پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مرکز معاینه فنی

۳۱درصد خودروهای مراجعه کننده برای معاینه فنی نقص فنی داشته اند

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: ۳۱ درصد از خودروهایی که از ابتدای امسال تاکنون به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کرده اند به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشدند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو حسین مقدم مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، با بیان این مطلب […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۲ شهریور ۱۴۰۰

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: ۳۱ درصد از خودروهایی که از ابتدای امسال تاکنون به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کرده اند به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشدند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

حسین مقدم مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، با بیان این مطلب و اشاره به مراجعه ۶۹۱ هزار و ۲۸۲ دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران از ابتدای سال تا پایان مرداد، بیان کرد: این آمار در مقایسه با سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.

وی، ۵۲۳ هزار دستگاه خودرو از آمار اعلامی را مربوط به مراجعات اول ذکر کرد و افزود: ۱۴ درصد از این آمار در آزمون آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز، ۹ درصد در آزمون همراستایی چرخ ها، ۴درصد در آزمون کمک فنر، ۱۱ درصد در آزمون تست ترمز و ۱۳ درصد به علت عیوب ظاهری مردود شده‌اند.

به گفته مقدم؛ در مجموع ۳۱ درصد از خودروها از ابتدای سال تاکنون به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده‌اند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه در این پنج ماه ۴۹۸ هزار و ۶۶۶ گواهی معاینه فنی صادر شده است، توضیح داد: از این تعداد، ۱۰۶ هزار و ۶۲۶ گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع حدود ۲۱ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر هستند.

وی درباره آمار پذیرش اینترنتی در ماه گذشته بیان کرد: در مرداد ۱۴۰۰ حدود هشت هزار دستگاه خودرو با استفاده از سامانه نوبت دهی اینترنتی و با تعیین وقت قبلی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه و تقریباً شهروندان از ۴۳ درصد ظرفیت پذیرش اینترنتی استفاده کرده‌اند.

مقدم درباره آزمون شدت صوت در مراکز معاینه فنی شهر تهران در مرداد، گفت: در این ماه ۷۳۹۷ دستگاه خودرو آزمون شده که ۱۳۴ دستگاه به دلیل شدت صوت بالاتر از حد مجاز مردود شده‌اند. فرایند این آزمون به نحویست که اگر در زمان کنترل بخش‌های ظاهری خودرو آزمون‌گران مرتبط صدایی غیر متعارف و یا بیش از حد را از موتور وسیله نقلیه و یا سیستم‌های هشدار دهنده (بوق) شناسایی کند وسیله نقلیه را به قسمت آزمون سنجش شدت صوت که دارای شرایط محیطی لازم است هدایت و نسبت به انجام این آزمون در دور موتور مشخص و ثبت نتایج حاصل از آن در سامانه سیمفا اقدام می‌کنند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درباره خودروهای دارای نوبت اینترنتی در ایام تعطیلی شش روزه مراکز معاینه فنی شهر تهران از ۲۵ مرداد تا ۳۰ مرداد ، توضیح داد: با عنایت به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و تصمیم اتخاذ شده در شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران مبنی بر تعطیلی شش روزه مراکز معاینه فنی، خودروهای دارای نوبت اینترنتی در این ایام به مدت ۱۴ روز از زمان نوبت فرصت دارند به همان مرکز با شرایط پذیرش خودروهای اینترنتی مراجعه کنند. در ضمن برای تمامی خودروهای دارای نوبت دهی اینترنتی در این مدت شش روزه پیامک اطلاع رسانی درباره نحوه مراجعه به مراکز ارسال شده است.

وی درباره فعالیت واحدهای سیار کنترل کنار جاده‌ای وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین در حال تردد در سطح شهر تهران، بیان کرد: امسال ۱۲۱۶ دستگاه خودرو مورد ارزیابی قرار گرفته که ۷۶ درصد دارای معاینه فنی و ۲۴ درصد فاقد معاینه فنی بوده‌اند. همچنین پس از آزمون مجدد آلایندگی تمامی خودروها، ۲۳ درصد در آزمون آلایندگی مردود شده‌اند.

به گفته مقدم؛ این طرح در راستای کاهش آلودگی هوا و پایش مضاعف وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین در سطح شهر با مشارکت پلیس بنابر تدبیر مدیریت شهری از آبان ۱۳۹۷ اجرا شده و از ابتدای سال تاکنون جهت ۴۰۶ دستگاه خودرو به علت نداشتن معاینه فنی و یا دودزا بودن توسط پلیس جریمه صادر شده است.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی درباره تعمیرگاه‌های مستقر در مراکز و نحوه نظارت بر آن‌ها گفت: استفاده از خدمات تعمیرگاهی در مراکز کاملا اختیاری است. این خدمات توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود و با هدف ارائه خدمات سریع مانند تعویض لامپ و یا تعویض لنت ترمز راه اندازی شده است.

به شهروندان توصیه می‌شود جهت رفع ایراد به تعمیرگاه های تخصصی خودرو خود مراجعه کنند. هزینه هایی که این تعمیرگاه ها بابت خدمات دریافت می‌کنند براساس تعرفه اتحادیه است و لیست قیمت‌ها در تعمیرگاه در دید مراجعان قرار دارد. راهبری این تعمیرگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و این تعمیرگاه‌ها دارای صنف مجزا و مشخصی هستند ولی به رغم همه این موارد جهت تسهیل در پاسخگوئی، شهروندان در صورت هر گونه شائبه و یا مشکلی می‌توانند به مدیر مرکز معاینه فنی مربوطه جهت طرح موضوع مراجعه کنند.

وی در ارتباط با وضعیت مراجعات به مراکز پس از پایان تعطیلات ۶ روزه گفت: با توجه به تجمیع تقاضای معاینه فنی در ۶ روز و مراجعه آن خودروها به مراکز معاینه فنی شهر تهران پس از ۳۰ مرداد طبیعی است که دو تا سه روز پس از تعطیلی میزان مراجعات در مقایسه با روزهای گذشته افزایش یابد. البته به این مسئله تاکید می‌شود در حال حاضر دو یا سه مرکز در مقایسه با سایر مراکز مراجعه بیشتری دارد و تقریباً اکثر مراکز در شرایط عادی و فاقد صف هستند. بدون تردید در هفته آینده توزیع و تقاضا مراجعات به مراکز به شرایط عادی باز خواهد گشت.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در پایان یادآور شد: از ابتدای امسال هزینه مراجعه اول معاینه فنی تاکسی های شهر تهران در پنج مرکز معاینه فنی بیهقی، شقایق، دماوند، چمران، نیایش رایگان است. خودروهای تاکسی در صورت داشتن پروانه تاکسیرانی معتبر که از طریق سامانه سیما تاکسی سازمان تاکسیرانی قابل استعلام و کنترل است، می توانند سالانه در هر نوبت مراجعه به مراکز معاینه فنی اعلام شده از این طرح رایگان هزینه مراجعه اول استفاده کنند. هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای سبک مبلغ ۴۷ هزار تومان بوده و خودروهای تاکسی با عمر ۱۰ سال و کمتر طبق قانون و مصوبات دولت بایستی هر ۶ ماه یک‌بار و خودروهای تاکسی با عمر بالای ۱۰ سال هر سه ماه یک‌بار نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند.

انتهای پیام/

اینترنتی نوبت معاینه فنی بگیرید

خودروهای فاقد معاینه فنی تا روز دوشنبه جریمه نخواهند شد

تغییر ساعت کاری مراکز معاینه فنی تهران

اخذ گواهی معاینه فنی پیش شرط لازم در ترخیص خودروهای توقیفی است

مشکل سامانه سیمفا مراکز معاینه فنی رفع شد | صف انتظار در مراکز معاینه فنی تهران وجود ندارد

هزینه معاینه فنی خودرو و موتورسیکلت در سال جدید چقدر است؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی