پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار خودروهای وارداتی

طرح مجلس به خوبی بازار خودرو را کنترل می کند

دبیرانجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد: طرح مجلس در صورت تصویب می‌تواند به خوبی بازار خودرو را کنترل کرده و آن را از انحصار خارج کند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: نوید فرصت دستیابی هر ایرانی به خودرو متناسب با درآمد و کیفیت استانداردهای 85گانه و همچنین […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۲۰ شهریور ۱۴۰۰

دبیرانجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد: طرح مجلس در صورت تصویب می‌تواند به خوبی بازار خودرو را کنترل کرده و آن را از انحصار خارج کند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: نوید فرصت دستیابی هر ایرانی به خودرو متناسب با درآمد و کیفیت استانداردهای 85گانه و همچنین توزیع عادلانه فرصت‌ها برای داشتن یک خودرو مناسب و روز آمد از فحوای ماده 4 به گوش می‌رسد؛ اما باید دید نمایندگان واقعاً قصد دارند انحصار مطلق بازار را بشکنند یا در بر همان پاشنه خواهد چرخید؟!

وی تصریح کرد: طرح مجلس در صورت تصویب می‌تواند به خوبی بازار خودرو را کنترل کرده و آن را از انحصار خارج کند. این مصوبه یکی از مترقی‌ترین و مردمی‌ترین مصوبات مجلس شورای اسلامی است که می‌تواند التهابات بازار خودرو را تسکین بخشد. این طرح واردات را برای همه به رسمیت شناخته و انحصار قائل نشده است. از سوی دیگر تاکید شده است که هیچ تعهد ارزی جدیدی برای دولت ایجاد نکند و واردات با استفاده از منابع ارزی خارج از کشور را هم به رسمیت می‌شناسد.

دادفر تصریح کرد: آنچه که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در رابطه با واردات خودرو به تصویب رسیده، بسیار مطلوب است و نتیجه آن افت 50 تا 80 درصدی قیمت‌ها در بازار خودروهای خارجی است. ضمن اینکه واردات خودرو علاوه بر کاهش شدید قیمت‌ در بازار خودروهای خارجی، به راه افتادن نهضت مدیریت هزینه‌ در خودروسازهای داخلی و متعادل شدن قیمت‌ خودروهای تولیدی آن‌ها را در پی خواهد داشت. در حال حاضر قیمت خودروهای وارداتی به شدت از قیمت خودروهای تولید داخل فاصله گرفته است و قیمت این خودروهای خارجی را می‌توان با دلار 70 یا 75 هزار تومانی تطبیق داد، در صورتیکه نرخ ارز آزاد 25 تا 27 هزار تومان است.

این مقام صنعتی تاکید کرد: واردات خودرو قیمت خودروهای داخلی را به قیمت خودروهای داخلی نزدیک خواهد کرد. همچنین خودروسازان داخل هم تلاش خواهند کرد تا نهضت مدیریت هزینه را در پیش گیرند که نکته بسیار مهمی است و بازار رقابتی خواهد شد. انتخاب در دست مردم و مشتری است تا متناسب با سلیقه و درآمد خود خودرو انتخاب کنند.

به اعتقاد دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، سیاست‌گذاران دولتی موظف هستند که راه‌های اقتصادی و تجاری را باز بگذارند تا مردم حق انتخاب داشته باشند و موضوع خودرو به تحوی مدیریت شود که هر خانواده ایرانی بتواند بدون دخالت دولت خودروی مورد نظر خود را بدون نوبت و قرعه‌کشی و در صف ماندن خریداری کند.

دادفر خاطرنشان کرد: تنها نکته مبهم باقی‌مانده این طرح، تبصره 2 آن مبنی بر تعیین تعدادی واردات است که به شورای رقابت سپرده‌شده است. عملکرد شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در دورهای باطل طی سال‌های اخیر، عملکرد منفی خود را با قیمت‌گذاری دستوری و سر ریز کردن رانت به جیب عده‌ای مکرر نشان داده است که نتیجه آن زیان انباشته خودروسازان بوده است.

انتهای پیام/ منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی