پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اثر انگشت خودروها!/ با شماره شناسایی یا VIN number و کاربدهای آن آشنا شوید

شماره شناسایی خودرو یا وین نامبر، همان شماره شاسی خودرو بوده که همچون اثر انگشت، برای هر خودرو منحصر به فرد است. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو شماره شناسایی خودروها یا Vehicle Identification Number ( VIN ) همان شماره شاسی خودرو است که برای هر خودرو منحصر بفرد است. حتا کد VIN خودرو […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۳ شهریور ۱۴۰۰

شماره شناسایی خودرو یا وین نامبر، همان شماره شاسی خودرو بوده که همچون اثر انگشت، برای هر خودرو منحصر به فرد است.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

شماره شناسایی خودروها یا Vehicle Identification Number ( VIN ) همان شماره شاسی خودرو است که برای هر خودرو منحصر بفرد است. حتا کد VIN خودرو های مشابه هم با هم تفاوت دارند.

اینکه می گوییم شماره شاسی برای هر خودرو منحصر به فرد است، یعنی ممکن است 2 خودرو مشابه باشند، اما قطعا شماره شناسایی آن ها با یکدیگر متفاوت است.  به عبارتی دیگر شماره شناسایی یا VIN number هر خودرو مانند اثر انگشت آن خودرو بوده و اثر انگشت هر خودرو با خودرویی دیگر متفاوت است.

سابقه شماره شناسایی خودرو به سال 1954 باز می گردد. از آن دوره مطابق با قانونی،، همه خودروسازها و تولیدکنندگان وسایل نقلیه ملزم شدند برای هریک از محصولات خود یک شماره شناسایی در نظر بگیرند.

محل قرار گیری شماره شناسایی خودرو (VIN number)

شماره شناسایی معمولا در 2 قسمت بدنه حک می شود و با نگاهی به آن می توانید بفهمید VIN number خودرو چند است. یکی از این 2 قسمت داخل خودرو بوده و برای مشاهده آن باید وارد خودرو شوید. یکی دیگر نیز بیرون خودرو است و بدون وارد شدن به خودرو هم می توان به آن دسترسی داشت.

محل هایی که می توان به کد VIN دست یافت :

۱- زیر شیشه جلوی خودرو ( Windshield ) سمت راننده که بهترین محل قرارگیری برای مشاهده آسان است

۲- در زیر کاپوت خودرو و در قسمتی از بدنه که پشت موتور قرار دارد. در برخی از خودرو ها مانند پژو ۲۰۶ این شماره در کنار چراغ جلو سمت شاگرد قرار دارد.

۳- در قسمتی از بدنه خودرو که در سمت راننده قرار دارد و با بسته شدن در، آن بخش توسط در پوشش داده می شود.

۴- در زیر تایر زاپاس ( البته در تعداد کمی از خودرو ها شماره شناسایی زیر تایر زاپاس قرار داده می شود)

علاوه بر این قسمت ها که شماره شناسایی یا VIN number روی آن ها حک می شود، این شماره روی مدارک و مستندات خودرو نیز درج می شود.

استعلام سوابق خودرو از طریق شماره شناسایی

منحصر به فرد بودن شماره شناسایی یا کد vin باعث می شود بتوانید اطلاعات مهمی در مورد خودرو از آن دریافت کنید.

شماره شناسایی یا VIN number خودرو هنگام مراجعه به نمایندگی به کار می آید. پرسنل و تعمیرکاران نمایندگی شرکت سازنده خودرو با وارد کردن کد VIN در دستگاه های خود، اطلاعاتی مانند صاحبان قبلی خودرو، قطعات تعویض شده در خودرو، محل تولید خودرو، سال تولید خودرو، آپشن های رسمی و اصلی خودرو و این که خودرو پس از تولید چه تعداد آپشن فعال داشته است را بدست می آورند و با توجه به آن ها وضعیت خودرو را می سنجند.

پس هنگام خرید خودرو می توانید با استعلام شماره شناسایی خودرو از نمایندگی، به اطلاعاتی اینچنینی دست پیدا کنید و شناخت بیشتری نسبت به خودرو مورد نظرتان داشته باشید.

استعلام اصالت آپشن های خودرو با شماره شناسایی

حتما تا به حال شنیده اید که یک خودرو سفارش آمریکا، یک خودرو سفارش اروپا یا یک خودرو سفارش امارات است. خودروسازها محصولات خود را با توجه به سفارشاتی که از بازارهای مختلف دریافت می کنند سفارشی سازی و تجهیز می کنند. این سفارش ها معمولا به شرایط آب و هوایی، شرایط محیطی و سلیقه مصرف کنندگان بستگی دارد.

این ویژگی خودروهای وارداتی دست افراد سودجو را داخل کشورمان باز گذاشته است. بعضی خودروها بنا به سفارششان به صورت low option و در تیپ پایه وارد ایران می شوند و قیمت پایین تری نسبت به نمونه های فول آپشن دارند. چرا که قیمت بعضی از آپشن های شرکتی بسیار بالاست و بعضی وقت تفاوت قیمت 2 تیپ تجهیزاتی یک خودرو وارداتی هم قیمت یک خودرو می شود!

اما بعضی افراد روی خودروهای پایه و کم آپشن تجهیزاتی مشابه تجهیزات کمپانی اما غیر اوریجینال و فاقد اصالت نصب می کنند تا بتوانند خودرو را با قیمت بیشتری به فروش برسانند. مثلا یک خودرو 2 ایربگ بوده، اما با حک کردن لوگوی ایربگ روی ستون ها، آن را به اسم 4 ایربگ و 6 ایربگ به فروش می رسانند. یا بعضی سامانه های الکتریکی خارج از کمپانی و به صورت افتر مارکت روی خودرو نصب می شوند. در بعضی موارد این تغییرات علاوه بر تحمیل ضرر مالی، می تواند تهدیدات جانی را هم در پی داشته باشد.

پس خریدار یک خودرو می تواند با ارائه شماره شناسایی یا vin number به نمایندگی، استعلامی دقیق از اصالت آپشن ها و تجهیزات خودرو داشته باشد.

نقش شماره شناسایی در تامین قطعات خودرو

تولید بعضی خودروها چند سال طول می کشد و در این سال ها تعداد زیادی از آن ها در اختیار مشتریان قرار می گیرد. این خودروها که از نظر ظاهری و فنی مشابه یکدیگر هستند، در سال تولید و بعضی جزییات تفاوت هایی دارند.

برای مثال ممکن است بعضی از قطعات موتور یک خودرو مدل ۲۰۰۷ با قطعات همان خودرو با مدل 2008 متفاوت باشد، یا به اصطلاح کد فنی آن قطعات با هم فرق داشته باشند. در این وضعیت تعمیرکار باید با استفاده از شماره شناسایی یا VIN خودروی مورد نظر، کد فنی قطعه ای که می خواهد تعویض کند را بدست بیاورد و دقیقا قطعه ای با همان کد فنی را جایگزین قطعه فرسوده کند.

آیا VIN در مسائل امنیتی نیز می تواند کمک کند؟

اما دلیل اصلی تصویب قانون الزام به تعریف کردن شماره شناسایی یا VIN برای هر خودرو در سال ۱۹۵۴ مسائل امنیتی بود. این شناسه برای تشخیص خودروهای سرقتی کمک می کرد و خرید و فروش خودرو دزدی برای سارقان سخت می شد. پس توسط شماره شناسایی خودرو می تواند اصالت و غیر سرقتی بودن یا دزدی بودن آن را هم تشخیص دهید.

همچنین شماره شناسایی یا vin number وسیله اصلی برای استعلام خلافی خودرو چه به صورت حضوری، چه به صورت غیر حضوری است. در این این کد پشت کارت ماشین هر خودرو درج می شود.

چگونه اطلاعات شماره شناسایی خودرو (کد VIN) را تفسیر کنیم؟

شماره شناسایی خودرو، رشته  ۱۷ رقمی مرکب از اعداد و حروف است. این کد شامل اعداد ۱ تا ۹ و حروف الفبای انگلیسی به جز O  و Q است. ترتیب خوانش این اطلاعات از چپ به راست بوده و سازمان استانداردسازی بین المللی این کدها را تعریف می‌کند. ولی هر شرکت خودرو ساز از الگوی خاصی برای بازخوانی این حروف استفاده می‌نماید. به همین دلیل برای درک اطلاعات این رشته مثلا نام کارخانه مدنظر باید به الگوی آن شرکت اتومبیل سازی نیز توجه داشت. اما هریک ازعداد و ارقام داخل کد شناسایی خودرو چه معنی دهد؟

اولین سری ارقام: سه رقم از سمت چپ VIN

این سه رقم معرف کارخانه سازنده خودرو است. این ارقام تعریف جهانی دارند. هر شرکت خودروساز، کد سه رقمی ویژه ای دارد که با آن شناخته می‌شود. اولین رقم نشان می دهد که خودرو در چه منطقه جغرافیایی تولید شده است. مثلا عدد یک مربوط به خودروهای ساخت کانادا، ۳ معرف مکزیک، عدد یک تا ۵ معرف کشورهای منطقه آمریکای شمالی است.

جایگاه دوم: کدهای 2 رقمی

این دو کد به ترتیب شرکت اتومبیل سازی اصلی و حرف بعدی، برند خودرو را نشان می‌دهد. مثلا اگر شما خودرویی متعلق به شرکت کرایسلر داشته باشید، طبیعی است که در این جایگاه حرف C  را مشاهده نمایید. البته همیشه هم شناسایی کارخانه تولیدکننده خودرو مثل آب خوردن نیست؛ چون هر خودروساز کد خاصی را برای شناسایی خود تخصیص می‌دهد.

جایگاه ۴ تا ۸ کد VIN

این جایگاه با توضیحات خودرو همراه است. این کدها معرف مدل خودرو، نوع و کد موتور، نوع بدنه و حتی گاهی سیستم ایمنی خودرو هستند.

جایگاه نهم شماره شناسایی خودرو : کد امنیتی

این جایگاه به کد امنیتی خودرو مربوط است. به این کد امنیتی، ” رقم چک” نیز اطلاق می‌گردد. این رقم نشان دهنده درستی و صحت VIN است.  صحت شماره شناسایی خودرو با الگوریتم‌های خاص تولید ” رقم چک” منحصر به فرد هر اتومبیل قابل شناساسایی است.

جایگاه ده تا ۱۷ کد وی آی ان

این بخش به قسمت شناسایی خودرو مربوط است. در این بخش، جزییات خودرو نظیر کارخانه سازنده، آپشن ها و مدل خاص خودروی تولیدی دیده می‌شوند.

شش رقم انتهایی VIN نشانگر خودرو

این ارقام نشان دهنده اتومبیلی خاص هستند. بقیه اعداد و حروف پیش از این VIN می‌توانند نشان دهنده همه اتومبیل‌های ساخته شده در یک سال خاص در یک خودروسازی خاص و از یک مدل خاص است ولی شش رقم انتهایی در واقع هر خودرو را منحصر به فرد می‌سازد. زیرا کارخانه اتومبیل‌سازی سالانه خودروهای متعددی تولید می‌کند و به هر خودرو به ترتیب شماره خاصی را اختصاص می دهد و به این ترتیب، این کد شناسایی خودرو همانند IME موبایل‌تان منحصر به فرد خواهد شد.

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی