پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رنگ کردن بدنه خودرو

عواملی که به رنگ خودرو آسیب می زنند+نحوه ترمیم خط و خش های بدنه خودرو

رنگ خودرو تنها خاصیت زیبایی نداشته و جدای از بحث زیبایی ، وظیفه حفظ بدنه خودرو از خوردگی و آسیب دیدگی توسط زنگ زدن و در معرض جریانات هوا و نور آفتاب قرار گرفتن را نیز دارد. نور افتاب از مهمترین عواملی است که می تواند به رنگ خودرو آسیب برساند. پوسته شدن رنگ خودرو و […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۲۱ آبان ۱۳۹۶

رنگ خودرو تنها خاصیت زیبایی نداشته و جدای از بحث زیبایی ، وظیفه حفظ بدنه خودرو از خوردگی و آسیب دیدگی توسط زنگ زدن و در معرض جریانات هوا و نور آفتاب قرار گرفتن را نیز دارد. نور افتاب از مهمترین عواملی است که می تواند به رنگ خودرو آسیب برساند. پوسته شدن رنگ خودرو و کنده شدن آن از بدنه از جمله مهمترین خسارت هایی هستند که نور آفتاب برای خودرو شما به همراه دارد.

شاید عجیب باشدف اما بد نیست بدانید که تابش مستقیم نور افتاب به خودرو می تواند به سلامت سرنشینان نیز آسیب وارد کند! به این صورت که قطعات پلاستکی داخل کابین زیر نور آفتاب گرم شده و از خود گازهایی تولید می کنند که برای سلامت مضر است.

یکی دیگز از  عوامل تهدید کننده رنگ بدنه خودرو و یکی از شایع ترین این عوامل، فضله پرندگان است که به دلیل اسیدی بودنشان در صورت ماندگار شدن به مدت طولانی بر روی بدنه، باعث می شوند تا پس از پاک شدن، اثر آن ها بر روی بدنه باقی بماند و رنگ آن نقطه را با دیگر بخش های بدنه متفاوت کند.

عامل بعدی گرد و غبار است. هنگامی که گرد و غبار بر روی بدنه خودرو می‌نشیند، به هیچ عنوان نباید با دستمال خشک اقدام به تمیز کردن خودرو کرد، به این دلیل که ممکن است موجب ایجاد خط و خش بر روی بدنه شود.


بهترین صافکاری، نقاشی و ترمیم رنگ حرفه ای :  اینجا کلیک کن و با اتوشناس آشنا شو!


همچنین عوامل دیگری مانند باران‌های اسیدی، شیره درختان و همچنین استفاده از حجم زیادی از مواد شوینده در کارواش‌ها (که مواد شیمیایی آن‌ها موجب کم رنگ شدن رنگ بدنه می‌شوند) از جمله دیگر عوامل از بین برنده رنگ خودروها هستند.

استفاده از روکش یا همان چادر یا استفاده از کاورهای محافظتی بدنه که البته راه حل گران قیمتی است، می توانید تا جایی که می توانید از آسیب دیدن رنگ بدنه خودرو جلوگیری کنید.

علاوه بر این آسیب ها، خط و خش هایی که به دلایل مختلف بر بدنه خودرو می افتد و باعث خراشیدگی رنگ خودرو می شود نیز از عواملی هستند که بر زیبایی خودرو تاثیر می گذارند. ما در اینجا به راه حل هایی می پردازیم که توسط آن ها می تواند خط و خش های جزیی را ترمیم کنید.

اگر ما به خطوط و خش های ایجاد شده در سطح خودرو توجه نکنیم و نسبت به ترمیم رنگ خودرو اقدامی انجام ندهیم، این خط و خش ها در زمان کوتاهی باعث زنگ زدگی بدنه خواهند شد و همین امر باعث از بین رفتن مقاومت فلز بدنه در برابر فشار و برخوردهای احتمالی خواهد شد. بهترین زمان برای از بین بردن خطوط ایجاد شده در بدنه و ترمیم رنگ خودرو دقیقا همان زمانی است که متوجه وجود چنین آسیب دیدگی هایی شده اید. چراکه با گذشت زمان و زنگ زدگی آن ، این کار سخت تر شده و گاها ممکن است به سادگی رنگ روی بدنه ننشیند و ظاهر خوبی نداشته باشد.

ترمیم خط و خش رنگ بدنه خودرو

نحوه ترمیم رنگ بدنه خودرو :

هرچند که بهتر ایت از روش های نوین نظیر سرامیک و کاور بدنه قبل از ایجاد صدمه استفاده کنید، اما اگر خسارت دیدید، قبل از اقدام به هر کاری باید از میزان آسیب دیدگی رنگ خودرو آگاه باشید و ببینید خط ایجاد شده تا چه میزان روی رنگ خودرو شما اثر گذاتشته است. لایه رویی خودرو، خود از سه لایه متفاوت تشکیل شده است که روی بدنه خودرو را می پوشاند.

این سه لایه عبارتند از: جلا دهنده، رنگ اصلی و آستر. خسارت به هر کدام از این نواحی وارد شود، روش خاص خود را برای ترمیم به دنبال خواهد داشت. هر چه میزان آسیب دیدگی بیشتر باشد، به بدنه خودرو نزدیکتر خواهیم شد. برای انجام ترمیم رنگ بهتر است ابتدا یک قلم خش گیر خودرو تهیه نماییم. این قلم ها تنوع زیادی در بازار داشته و به راحتی می توان نمونه ای از آن را یافت نمود. این قلم ها، هر کدام دارای رنگ متفاوتی هستند و باید برای خودروی خود از رنگ صحیح آن مطمئن شوید. شماره رنگ خودرو شما در قسمتی از زیر درب موتور خودرو یادداشت شده است که می توانید با مراجعه به آن، رنگ مورد نظر را بیابید.


واکس و پولیش ، سرامیک و کاور بدنه و انواع خدمات شست و شوی حرفه ای خودرو

(اینجا کلیک  کنید و آشنا شوید)


پس از تهیه قلم خشگیر مناسب، ابتدا محلی که قصد ترمیم آن را دارید را خوب با آب و صابون بشویید تا از هر گونه آلودگی پاک شود و باعث شود که رنگ به خوبی روی بدنه بنشیند. پس از شستشوی قسمت مربوطه یک سنباده نرم انتخاب کرده و محل آسیب دیدگی را به آرامی سنباده کشی نمایید. برای نتیجه گیری بهتر می توانید از مقدای خمیردندان استفاده نموده و روی محل آسیب دیدگی را با آن تمیز نمایید.

اگر خراش ایجاد شده در رنگ بدنه به اندازه کافی کوچک باشد می توان با استفاده از مقداری پولیش این آسیب دیدگی را ترمیم نمود. پس از عمل سنباده زنی، بهتر است دوباره محل مربوطه را بشویید و سپس با استفاده از یک حوله تمیز اقدام به پولیش نمودن محل خطوط ایجاد شده نمایید. اما برای خراش های عمیق تر بهتر است از قلم خش گیر نیز استفاده نمایید و پس از تمیز کردن و سنباده کشیدن در محل آسیب دیدگی، اقدام به ترمیم رنگ به وسیله قلم نمایید.

 

راه های جلوگیری از کاهش توان موتور خودرو در طول زمان

سیستم سوخت رسانی خودرو و علائم خرابی آن

روغن سوزی خودرو، علائم و رفع آن

آیا سنگین کردن صندوق بار، مصرف سوخت خودرو را افزایش می‌دهد؟

زمان نعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو

نحوه صحیح باتری به باتری کردن خودرو

این افزودنی های با ارزش! / روغن موتور خوب چه ویژگی هایی دارد؟

آیا گرم کردن موتور همه خودروها در زمستان ضرورت دارد؟

آیا کارواش تمام اتوماتیک باعث آسیب بدنه خودرو می شود؟

استفاده از ضدیخ فقط مخصوص فصل های سرد نیست

هرآنچه می خواهید از اگزوز خودرو و نحوه عملکرد آن بدانید

نگذارید چراغ هشدار سوخت روشن شود!

نکاتی مهم برای حداکثر صرفه جویی در مصرف سوخت خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی