پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دهه هشتادی‌ها/ مقایسه رنو مگان و هیوندای آوانته

در این‌جا سراغ 2 سدان خانوادگی بازار رفته‌ایم. رنو مگان و هیوندای آوانته سدان‌هایی هستند که در اواخر دهه 80 شمسی در بازار ایران حسابی بروبیا داشتند و بعدها با واردشدن خودروهای جدید و تولید خودروهای مدرن‌تر، تا حد زیادی فراموش شدند. گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو با محدود شدن تولید خودروهای روز […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۱۸ آذر ۱۴۰۰

در این‌جا سراغ 2 سدان خانوادگی بازار رفته‌ایم. رنو مگان و هیوندای آوانته سدان‌هایی هستند که در اواخر دهه 80 شمسی در بازار ایران حسابی بروبیا داشتند و بعدها با واردشدن خودروهای جدید و تولید خودروهای مدرن‌تر، تا حد زیادی فراموش شدند.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

با محدود شدن تولید خودروهای روز توسط خودروسازان و از طرفی ممنوعیت واردات خودرو و افزایش آن‌چنانی قیمت خودروهای وارداتی به‌دلیل این ممنوعیت و نوسانات ارز، خودروهای دست‌دومی که قیمتی کم‌تر از خودروهای وارداتی و نسبتا هم‌تراز با نسخه‌های صفرکیلومتر خودروهای گران‌قیمت داخلی دارند، حسابی طرفدار پیدا کرده‌اند. در این‌جا سراغ 2 سدان خانوادگی بازار رفته‌ایم. سدان‌هایی که در اواخر دهه 80 شمسی در بازار ایران حسابی بروبیا داشتند و بعدها با واردشدن خودروهای جدید و تولید خودروهای مدرن‌تر، تا حد زیادی فراموش شدند. اما در چنین شرایطی، سدان‌های مورد بررسی ما در مقایسه با خودروهای صفر امروزی، می‌توانند حس بهتری از پول خرج کردن و خودرو خریدن را به شما بدهند! هیوندای آوانته و رنو مگان سدان‌های کهنه کار مورد بررسی ما هستند که انتخاب‌های جذابی در بازار خودروهای دست‌دوم به نظر می‌رسند.

رنو مگان

رنو مگان 2000 اتوماتیک

مگان در ابتدای عرضه در ایران در 2 نوع وارداتی و مونتاژ داخل در بازار حضور داشت. اما بعد از آن این خودرو همواره در پارس‌خودرو تولید شد و اکثر مدل‌های دست‌دوم موجود در بازار نیز مونتاژ داخل هستند. طراحی ظاهری مگان وارداتی با رینگ‌های ‌متفاوت از مدل مونتاژ داخل متمایز می‌شود. ظاهر مگان وام‌دار طراحی نه‌چندان موفق Velsatis بوده و در کل ظاهری هماهنگ و آرام را به نمایش می‌گذارد. مگان از نظر ظاهری درست در مقابل مزدا 3 به‌شدت اسپرت قرار می‌گیرد و بیش‌تر چهره یک خودرو خانوادگی و مسن‌پسند را به نمایش می‌گذارد. چهره‌ای که شاید ترجیح دادنش به سراتو و حتی النترا هم کمی سخت باشد.

رنو مگان

البته سبک و سیاق جدی طراحی مگان و ظاهر اتوکشیده آن باعث شده بیش‌تر از هر خودرو دیگری در نهادهای دولتی مورد استفاده قرار بگیرد. نکته جالب در طراحی مگان این است که هیچ خروجی اگزوزی در سپر عقب دیده نمی‌شود و درها بدون استفاده از کلید و با استفاده از یک کارت الکترونیکی باز می‌شوند. استارت خوردن پیشرانه هم به همین شکل است و داخل کابین اثری از زبانه قفل درها نمی‌بینید.

کابین رنو مگان

فضای کابین  طراحی ساده‌ای دارد و رنگ‌بندی از مد افتاده و معمولی‌تری از رقبای ژاپنی مثل مزدا 3 به نظر می‌رسد. اما طراحی کابین نسبت به آوانته مدرن‌تر به نظر می‌رسد و بهتر می‌توانید با آن ارتباط برقرار کنید. صندلی‌ها فاقد پوشش چرمی هستند، اما نمی‌توان به کیفیت ساخت و مونتاژ کابین ایرادی گرفت. درحالی‌که به عملکرد سیستم تهویه و سیستم صوتی ایرادهای جزیی وارد است. در کل باید این نکته را متذکر شد که استهلاک مگان نسبت به آوانته بیش‌تر است و قطعات آن هم قیمت بالایی دارند.

نمای جانبی رنو مگان

مشخصات فنی رنو مگان

فرم اهرم ترمزدستی در نوع خود منحصربه‌فرد است و سایه‌بان‌های ‌کشویی برای پنجره‌های ‌عقب در نظر گرفته شده. نقطه قوت مگان کابین جادار و راحت است. در طراحی کابین بیش‌تر کاربرد خانوادگی در اولویت بوده تا فرم اسپرت و هیجان‌انگیز. از نظر فضای پای صندلی عقب و صندوق بار هیچ ایرادی به مگان وارد نیست. مگان در 2 نوع اتوماتیک و منوآل در بازار عرضه شد. که باتوجه به بهره بردن نسخه منوآل از پیشرانه 1.6 لیتری در مقام مقایسه، مگان مجهز به پیشرانه 2 لیتری و گیرباکس اتوماتیک در مقابل آوانته قرار می‌گیرد.

پیشرانه 2 لیتری مگان 136 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. اما به لطف گشتاور 191 نیوتن‌متری کشش در دورهای بالا عالی به نظر می‌رسد. سواری نرم‌ مگان در مسافرت‌های ‌طولانی‌مدت خوشایند است. البته به‌دلیل قدیمی بودن گیرباکس و تاخیرهای پی‌درپی، شتاب اولیه چندان چشم‌گیر نیست و از این نظر چنگی به دل نمی‌زند. اما فرمان بسیار نرم و هندلینگ و پایداری مناسب به لطف استفاده از سامانه‌های ESP و ASR سر پیچ‌ها به راننده اعتمادبه‌نفس قابل‌توجهی می‌دهد. البته ESP در بعضی مدل‌ها به چشم می‌خورد اما بعضی مدل‌های بالاتر از این آپشن بی‌بهره‌اند.

هیوندای آوانته

هیوندای آوانته

هیوندای آوانته از محصولات خودروسازی راین، روزگاری جدی‌ترین رقیب زانتیا و 323 به‌شمار می‌آمد و هنوز هم سلیقه‌های خاصی که به دنبال خرید خودرو صفر نیستند و ریسک دست‌دوم خریدن را قبول می‌کنند را به‌سوی خود جذب می‌کند. قیمت بالا در زمان عرضه و طراحی ظاهری نه‌چندان عامه‌پسند آوانته باعث شد علی‌رغم قابلیت‌های فنی چشم‌گیر، مقبولیت مناسبی در ایران نداشته باشد. به‌همین‌خاطر هم تعداد گزینه‌های دست‌دوم آن در بازار نسبت به رقیبی مثل رنو مگان کم‌تر است.

زیباترین بخش طراحی آوانته را باید در قسمت عقب مشاهده کرد که همه اجزای آن با یکدیگر هماهنگی چشم‌نوازی دارند. اما در نمای جلو شاهد یک طراحی قدیمی و از مد افتاده هستیم، فرم چراغ‌های جلو کاملا به ما گوشزد می‌کند که با یک خودرو متعلق به 2 دهه پیش طرف هستیم.

هیوندای آوانته

کابین آوانته هم‌چون مگان جادار و راحت است و از این نظر نیازهای یک خانواده متوسط را پاسخ می‌دهد. صندلی‌ها نیز فرم و پوشش مناسبی دارند و به آنها علاقه‌مند خواهید شد. کنسول جلو اما طراحی بسیار قدیمی و ناهماهنگی دارد و بیش‌تر به کنسول کامیون‌های اسکانیا شبیه است!

کابین هیوندای آوانته


کیفیت متریال کابین نیز در سطح قیمت خودرو نیست و در بعضی موارد ناامیدکننده نشان می‌دهد. پلاستیک خشک به‌کاررفته در قسمت‌های مختلف کابین  و رنگ‌بندی طوسی نه‌چندان زیبا توی ذوق سرنشینان می‌زنند. اما مونتاژ قطعات با دقت بالایی صورت گرفته و با گذشت چندین سال از عمرش هم‌چنان خبری از صداهای عجیب و اعصاب‌خردکن داخل کابین نیست.

موتور هیوندای آوانته

مشخصات فنی هیوندای آوانته

آوانته در 2 مدل دنده دستی و اتوماتیک عرضه شد، که مدل دنده دستی از کلاچی نرم برخوردار است و جعبه‌دنده آن عملکرد مناسبی دارد. عملکرد گیرباکس اتوماتیک اما با تاخیرهایی در معکوس دادن همراه است و حس می‌شود چندان با پیشرانه هماهنگ نیست. مدل موردنظر به‌عنوان نسل سوم آوانته (النترا)، یک پیشرانه ۲ لیتری ۱۶ سوپاپ را در دل خود جای داده است. آوانته با ۱۴۰ اسب‌بخار قدرت و سقف سرعت ۲۱۰ کیلومتربرساعت، یکی از قدرتمند‌ترین سدان‌های دست‌دومی است که می‌توانید به سراغ‌اش بروید و از این نظر علاوه بر خانواده‌ها، می‌تواند نظر جوان‌های تمایزطلب را نیز به خود جلب کند.

البته سواری آوانته نسبت به مگان خشک‌تر است و سیستم تعلیق ضعف‌هایی دارد و از نظر نرمی به پای مگان نمی‌رسد. می‌توان راحتی سواری آن‌ را با مزدا 3 در یک سطح ارزیابی کرد. اما هندلینگ و چسبندگی مناسب جای هیچ گله‌ای باقی نمی‌گذارد و استهلاک و مصرف پایین، از آوانته یک خودرو اقتصادی ساخته‌اند. فراموش نکنید که آوانته لوازم جانبی گران‌قیمتی دارد.

کابین هیوندای آوانته

پیشنهاد نهایی

رنو مگان و هیوندای آوانته از نظر فنی شباهت‌های فراوانی نسبت به یکدیگر دارند. البته این‌گونه به نظر می‌رسد که استهلاک مگان کمی از آوانته بیش‌تر بوده و از سوی دیگر، پیشرانه آوانته پرقدرت‌تر است. کابین و صندوق بار بزرگ هر 2 خودرو باعث می‌شوند تا خانواده‌های 3، 4 نفره برای سفر کردن و رفت‌وآمد با آنها مشتاق باشند. البته سواری نرم‌تر مگان نسبت به آوانته در مسافرت‌های طولانی، خوشایندتر به نظر می‌رسد. از آن‌جایی که مگان در تیراژ بالاتری در ایران عرضه شده، طراحی عامه‌پسندتری دارد و در کشورمان از آوانته معروف‌تر است، بازار خرید و فروش پررونق‌تری هم از آوانته داشته و نمونه‌های دست‌دوم آن راحت‌تر از رقیب کره‌ای خرید و فروش می‌شوند.

پیرمردهای جذاب! / در بازار خودروهای دست دوم کیا اپیروس بخریم یا سیتروئن C5 ؟

بازماندگان پساتحریم/ با 450 میلیون تومان برلیانس H330 بخریم یا بسترن B30؟

کیا سورنتو 2016 بخریم یا هیوندای وراکروز (IX55) کارکرده؟

بازگشت به بازی!/ رنو تلیسمان بخریم یا کیا اپتیما JF؟

این سدان های پرطرفدار/ تندر 90 بخریم یا پژو 206 صندوق دار؟

با بودجه 400 تا 500 میلیون تومانی، خرید کدام خودروهای وارداتی ممکن است؟ (قسمت اول)

با بودجه 400 تا 500 میلیون تومانی، خرید کدام خودروهای وارداتی ممکن است؟ (قسمت دوم)

سرطان خوش خیم!/ مروری بر ب ام و سری 5 اتاق E60

خاطره بازی با خودروهای دهه نودی / بررسی فنی چهارمین نسل هوندا آکورد

خاطره بازی با خودروهای دهه نودی (4) / بررسی فنی اپل وکترا

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی