پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید خودرو

چرا ایران، روسیه و ترکیه یک خودرو مشترک تولید نکنند؟

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی بیان کرد: 3 کشور ایران، روسیه و ترکیه از طریق توافق روسای جمهورشان، اقدام به تولید خودروی مشترک و صادرات آن کنند؛ به نحوی که در هر کشور 30 درصد از این خودرو ساخته شود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۳ آبان ۱۴۰۰

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی بیان کرد: 3 کشور ایران، روسیه و ترکیه از طریق توافق روسای جمهورشان، اقدام به تولید خودروی مشترک و صادرات آن کنند؛ به نحوی که در هر کشور 30 درصد از این خودرو ساخته شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در دیدار با رئیس جمهور اظهار کرد: من 3 پیشنهاد در ارتباط با صنعت خودرو مطرح کردم؛ پیشنهاد اول این بود که واردات در مقابل صادرات برای خودرو اجرایی شود. در این صورت ارز مورد نیاز برای واردات از محل صادرات تامین‌ می‌شود و به منابع ارزی کشور نیز فشاری وارد نخواهد شد. ضمن آنکه تب تقاضای خودروهای خارجی نیز فروکش کرده و قیمت خودروهای خارجی در بازار کاهش پیدا می‌کند. در واقع در این طرح می‌تواند خودروهای در حد 35 هزار دلار وارد شود که چندان لوکس هم نیستند.

او افزود: پیشنهاد دیگر آن بود که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه از طریق توافق روسای جمهورشان، اقدام به تولید خودروی مشترک و صادرات آن کنند؛ به نحوی که در هر کشور 30 درصد از این خودرو ساخته شود.

موضوع دیگری که رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق تهران با رئیس جمهوری در میان گذاشته، وضعیت نامساعد قطعه سازان بوده است و او درخواست کرده که دولت به وضعیت قطعه سازان توجه نشان دهد.

به گفته نجفی منش، فعالان اقتصادی به این نکته اشاره کردند که سیستم بانکی روی تولید فشار غیرضروری وارد می‌کند؛ برای مثال، بانک‌ها، تسهیلات‌گیرندگان را مجبور می‌کنند که رسوب نقدینگی داشته باشند؛ درحالی که این انتظار بیجایی است و تولید کننده منابع خود را وارد تولید کرده‌است. یا اینکه بانک‌ها برای اعطای وام، وثایق سنگین می خواهند. در حال حاضر سیستم بانکی به کمک قطعه سازان آمده و به آنها تسهیلات می‌دهد و بازپرداخت با خودروساز است. اما وقتی قطعه ساز به بانک مراجعه می‌کند که طلب خود را وصول کند، ‌ بانک، 20 درصد از این مبالغ را به عنوان حساب سپرده نگهداری می کند.

او درباره آخرین وضعیت مشکلات صنعت خودرو کشور همچنین گفت: متاسفانه با تداوم شیوه قیمت گذاری دستوری، خودروسازان با زیان انباشته قابل توجهی مواجه هستند و این موضوع خود را در تامین نقدینگی لازم و تسویه بدهی آنها به قطعه سازان نیز نشان داده است.

به گفته عضو اتاق بازرگانی تهران، برای برون رفت از این شرایط، رها کردن قیمت گذاری دستوری اهمیت فراوانی دارد، زیرا در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت که شرکت‌های فعال در صنعت خودرو امکان بهبود شرایط خود را داشته باشند.

انتهای پیام/ ایسنا

صرفه جویی ۵۶ میلیون یورویی در پنجمین میز داخلی سازی قطعات خودرو

در چارچوب رکن قانون گذاری باید از چنین صنایع توانمندی پشتیبانی کرد

تقویت هم‌افزایی و همکاری در صنعت خودرو راهکار عبور از موانع تولید/ تعداد خودروهای ناقص سایپا از سایر خودروسازان کمتر است

اولویت تامین قطعات از شرکت‌های قطعه‌ساز داخلی است/ خودروهای ناقص سایپا به ۱۰ هزار دستگاه کاهش می‌یابد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی