پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مترو تهران

درآمد تبلیغات در مترو و اتوبوس صرف کجا می شود؟ / آیا استاندارد تبلیغات حمل و نقل عمومی رعایت می شود؟

این روزها تبلیغات در فضاهای مرتبط با اتوبوس و مترو از پیشرفته‌ترین شکل‌های تبلیغات محیطی اماکن عمومی ‌شهری به‌شمار می‌رود، اما آیا استاندارد تبلیغات در اتوبوس‌ها رعایت می‌شود؟ به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو این روزها تبلیغات در فضاهای مرتبط با اتوبوس و مترو از پیشرفته‌ترین شکل‌های تبلیغات محیطی اماکن عمومی ‌شهری به‌شمار می‌رود. صاحبان […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۱۹ مهر ۱۴۰۰

این روزها تبلیغات در فضاهای مرتبط با اتوبوس و مترو از پیشرفته‌ترین شکل‌های تبلیغات محیطی اماکن عمومی ‌شهری به‌شمار می‌رود، اما آیا استاندارد تبلیغات در اتوبوس‌ها رعایت می‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

این روزها تبلیغات در فضاهای مرتبط با اتوبوس و مترو از پیشرفته‌ترین شکل‌های تبلیغات محیطی اماکن عمومی ‌شهری به‌شمار می‌رود. صاحبان آگهی‌های تبلیغاتی از طریق اتوبوس و مترو می‌توانند تبلیغات در گردش داشته باشند و ارتباط نزدیکی با مخاطبان خود برقرار کنند. اما از طرف دیگر قوانین راهنمایی و رانندگی در این باره عنوان کرده لازم است استاندارد تبلیغات در اتوبوس‌ها و متروها رعایت شود. به‌عنوان‌مثال پوشاندن شیشه‌های وسایل نقلیه عمومی با تصاویر آگهی غیرقانونی است.

آیا استاندارد تبلیغات در اتوبوس‌ها رعایت می‌شود؟

این روزها شهرداری تهران سعی دارد از فضاهای موجود در شهر استفاده تجاری ببرد. البته با افزایش حجم تبلیغات، اعتراض شهروندان نیز چندبرابر شده است. از طرفی چسباندن برچسب‌های تبلیغاتی روی بدنه اتوبوس و تاریکی فضای درونی این وسایل‌نقلیه به حدی است که گاه در ساعات صبح و عصر، شناسایی خیابان‌های اطراف و محل پیاده شدن برای مسافران، سخت و در شب نیز غیرممکن می‌شود. جالب این‌جاست در برخی موارد تبلیغات روی بدنه اتوبوس در تمام سطح بیرونی خودرو نیز امتداد پیدا کرده و شیشه‌ها و حتی درهای ورود و خروج را هم می‌پوشاند. در این خصوص چندی پیش پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، در پاسخ به گلایه شهروندان به یک سایت خبری گفت: «تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها در دنیا رایج است.

البته این را ‌که گفته می‌شود از داخل اتوبوسی که تبلیغات روی آن چسبانده شده، بیرون دیده نمی‌شود، قبول نداریم. می‌توانید اتوبوس‌های دو کابینه را از داخل بینید. اگر عرض اتوبوس‌ها را محاسبه کنید، حدود دوسوم بدنه، شیشه است. در تبلیغاتی که انجام می‌شود، قطعا همه قوانین و مقررات رعایت می‌شوند و این که برخی می‌گویند مقررات رعایت نشده است، صحیح نیست.» او در ادامه گفت: «ضمنا باید گفت شرکت واحد اتوبوسرانی نقشی در اجرای این تبلیغات ندارد و سازمان زیباسازی شهرداری تهران به لحاظ تهیه محتوا و تبلیغات در شهر تهران نقش اصلی را ایفا می‌کند بنابراین اگر مردم معترض هم باشند طبعا ما نباید پاسخ بدهیم.» سنندجی جلوگیری از تابش نور شدید خورشید به داخل اتوبوس‌ها را به‌واسطه برچسب‌های تبلیغاتی، یک نقطه مثبت خواند و گفت: «البته می‌توان گفت تبلیغات روی شیشه اتوبوس باعث می‌شود تابش نور خورشید، مسافران داخل اتوبوس را اذیت نکند. این مساله؛ دو صورت دارد، نیمه پرلیوان می‌گوید این تبلیغات شهر را زیبا می‌کنند و دارای نکات مثبتی است ولی ازسوی‌دیگر می‌توان از نیمه خالی لیوان هم ایراد گرفت.»

مترو؛ موزه یا بازار؟

علاوه‌بر اتوبوس‌ها، گاهی اوقات روی بدنه واگن‌های مترو هم با تبلیغات تجاری برندهای مختلف پوشانده می‌شود و تابلوهای تبلیغاتی شرکت‌های بزرگ در زیرِ زمین تهران جابه‌جا می‌شوند. علی عبداله‌پور، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درخصوص تبلیغات روی واگن‌های مترو گفت: «تاکنون روی شیشه‌های مترو تبلیغات نصب نشده است. به‌همین دلیل فضای بیرونی مترو از داخل قطارها کاملا مشخص و نمایان است، چراکه معتقدیم تبلیغات بیش از اندازه به‌خصوص روی شیشه‌های واگن مترو، باعث سرگردانی شهروندان می‌شود، به همین دلیل سعی کرده‌ایم اصول و استانداردهای ایمنی تبلیغاتی در مترو را به بهترین شکل ممکن عملی کنیم.»

مدیرعامل بهره‌برداری مترو تهران در خصوص روش‌های اجرایی تبلیغات در جهان گفت: سیستم‌های مترو جهان نسبت به تبلیغات دو رویکرد دارند. در رویکرد اول؛ هیچ تبلیغی انجام نمی‌شود. این روش در کشورهایی مانند سوئد و مسکو به‌چشم می‌خورد. در رویکرد دوم از فضاهای مترو برای تبلیغات استفاده می‌شود. در این خصوص کشورهایی که با روش بدون تبلیغ پیش می‌روند، مترو را مانند موزه می‌دانند و تبلیغات در آن را جایز نمی‌دانند. اما در متروهای ایران همواره تبلیغات وجود داشته، چراکه نه‌تنها تاکنون تبلیغات گسترده در مترو باعث ایجاد تاثیر منفی در مخاطبان نشده، بلکه باعث دیده شدن شرکت یا برندهای مشارکت‌کننده هم شده است. به همین دلیل اگر بازخورد منفی از جانب شهروندان در مورد تبلیغات متروها وجود داشت، قطعا همکاری شرکت‌ها با مترو مستمر نبود.»

نبود خطا در سیستم اتوماتیک مترو

علی عبداله‌پور درباره اصول تبلیغات در مترو تهران اظهار کرد: «تبلیغات در مترو، استاندارد خاصی ندارد. هر شرکتی که تمایل به تبلیغات داشته باشد باتوجه به معیارهای موجود قیمتی پیشنهاد می‌دهد و ما نیز پس از بررسی می‌پذیریم.» وی در ادامه گفت: «درآمدهای دریافتی از تبلیغات در مترو صرف پرداخت دستمزد پرسنل و هزینه‌های جاری مترو می‌شود.»

مدیر عامل بهره‌برداری مترو تهران در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی‌کنید حجم بالای تبلیغات در برخی ایستگاه‌های مترو سبب سردرگمی مسافران برای انتخاب مسیر و شناسایی ایستگاه‌های مورد نظرشان می‌شود، گفت: «در ایستگاه‌های مترو همواره به صورت اتوماتیک نام ایستگاه‌ها توسط گوینده سیستم گوشزد می‌شود تا مبادا شخصی از جا بماند. این سیستم به‌دلیل اینکه اتوماتیک فعالیت می‌کند به‌هیچ‌وجه دچار اشتباه یا خطا نمی‌شود چون با حرکت مترو، اپراتور اتوماتیک صدا نیز در مسیر بررسی می‌شود تا مسافران مترو دچار سرگردانی در مسیر نشوند.»

انتهای پیام/ منبع: دنیای خودرو

احداث ایستگاه مترو دریاچه شهدای خلیج فارس

اورهال قطارهای مترو سالانه حداقل 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی