پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

عرضه خودرو در بورس

کنترل سوداگری در بازار با عرضه خودرو در بورس کالا

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: عرضه خودرو در بورس کالا تاثیر به‌سزایی در کنترل سوداگری دارد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو حجت الله فیروزی نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی درباره عرضه خودرو در بورس کالا گفت: برای از بین بردن بازار ثانویه، رقابتی شدن و تعادل عرضه […]

سبحان قالیباف
پنجشنبه - ۱۵ مهر ۱۴۰۰

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: عرضه خودرو در بورس کالا تاثیر به‌سزایی در کنترل سوداگری دارد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

حجت الله فیروزی نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی درباره عرضه خودرو در بورس کالا گفت: برای از بین بردن بازار ثانویه، رقابتی شدن و تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا از جمله طرح‌هایی بود که مجلس یازدهم آن را در دستور کار قرار داد.

این نماینده مجلس افزود: طرح فوق، در کمیسیون صنایع و معادن در حال بررسی است و هنوز نهایی نشده است تا برای رفع ایرادهای وارد شده به آن پس از گذراندن دوره کارشناسی نهایی شود.

وی اظهار کرد: بیشترین تاثیر این طرح در کنترل سوداگری است؛ یعنی راه خرید و فروش‌های کاذب و سودجویانه که فضا را ملتهب می‌کند، می‌بندد و از این که خودرو کالای سرمایه‌ای باشد جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، به ارتقای کمی و کیفی خودروسازی و قطعه‌سازی کمک می‌کند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه خودروسازان مواد اولیه همچون فولاد و مواد اولیه شیمیایی را از بورس کالا می گیرند، قرار شد خودروهای پرتیراژ که بیشترین مشتری‌ را دارند در بورس کالا عرضه شوند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خودروسازان باید قیمت تمام شده (مشخصات و قیمت قطعات و غیره) را به صورت برخط اعلام کنند تا متقاضیان از آن مطلع شوند.

فیروزی درباره طرح ساماندهی خودرو و بحث مربوط به واردات آن گفت: در طرح ساماندهی خودرو که مربوط به مجلس دهم است، شورای نگهبان ایرادهایی را به ماده 4 این طرح وارد کرده بود که به منظور بررسی بیشتر به مجلس یازدهم بازگشت داده شد. در این راستا، شورای نگهبان تنها دو ابهام به این مصوبه وارد کرد و ایرادی مبنی بر مغایرت آن با قانون اساسی و شرع وارد نبود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از ابهامات شورای نگهبان درباره مصوبه مجلس درخصوص واردات مشروط خودرو، عبارت: «تصویب سایر مقررات برعهده وزارت صمت است» بود که این ابهام به‌جا و درست بود و عنوان شد باید به جای عبارت یاد شده، «آئین‌نامه اجرایی این بند توسط دولت تهیه می شود» جایگزین آن شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: در ابهام دیگری، شورای نگهبان خواستار شفاف‌سازی نحوه انتقال ارز برای واردات خودرو شد که این موضوع نیز اصلاح و کمیسیون صنایع و معادن مجلس تلاش کرد این ابهام را رفع کند.

وی درباره اینکه چه کسانی مجاز به واردات خودرو هستند، توضیح داد: اول اینکه در ازای واردات خودرو می‌توان خودرو صادر کرد تا خودروسازان بتوانند خودروی ساخت داخل را صادر کنند. همچنین، قطعه‌سازان هم می‌توانند در ازای صادرات قطعه، خودرو وارد کنند. حتی افراد عادی و کسانی که در خارج از کشور ارز در اختیار دارند و تعهد ارزی به کشور ندارند، می‌توانند خودرو وارد کشور کنند، لذا با این شرایط ارز از کشور خارج نمی‌شود.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سازوکار پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در مصوبه مجلس موجب تنظیم بازار، ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، کمک به تولید داخلی، ایجاد رقابت سالم و ارتقا کیفیت خودروهای داخلی می‌شود.

وی افزود: واردات مدیریت شده، موجب تنظیم بازار می‌شود. همچنین، بازار خودرو باید رقابتی باشد تا تولیدکنندگان هم در کیفیت و هم در قیمت‌ها با هم رقابت داشته باشند، یکی از اهداف مصوبه مجلس هم همین رقابتی بودن است.

انتهای پیام/

TIGGO 8 PRO مجهز به صفحه نمایش دوگانه هوشمند 24.6 اینچی قابل قیاس با خودروهای لوکس

ورود مجمع تشخیص بر طرح واردات خودروهای خارجی امری نادرست است

ایرادات طرح ساماندهی صنعت خودرو در کمیسیون رفع شد

سلطان قیمت گذاری یا شورای رقابت؛ کدام عنوان را انتخاب می کنید؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی