پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لاستیک خودرو

لاستیک خودرو را چه زمانی باید عویض کرد؟

همانطور که می دانید، لاستیک خودرو یکی از قطعات مصرفی خودرو بوده به همین علت هم لاستیک خودرو باید به صورت دوره ای تعویض شود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو لاستیک یکی از قطعات در خودرو است که نیاز به تعویض مدام آن نیست. انتخاب یک مارک با کیفیت، باعث می شود لاستیکی با […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۱ آبان ۱۴۰۰

همانطور که می دانید، لاستیک خودرو یکی از قطعات مصرفی خودرو بوده به همین علت هم لاستیک خودرو باید به صورت دوره ای تعویض شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

لاستیک یکی از قطعات در خودرو است که نیاز به تعویض مدام آن نیست. انتخاب یک مارک با کیفیت، باعث می شود لاستیکی با طول عمر بالا بخرید که حتی باعث صرفه جویی در زمان نیز می‌شود. اما برخی افراد از سن تایر خودرو اطلاعی ندارند و همین عامل باعث می شود که برایشان دردسرهایی ایجاد شود.

سوالی که اصولا مطرح می شود این است که چگونه می‌توان سن تایر را تشخیص داد؟. باید گفت تمام لاستیک‌ها تاریخ انقضا دارند؛ با افزایش سن لاستیک‌ها و قرار گرفتن در معرض برخی عناصر، ترکیبات لاستیکی شروع به خراب شدن و شروع به ترک‌ خوردن می کنند. ممکن است بتوانید ترک‌های روی لاستیک را تشخیص دهید، اما ترک‌های داخلی را به راحتی نمی توان تشخیص داد. ترک خوردگی در یک تایر، چه قابل مشاهده باشد چه نباشد، رانندگی با آن بسیار خطرناک است.

بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که لاستیک‌ها باید هر سال، بعد از 5 سال استفاده مورد بازرسی قرار گیرند و بعد از 10 سال، تعویض شوند. برای بررسی سن لاستیک‌های خودرو، به حاشیه لاستیک خود نگاه کنید. یک شماره سریال 10 تا 12 رقمی پیدا کنید، که معمولاً مخفف “DOT” قبل از آن است. چهار رقم آخر هفته و سال تولید را نشان می‌دهد.

لاستیک‌ها باید چند کیلومتر دوام بیاورند؟

یکی از راه های تشخیص دوام لاستیک ها، این است که مسافت پیموده شده آنها را محاسبه کرد که این سن متفاوت هستند. رانندگی مداوم باعث ایجاد فرسودگی در لاستیک می‌شود، اما اینکه کجا و چگونه لاستیک‌ها رانده می‌شوند نیز عامل مهمی است.

عوامل دیگر شامل نوع ماشین و حتی محل پارک آن نیز در سن فرسودگی لاستیک اهمیت دارد؛ بنابراین، حتی اگر یک تایر به گونه‌ای ساخته و طراحی شده تا مسافت پیموده شده‌ای را دوام بیاورد، لزوماً در واقعیت اینطور نیست. در واقع، تخمین اینکه لاستیکی در چند کیلومتر دوام می آرود، بسیار دشوار است.

علاوه بر خود لاستیک، عوامل دیگری نیز وجود دارد که باعث می‌شود تایر سریعتر فرسوده شود. نوع وسیله نقلیه، خودرو‌ها از جنبه‌های مختلفی مانند قدرت، گشتاور و سیستم ترمز متفاوت هستند که در سن تایر نیز تاثیر دارد. خودرویی که به خوبی نگهداری می‌شود فشار کمتری به لاستیک‌ها و سایر قطعات وارد می‌کند.

وزن خود خودرو و وزن اضافی که باید حمل کند، فشار بیشتری به لاستیک‌ها وارد می‌کند. وضعیت جاده‌هایی را که بیشتر رانده می‌شوند در نظر بگیرید. پایی که روی گاز و روی ترمز‌ها سخت است، عمر آج لاستیک را کوتاه می‌کند.

هنگامی که رانندگان لاستیک را انتخاب می‌کنند، اغلب قیمت، در دسترس بودن، مارک و ضمانت را برای تغییر تصمیم خود در نظر می‌گیرند. در حالی که ضمانت‌های پوشاک در آفریقای جنوبی موجود نیست، ضمانت‌های آسیب تایر یک نکته مهم است.

انتخاب لاستیک‌های با کیفیت خوب می‌تواند تا حد زیادی امنیت شما را در جاده تضمین کند، اما حتی لاستیکی که با طول آج طولانی طراحی شده باشد بدون رانندگی و تعمیر و نگهداری مناسب دچار مشکل می‌شود. برای استفاده بیشتر از تایر خود، به سراغ بررسی‌های معمول تایر، تراز چرخ‌ها و چرخش تایر بروید.

انتهای پیام/ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

تایر 30 درصد گران شد!

بازار لاستیک خودروهای ایرانی رونق دارد

جدیدترین قیمت لاستیک در بازار + جدول

رشد 15 درصدی قیمت تایر تنها با موافقت سازمان حمایت اجرایی می شود

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی