پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کاور محافظ بدنه - بادیفنس

جادوی نامرئی!/ از کاور محافظ بدنه و جزییات مربوط به آن بیشتر بدانید

استفاده از کاور محافظ بدنه چند سالی است که در ایران جا افتاده و افزایش قیمت خودروهای لوکس و تاثیر مهم سلامت رنگ بدنه در قیمت گذاری خودرو، مالکان این خودروها را به سمت استفاده از کاور محافظ بدنه یا بادی فنس سوق داده است. گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو رنگ بدنه پارامتری […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۱۷ شهریور ۱۴۰۰

استفاده از کاور محافظ بدنه چند سالی است که در ایران جا افتاده و افزایش قیمت خودروهای لوکس و تاثیر مهم سلامت رنگ بدنه در قیمت گذاری خودرو، مالکان این خودروها را به سمت استفاده از کاور محافظ بدنه یا بادی فنس سوق داده است.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

رنگ بدنه پارامتری اساسی و مهم در ظاهر و زیبایی یک خودرو به شمار می رود. همچنین این ویژگی می تواند تاثیر بسازیی در تعیین ارزش یک خودرو داشته باشد. یک خودرویی که رنگ بدنه آن کاملا سالم و فابریک است، قطعا ارزش بالاتری نسبت به همان خودرو با بدنه آسیب دیده یا رنگ شده به دلیل تصادف دارد. این تفاوت ارزش در خودروهای لوکس و گران قیمت بیشتر خودش را نشان می دهد. پس چه بهتر که بدنه خودرو را از آسیب ها محافظت کنیم. برای اینکار راه های مختلفی وجود دارد. یکی از مرسوم ترین راه ها، سرامیک کردن بدنه خودرو است. به این ترتیب که با آغشته کردن بدنه خودرو به لایه های سرامیک، علاوه بر شفاف شدن رنگ بدنه، لایه ای محافظ نیز روی رنگ ایجاد می شود که در مقابل خط و خش های جزیی، حرارت و مواد مخرب دیگر بدنه را محافظت می کند.

اما با پوشاندن بدنه توسط کاور محافظ بدنه یا بادیفنس، مراقبت از رنگ بدنه به مراتب حرفه ای تر و قوی تر می شود. کاور محافظ بدنه در مقابل خط و خش های عمیق تر هم دوام می آورد و علاوه بر سایر محافظت ها، در تصادفات جزیی که منجر به فرو رفتگی بدنه می شود، از ریختن رنگ و آسیب بیشتر هم جلوگیری می کند.

کاور محافظ بدنه - بادیفنس

کاور کردن بدنه خودرو چند سالی است که در ایران رواج پیدا کرده و حالا مراکز خدماتی زیادی هستند که این کاورهای بادی فنس را روی انواع خودروها نصب می کنند. اما این کاورهای محافظتی که در بعضی موارد با رنگ های عجیب و غریب فرم فانتزی و تزیینی هم به خود می گیرند، برای بسیاری از مردم و مالکین خودروها، هنوز هم ناشناخته اند و سوال های زیادی در مورد آن ها وجود دارد.

کاور محافظ بدنه - بادیفنس

بادیفنس ذاتا کاوری شفاف و بی رنگ است که برای محافظات روی بدنه خودو قرار می گیرد. کاور محافظ بدنه برای تمام قسمت های بدنه خودرو قایل استفاده بوده و حتی می توان آن را روی چراغ ها و قطعات شیشه ای بدنه هم نصب کرد. برندهای مختلفی اقدام به تولید کاورهای محافظتی بدنه کرده اند. همچنین این کاورها انواع مختلفی دارند که در نمونه های فانتزی، رنگ و شکل و شمایل خودرو را کاملا تغییر می دهند. کاورهای استاندارد هم بی رنگ براق یا بی رنگ مات هستند.

کاور محافظ بدنه - بادیفنس

کاور محافظ بدنه چه جنسی دارد و چگونه روی خودرو نصب می شود؟

معمولا کاور محافظ بدنه از 3 لایه مختلف تشکیل شده که این لایه ها بر روی یکدیگر قرار می گیرند و با نصب بر روی بدنه خودرو مانند یک پوشش عمل می کنند. اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که کاور محافظ چگونه به بدنه خودرو می چسبد. پیش از نصب بادی فنس، لایه زیرین از جنس پلی استر را از آن جدا می کنند تا لایه چسب ناک آن آزاد شود و به بدنه بچسبد. یکی دیگر از لایه های حیاتی و مهم نیز لایه پلی ارتان است که از بدنه خودرو در برابر صدمات و اسیب ها محافظت می کند.

کاور محافظ بدنه - بادیفنس

برای نصب کاور محافظ بدنه اگر بدنه خودرو نیاز به زیر سازی و رفع عیب داشته باشد، باید اقداماتی مثل صافکاری، لیسه گیری و پولیش روی آن انجام شود تا کاملا سالم و یکدست باشد. سپس محلول خاصی روی بدنه اسپری شده و بعد از برش زدن اندازه لازم برای قطعه مورد نظر، کاور محافظ روی بدنه نصب می شود. کاور بادی فنس علاوه بر این که از خط افتادن یا ریختن رنگ بدنه در صورت برخورد اشیاء مختلف جلوگیری می کند، با دفع نیروی اشیاء ریزی مثل سنگ ریزه که به سمت بدنه پرتاب می شوند، حجم آسیب را کاهش می دهد. همچنین باید مراقبت از بدنه در برابر مواد شیمیایی، باران های اسیدی و نور خورشید را هم به قابلیت های کاور محافظ بدنه اضافه کرد.


مزایای استفاده از کاور محافظ بدنه

بادیفنس خواص متعددی دارد که آن را بیش از پیش به پوشش‌های نانو سرامیک شبیه می کند. اکثر کاورهای محافظتی همچون پوشش‌های نانو سرامیکی آب‌گریز هستند و خاصیت هیدروفیبیک دارند. پس شما با استفاده از روکش‌های بادیفنس دیگر نگران کثیف شدن بدنه خودرو خودتان نخواهید بود، زیرا به راحتی و با بهره‌گیری از یک دستمال نرم و تمیز می‌توانید سخت‌ترین لکه‌ها را در عرض چند ثانیه تمیز کنید.

کاور محافظ بدنه - بادیفنس

خاصیت هیدروفیبیکی یا آب گریز بودن پوشش‌های بادیفنس باعث می شود که این روکش‌ها برای فصول سرد و بارانی سال بسیار مورد توجه قرار بگیرند. چرا که یکی از دلایل مهم آسیب رنگ رنگ بدنه خودرو، بارش برف و باران است. همچنین کاور محافظ بدنه حرفه ای می توانند بخش قابل توجهی از اشعه UV یا همان فرابنفش تابیده شده توسط نور آفتاب را دفع کند؛ به همین دلیل می توان از کاورهای بادیفنس برای روکش کردن پنجره های خودرو هم استفاده کرد.

کاور محافظ بدنه - بادیفنس

کاورهای با کیفیت بدنه قابلیت خود ترمیمی دارند. قابلیتی که بسیار مورد توجه است و باعث می شود تا پس از ضربه به بدنه خودرو، آثار آسیب های جزیی از روی آن سرعت محو شده و هیچ خط و خشی باقی نماند. همین ویژگی باعث می شود تا پوشش های بادی فنس نسبت به پوشش های سرامیکی کاربردی تر و مقاوم تر باشند. اما نباید فراموش کرد که قیمت این کاورها به مراتب از سرامیک کردن بدنه خودرو بالاتر است.

کاور محافظ بدنه - بادیفنس

البته حداکثر زیبایی و عملکرد مناسب کاور بادیفنس در شرایطی است که نصاب آن حرفه ای باشد و کاور به درستی روی بدنه خودرو نصب شود. اگر نصاب کاور حرفه ای نباشد، می تواند هنگام اندازه کردن پوشش آسیب هایی به رنگ بدنه وارد کند. همچنین اگر کاور محافظ بدنه به درستی نصب نشود، علاه بر نامناسب کردن ظاهر خودرو، باعث گیر کردن آب زیر چروک ها و حباب ها هم می شود. این موارد هنگام جدا کردن کاور از روی بدنه، منجر به آسیب هایی به رنگ خودرو می شوند.

تا یک هفته بعد از نصب کاور محافظ بدنه ، نباید آب یا مواد شوینده به بدنه خودرو برخورد کند. همچنین هنگام شست و شوی بدنه نباید از آب پرفشار استفاده کرد، چرا که احتمال جدا شدن کاور از بدنه را افزایش می دهد.


کاور محافظه بدنه و دغدغه های پیرامون آن

یکی از مهمترین دغدغه های مالک خودرو بعد از نصب کاور محافظ بدنه، نحوه جداسازی آن و اینکه در صورت نیاز به جداسازی کاور از روی بدنه، آسیبی به رنگ وارد می شود یا خیر؟ است.اما لازم است بدانید خاصیت کاور محافظ بدنه استاندارد با ویژگی های رنگ خودرو همخوانی داشته و در صورت جداسازی آن از روی بدنه، هیچ آسیبی به رنگ خودرو وارد نمی شود. البته اگر رنگ خودرو فابریک نباشد و بدنه پیش از کاور شدن با کیفیت پایینی رنگ شده باشد، احتمال بروز ایراد در رنگ بعد از جداسازی کاور محافظ وجود دارد. پس به همین دلیل است که نصاب های حرفه ای کاور، به زیر سازی باکیفیت بدنه خودرو پیش از نصب کاور اهمیت ویژه ای می دهند.

کاور محافظ بدنه - بادیفنس

یکی دیگر از دغدغه های اساسی بعد از نصب کاور بادی فنس، مساله تشخیص رنگ خودرو است. هنگام خرید و فروش خودرو، کارشناسان با دستگاه هایی رنگ خودرو را کارشناسی کرده و سلامت آن را تایید می کنند. اما جالب است بدانید که ضخامت رنگ را میتوان بعد از اجرای کاور نیز با دستگاه سنجید و چون ضخامت کاور عدد ثابتی دارد می توان به راحتی قسمتی که رنگ فابریک ندارد را با دستگاه تشخیص داد.


کاور محافظ بدنه چقدر عمر می کند؟

عمر کاورهای محافظت بدنه بسته به کیفیت و برندشان متفاوت است. اما دوام کاورهای باکیفیت از برندهای معتبر در شرایط آب و هوایی ایران تا 7 سال هم می رسد. پس از تمام شدن عمر کاور انتظار می رود رنگ آن آرام آرام تغییر کند و رو به زردی یا بور شدن برود. التبه جالب اینجاست که بعضی کاورها قابلیت پولیش شدن دارند و می توان عمر مفید آن ها را افزایش داد.

کاور محافظ بدنه - بادیفنس

قیمت کاورهای محافظ بدنه مخصوصا برای انواع ساخته شده توسط برندهای معتبر بالا بوده و همان طور که اشاره شد به مراتب گزان تر از سرامیک کردن بدنه خودرو تمام می شود. اما نکته مثبت اینجاست که با توجه به نامرئی بودن این کاورها، برای کاهش هزینه می توان آن ها را به صورت موضعی و فقط روی قسمتهای آسیب پذیر خودرو نصب کرد. مثلا بعضی از مالکین خودرو صرفا نگران ریگ خوردگی جاده هستند و می توانند فقط قسمت کاپوت، چراغ ها و سپر جلو را با کاور محافظ بپوشانند.


در یک نگاه!/ با این روش ها، رنگ شدگی بدنه خودرو را تشخیص دهید

عواملی که به رنگ خودرو آسیب می زنند+نحوه ترمیم خط و خش های بدنه خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی