد می‌شود. یکی دیگر از المان‌های جالب طراحی داخل کابین کاین، دستگیره‌های خوش‌فرم نصب شده روی درها و کنسول وسط است که در مسیرهای پرتکان و ناهموار به کمک سرنشینان می‌آیند. پوشش چرم و آلکانترا در قسمت‌های مختلف کابین، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند و از نظر کیفیت متریال کابین، باید گفت که کاین تا حدی از ب‌ام‌و برتر است. هم‌چنین سفارش پوشش جیر برای سقف و ستون‌ها و سقف پانوراما، جلوه لوکس کابین را دوچندان می‌کنند. سیستم صوتی BOSS به همراه ۱۴بلندگو، ساب و آمپلی‌فایر به‌صورت استاندارد روی کاین عرضه می‌شود. ولی در صورت پرداخت مبلغی بیشتر می‌توانید از سیستم صوتی گران‌قیمت BURMSTER لذت ببرید. هم‌چنین 2 عدد مانیتور به همراه هدفون بلوتوث برای سرنشینان ردیف عقب قابل سفارش هستند. ارتفاع کاین در ۷ حالت مختلف تنظیم می‌شود. در حالت عادی ارتفاع کف خودرو تا سطح زمین ۲۱ سانتی‌متر است. در کم‌ترین حالت این ارتفاع به ۱۶ و در بیشترین حالت به ۲۷ سانتی‌متر می‌رسد و نکته جالب اینکه کاین می‌تواند در عمق نیم متری آب حرکت کند. سیستم LCA، خودروهایی که از عقب در حال سبقت گرفتن هستند را شناسایی کرده و رادارهای گوشه سپر از انحراف به اطراف جلوگیری می‌کنند و به راننده هشدار می‌دهند.

پورشه کاین توربو پورشه کاین توربو

در طراحی ظاهری و دکوراتیو کابین، کاین توربو یک شاسی‌بلند اتوکشیده و مجلل با قیمت پایه ۱۱۴ هزار دلار است که به غیر از این، باید هزینه زیادی نیز برای سفارش آپشن‌های مختلف آن اختصاص دهید! اما موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود. برگ‌برنده کاین توربو دقیقا در قسمت جلو کابین و زیر کاپوت قرار دارد. برگ برنده‌ای که حتی مخالفان سرسخت پورشه را نیز به فکر فرو می‌برد! کاین توربو با برخورداری از یک پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۸ لیتری توربو دوقلو توانایی تولید ۵۲۰ اسب‌بخار نیرو محرکه را با خود به همراه دارد. در شرایطی که ام‌پاور با حجم کمتر پیشرانه، قدرت بیشتری را برای X5 به ارمغان آورده، این‌طور به نظر می‌رسد که کاین توربو از نظر عملکرد فنی در مقابل X5 M بازنده است. اما زود قضاوت نکنید! گشتاور ۷۵۰ نیوتن‌متری همه‌چیز را با این شاسی‌بلند سنگین‌وزن ممکن می‌کند. کاین توربو تنها ۴.۲ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد. که این زمان با سفارش پکیج CHRONO به ۴.۱ ثانیه می‌رسد. یعنی چند هزار دلار تنها برای یک‌دهم ثانیه!

پورشه کاین توربو

برخلاف X5 M که سقف سرعت‌اش روی ۲۵۰ کیلومتر محدود شده، کاین توربو توانایی رسیدن به سرعت ۲۷۹ کیلومتر را دارد تا حداقل چند قطره‌ای بیشتر آدرنالین در بدن سرنشینانش ترشح شود! کاین از سیستم دودیفرانسیل با نسبت ۶۰ به ۴۰ بین محور عقب و جلو برخوردار است. هم‌چنین سیستم PLUSS PTV گشتاور را در چرخ‌ها مدیریت می‌کند. سیستم PSM یا همان کنترل پایداری پورشه از هرزگردی چرخ‌ها جلوگیری می‌کند. به‌علاوه سامانه‌های ترمز اتوماتیک دیفرانسیل (ADB)، مدیریت کشش پورشه (PASM) و کنترل دینامیک شاسی (ABD) قابلیت عالی حرکتی را برای کاین، چه در مسیرهای آفرود و چه در مسیرهای شهری به ارمغان آورده‌‌اند. البته روح کاین به خیابان نزدیک‌تر است تا بیابان!

کاین یکی از اسپرت‌ترین سواری‌ و هندلینگ‌ها را در میان شاسی‌بلندهای رقیب دارد. سیستم تعلیق در 3 حالت نرمال، کامفورت و اسپرت تنظیم می‌شود. گیرباکس ۸سرعته تیپ‌ترونیک S کاین فوق‌العاده پیشرفته است و نسبت به قبل دستخوش تغییراتی شده تا عکس‌العمل‌های سریع‌تری داشته باشد. با فشردن دکمه اسپرت گیرباکس، ضرایب دنده کوتاه می‌شود و تعویض دنده‌ها در این حالت ذهن را به سوی خودروهای مسابقه‌ای می‌برد.

پورشه کاین توربو

در انتها باید هر دو این خودروها را در یک سطح در نظر گرفت. هر 2 غول وحشی آلمانی از نظر قابلیت‌های فنی و قوای محرکه جای هیچ گله‌ای باقی نمی‌گذارند. اما با این‌حال، هریک دنیای متفاوتی دارند. پورشه تجمل‌گرایی را سر لوحه کار خود قرار داده و برای هر آپشن ریز و درشتی خریدار را متحمل هزینه می‌کند. کابین ب‌ام‌و در عین زیبایی از پورشه ساده‌تر است و احساس آرامش بیشتری به سرنشین انتقال می‌دهد. علی‌رغم پیشرانه قدرتمندتر ب‌ام‌و، هر دو این شاسی بلندها از نظر شتاب، گشتاور و قابلیت‌های حرکتی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند.

اگر خودروی آلمانی دارید ، مراقب جیبتان باشید!

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی