پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه کیا اپیروس و سیتروئن c5

پیرمردهای جذاب! / در بازار خودروهای دست دوم کیا اپیروس بخریم یا سیتروئن C5 ؟

تصمیم گرفتیم ۲ سدان نسبتا بزرگ، لوکس و دارای امکانات متنوع را به عنوان گزینه‌هایی مناسب برای بودجه‌های زیر یک میلیارد میلیون تومان معرفی کنیم. کیا اپیروس و سیتروئن C5  دو سدان تقریبا فراموش شده در بازار ایران هستند، اما ویژگی‌هایی دارند که هنوز هم می‌توانند نظر خریداران را به خود جلب کنند. پایگاه خبری […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۵ آذر ۱۴۰۰

تصمیم گرفتیم ۲ سدان نسبتا بزرگ، لوکس و دارای امکانات متنوع را به عنوان گزینه‌هایی مناسب برای بودجه‌های زیر یک میلیارد میلیون تومان معرفی کنیم. کیا اپیروس و سیتروئن C5  دو سدان تقریبا فراموش شده در بازار ایران هستند، اما ویژگی‌هایی دارند که هنوز هم می‌توانند نظر خریداران را به خود جلب کنند.

پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند

سدان های نیمه و لوکس و نسبتا بزرگ بعد از آزاد شدن واردات خودرو در دهه ۸۰ هجری شمسی، همیشه در ایران محبوب بوده‌اند. ایرانی‌ها معمولا خانواده‌های بزرگی دارند. از این رو سدان‌های بزرگ و جادار نظرشان را جلب می‌کند. با آزاد شدن واردات خودرو، نام‌های مختلفی در این سگمنت در بازار ایران محبوب شد. بدون شک محبوب‌ترین و دست‌یافتنی‌ترین سدان‌های بزرگ و نیمه لوکس بازار ایران، نماینده‌هایی از کره و ژاپن بودند. فرانسوی‌ها اما در این کلاس چند بار در بازار ایران شکست خوردند و آن طور که باید مورد استقبال قرار نگرفتند. در چند سال گذشته نیز برندهای جدیدی به بازار کشورمان معرفی شدند و اتفاقا استقبال از آن‌ها نیز رو به افزایش بود، که متاسفانه با ممنوعیت واردات خودرو، ماموریت‌ها و اهداف‌شان نقش بر آب شد. ممنوعیت واردات خودرو به کشور، علاوه بر اینکه رمق تنوع را از بازار خودرو کشورمان گرفته، باعث افزایش چشمگیر قیمت خودروهای وارداتی موجود نیز شده. این افزایش در حدی است که بخش قابل توجهی از خریداران، از دایره مخاطبان این خودروها حذف شده اند. بسیاری از این افراد، خود را قانع کرده‌اند که در این وضعیت، خودروهای چینی پیشرفته و جدید را به عنوان جایگزینی برای وارداتی‌ها بپذیرند. اما هستند خریدارانی که همچنان در مقابل خرید خودروهای چینی مقاومت می‌کنند و از طرفی بودجه‌شان نیز به خرید خودروهای خارجی روز نمی‌رسد. وارداتی‌های دست دوم با عمر حدود ۱۰ ساله، می‌توانند انتخابی مناسب پیش روی این دسته از خریداران باشند. البته خرید این خودروها خالی از ریسک نیست و بعد از گذشت این مدت از عمرشان، قطعا مشکلات و مخارج نگهداری خاص خود را دارند. همچنین فروش آن‌ها در آینده نیز از جمله بحث های اقتصادی است، چرا که با گذشت چند سال دیگر از عمرشان، متقضای آن‌ها به مراتب کمتر از قبل می‌شود.

سیتروئن C5

سیتروئن C5 از آن فرانسوی‌هایی است که پرچم بد فروشی و کم طرفداری را در بازار ایران به دوش می‌کشد! C5 علی‌رغم طراحی جذاب، سواری عالی و کیفیت ساخت مناسب، به دلیل قیمت گذاری غیر منطقی در مقایسه با رقبای کره‌ای هم دوره خود، چندان مورد استقبال قرار نگرفت و واردات آن به کشور ادامه پیدا نکرد. نسل اول C5 در سال ۲۰۰۱ به عنوان جانشینی برای زانتیا معرفی شد. مدل مورد نظر C5 که اینجا در مقابل اپیروس قرار گرفته، ۲۰۰۸ است که که بر روی پلت فرم C6 که با پژو ۴۰۷ و ۶۰۷ مشترک است شکل گرفت.

قیمت سیتروئن C5 کارکرده در بازار

این نسل C5 در مد‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و معدود مدل‌های ۲۰۱۱ در بازار خودروهای دست دوم یافت می‌شود. C5 در سه تیپ SX, VTR و اکسکلوسیو تولید می‌شد و شرکت سایپا این سدان لوکس فرانسوی را در دو تیپ ۱ و ۲ به بازار عرضه کرد. البته تیپ ۱ به دلیل بی بهره بودن از بعضی آپشن‌های پایه‌ای طرفدار زیادی در بازار نداشت و از این رو اگر سری به بازار خرید و فروش خودرو بزنید، بیشتر با C5 های تیپ ۲ روبرو خواهید شد که تمیزترین نسخه‌ های آن مدل ۲۰۱۱ هستند. C5 های دست دوم اگر کارکرد معقولی داشته باشند و وضعیت سلامت بدنه‌شان مناسب باشد، حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارند. این برچسب قیمتی باعث می‌شود C5 گزینه‌ای منطقی‌تر و ارزان‌تر از اپیروس به نظر برسد. جالب است بدانید در سال ۱۳۸۸ سایپا C5 را با قیمت ۵۴ تا ۵۶ میلیون تومان عرضه می‌کرد، که آن روزها این خودرو لوکس ۶۰ میلیون تومان در بازار قیمت داشت.

جزیات طراحی سیتروئن C5

در طراحی ظاهری با ترکیبی به شدت سنتی مواجه هستیم که سعی شده حس لوکس بودن را القاء کند. البته عده‌ای از کارشناسان عقیده دارند که طراحی C5 حال و هوایی آلمانی دارد. فرم گوژ پشت مانند عقب، چراغ‌های بزرگ و جلوپنجره منحصر به فرد که آرم سیتروئن داخلش حل شده، از المان‌های اصلی طراحی بدنه C5 به شمار می‌روند. استفاده از نوارهای کرومی هم حس و حال جالبی به نمای ظاهری بخشیده اما در بعضی قسمت‌ها حس می کنید در این زمینه زیاده روی شده و این مساله منطبق با مد روز نیست.

کابین سیتروئن C5 چه ویژگی هایی دارد؟

فضای کابین همان چیزی است که از یک سدان لوکس فرانسوی انتظار دارید. اگر کابین محصولات لوکس DS که مدتی از حضور آن‌ها در ایران می‌گذرد را دیده باشید، با قرار گرفتن داخل کابین C5 همان حس و حال و ترکیبی نزدیک به DS را مشاهده خواهید کرد که عنصری جدانشدنی از محصولات لوکس سیتروئن است. اگر از افراد قد بلند هستید، به خاطر فرم ستون‌ها موقع سوار شدن به کابین مراقب سرتان باشید. صندلی های جلو جادار و راحت هستند و محافظت فوق‌العاده‌ای از سرنشینان دارند. اما در ردیف عقب با محدود شدن فضای پا و کوتاه بودن سقف، تا حدی از راحتی سرنشینان کاسته می‌شود. این در حالی است که صندلی‌های عقب اپیروس کاملا جادار و راحت هستند.

امکانات سیتروئن C5 و تفاوت تیپ های مختلف

از تفاوت‌های تیپ ۲ با تیپ ۱ می‌توان به سنسور پارک عقب، سانروف برقی و رینگ‌های ۱۶ اینچی به جای قالپاق اشاره کرد. با توجه به دید محدود قسمت عقب و پهنای ستون‌ها، سنسور فاصله سنج عقب، گزینه‌ای حیاتی برای C5 به شمار می رود. در طول حرکت با C5 چند چیز توجهتان را به خودش جلب می‌کند. یکی عایق بندی مناسب کابین است که باعث شده هیچ سر و صدای اضافه‌ای به کابین منتقل نشود و دیگری سواری بسیار نرم و راحت است که گاهی حس می کنید داخل یک تخت در حل جابجا شدن در خیابان‌ها هستید! نرم سواری C5 فوق‌العاده است و همچون زانتیا،  سیستم تعلیق آن با نیروی باد تغییر ارتفاع می‌دهد. ارتفاع C5 هم به صورت دستی و هم به صورت اتوماتیک تنظیم می‌شود و یک حالت اسپرت نیز برای سیستم تعلیق آن تعریف شده که البته در این حالت سیستم تعلیق تغییر محسوسی ندارد. از نرمی سواری C5 همین قدر بگوییم که در این زمینه کیا اپیروس هم که به سواری نرم مشهور است، در مقابل آن کم می‌آورد. از دیگر جذابیت‌های منحصر به فرد C5 نیز می‌توان به صفحه آمپر که ترکیبی از نمایشگرهای عقربه‌ای و دیجیتال است اشاره کرد و از همه مهمتر غربیلک فرمان با مغزی ثابت که در هیچ خودرو دیگری به چشم نمی‌خورد. نحوه عملکرد فرمان و ثابت بودن قسمت وسط آن باعث افزایش ایمنی شده، چرا که عکس‌العمل دقیق‌تری را برای ایربگ فرمان به ارمغان می‌آورد. یکی دیگر از نکات جالب C5 این است که به سیستم تشخیص عدم حرکت در مسیر مستقیم مجهز شده و اگر از مسیر خارج شود با لرزش لبه صندلی‌ها به راننده هشدار می‌دهد. از این نظر C5 به مراتب مدرن‌تر  از اپیروس به نظر می‌رسد.

مشخصات فنی سیتروئن C5

به جایی می‌رسیم که مجبورید چشم روی تمام جذابیت‌های C5 ببندید و به جای آن به رقیب کره‌‌ای پرقدرت‌تر فکر کنید. C5 با پیشرانه ۲ لیتری در بازار ایران عرضه شده. این پیشرانه ۴ سیلندر برای جثه سنگین‌تر از ۱.۵ تنی C5 تنها ۱۴۳ اسب بخار قدرت تدارک دیده که باعث می‌شود هنگام شتاب گیری و شروع حرکت کند و تنبل به نظر برسد. البته گشتاور ۲۰۰ نیوتن متری حس خوبی از کشش را در دورهای بالا به وجود می‌آورد و از عملکرد گیرباکس ۴ سرعته اتوماتیک نیز ایراد چندانی نمی‌توان گرفت.  C5 از نظر ایمنی جای هیچ گله‌ای را باقی نمی‌گذارد و از نظر مصرف سوخت هم با صاحبش کنار می‌آید. اما چیزی که باعث می‌شود علی‌رغم تمام این نقاط مثبت، هنگام خریدن C5 حس ترس و شک داشته باشید، بخش فنی بسیار پیچیده آن است که در صورت خرابی کمتر تعمیرکاری قادر به دست بردن در آن خواهد بود. در کل باید گفت C5 یک سدان لوکس با خلق و خوی آرام، کابین بزرگ و جادار، سواری نرم و سیستم فنی فوق‌العاده پیچیده است.

کیا اپیروس

اپیروس رقیب پرفروش‌تر، شناخته‌شده‌تر و فراوان‌تر C5 به شمار می‌رود. بر خلاف بیشتر محصولات کیا که نسل‌های بعدی‌شان تکرار شده، تولید اپیروس به همین یک نسل ختم شد. اپیروس سال ۲۰۰۳ توسط کیا معرفی شد و در سال ۲۰۰۷ دستخوش تغییراتی قرار گرفت و موتوری جدید روی آن نصب شد. مدل وارد شده به کشور، نسخه فیس لیفت است که مدتی کوتاه بعد از آزادسازی واردات خودرو در دهه ۸۰ هجری شمسی، توسط اطلس خودرو پایش به ایران باز شد.

قیمت کیا اپیروس کارکرده در بازار

اگر سری به بازار خودروهای دست دوم بزنید، اپیروس در مدل‌های ۲۰۰۸، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ یافت می‌شود که در این میان، فراوانی مدل ۲۰۰۹ به مراتب بیشتر و مدل ۲۰۱۰ کمیاب‌تر از ۲ مدل دیگر است. برای خرید یک دستگاه کیا اپیروس مدل ۲۰۰۹ با کارکرد منطقی زیر ۱۵۰ هزار کیلومتر و بدنه بدون رنگ و تمیز، باید چیزی حدود ۲۴۰ تا ۲۸۰ میلیون تومان کنار بگذارید. مبلغی در حالی حاضر برای خرید یک دستگاه چری تیگو۷ صفر کیلومتر هم کفاف نمی‌دهد! قیمت نسخه دست دوم اپیروس از C5 بیشتر است. اما در عوض بازار خرید و فروش بهتری دارد و سرویس و تعمیر آن و خرید قطعات جانبی‌اش از رقیب فرانسوی کم دردسرتر و در بعضی موارد کم هزینه‌تر است.

جزییات طراحی ظاهری کیا اپیروس

طراحی ظاهری اپیروس در همان روزهای اوج‌اش نیز بحث برانگیز بود. بسیاری معتقدند، کیا در طراحی این خودرو از خودروهای مطرح جهان کپی برداری کرده. اما اگر بخواهیم کمی منصف باشیم، باید بگوییم، ظاهر اپیروس الهام گرفته از ویژگی‌های جذاب خودروهای مطرحی مثل جگوار، کرایسلر، لینکلن، مرسدس بنز و حتی بنتلی است و کیا به صورت هنرمندانه‌ای این برداشت‌ها را با یکدیگر ترکیب کرده. طراحی اولیه اپیروس به چند سال قبل از سیتروئن C5 باز می‌گردد و از این نظر کهنه‌تر از رقیب فرانسوی به نظر می‌رسد. اما ویژگی‌های جذابی مثل چراغ‌های ۲ قلو جلو، جلوپنجره بزرگ، ستون خمیده عقب و راهنماهای کشیده روی سپر جلو دارد که باعث می‌شود بعد از گذشت ۱۰ سال از عمرش، هنوز هم بتوانید به آن علاقه‌مند شوید. اپیروس در ۲ مدل معمولی و رویال در بازار عرضه شده، که مدل رویال با مواردی مثل چراغ‌های LED عقب، راهنمای روی آیینه‌های جانبی، نوشته کیا بالای جلوپنجره وامکاناتی مثل پخش DVD، مسیریاب و پرده عقب از مدل معمولی متمایز می‌شود.

کابین جادار کیا اپیروس

کابین اپیروس نسبت به C5 آزادتر و بزرگ‌تر است. فضای سر و پای سرنشینان عقب و جلو کاملا مناسب و راحت است. صندوق بار ۴۴۰ لیتری نیز جای گله‌ای در مسافرت‌های خانوادگی باقی نمی‌گذارد. البته در مدل‌های فول، میان ردیف عقب صندلی‌ها کنسولی قرار می‌گیرد که عملا باعث می شود این قسمت برا ۲ سرنشین مناسب باشد. کابین اپیروس در بعضی مدل‌ها مشکی و در بعضی مدل‌ها ۲ رنگ (تیره و روشن) است که با تزیینات چوبی، لوکس و دوست داشتنی به نظر می‌رسد. در نظر اول کابین اپیروس را از مد افتاده و کسل کننده می‌بینید. اما در مجموع به این نتیجه می‌رسید که فضایی شیک در مقابل چشمانتان قرار دارد. البته پر کردن کابین با تعداد زیادی دکمه باعث می‌شود در چند دقیقه اول گیج شوید.

اپیروس در زمان خودش بیشتر از مبلغ پرداختی امکانات داشته. نکته‌ای که رمز موفقیت خودروهای کره‌ای در بازار ایران به شمار می‌رفت. کیفیت متریال کابین قابل قبول است و بعد از گذشت سال‌ها از عمرش، همچنان افت قابل توجهی را تجربه نکرده. اما از این نظر نسبتا به رقبای ژاپنی کم می‌آورد. صندلی راننده و سرنشین جلو به صورت برقی تنظیم می‌شود و می‌توانید تنظیمات آن را در سیستم حافظه ذخیره کنید. صندلی‌های عقب در مدل فول به صورت برقی تنظیم می‌شوند و هر چهار صندلی‌ به گرمکن و صندلی‌های جلو به سردکن مجهز شده‌اند. برای راحتی بیشتر می‌توانید حتی فاصله پدال‌ها تا پای‌تان را هم به صورت برقی تنظیم کنید.

اپیروس درشت هیکل، ۴۹۷۰ میلی متر طول، ۱۸۵۰ میلی متر عرض و ۱۴۸۵ میلی‌متر ارتفاع دارد. در نظر اول، پارک کردن آن در فضاهای کوچک سخت به نظر می‌رسد. با اینکه به سنسور پارک جلو و عقب مجهز شده، اما تسلط و دید کم به اطراف و نبود دوربین دید عقب در مدل‌های فابریک، پارک کردن را سخت می‌کند.

کیا اپیروس

مشخصات فنی کیا اپیروس

مهمترین نقطه قوت اپیروس نسبت به رقیب فرانسوی، پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری لامباداست که با هیوندای آزرا مشترک است. تعمیر و نگهداری از پیشرانه اپیروس، به مراتب راحت‌تر و کم هزینه‌تر از C5 به نظر می‌رسد. اما مصرف سوخت بالایی دارد و با باک ۶۰ لیتری، مجبورید خیلی زود به پمپ بنزین‌ها سر بزنید. این پیشرانه حجیم، ۲۶۶ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور و ۳۵۳ نیوتن متر گشتاور در ۴۵۰۰ دور تولید می‌کند. به لطف این پیشرانه پرقدرت، می‌توانید سواری پر کشش و به اصطلاح (جون دار) را با اپیروس تجربه کنید. حتی وقتی چند سرنشین داخل کابین هستند و کولر روشن است. البته نقطه ضعف فنی اپیروس، گیرباکس ۵ سرعته قدیمی است که البته هماهنگ آن با پیشرانه بد نیست. همچنین هندلینگ ضعیف اپیروس مورد دیگری است که جلب توجه می‌کند. از ضعف هندلینگ اپیروس همین قدر بدانید که شتاب G آن از شاسی بلندهایی مثل سانتافه و سورنتو هم ضعیف‌تر است. اپیروس سواری نرمی دارد، اما در سرعت‌های بالا حالتی شناور را با آن احساس می‌کنید.

نوشته: میلاد میرعابدینی

شاگرد اول های کلاس شاسی بلندهای چینی / بی وای دی S7 بخریم یا جک S7؟

ستاره یا عقاب؟ مقایسه جک J4 و فاو بسترن B30

چری تیگو5 فیس لیفت بخریم یا بی وای دی S6 ؟

اختلاف سلیقه/ مقایسه کیا سورنتو و هیوندای سانتافه در بازار خودروهای دست دوم

چشم و هم چشمی در کیفیت/ مقایسه میتسوبیشی اوتلندر و نیسان ایکس تریل

مقایسه چری تیگو7 و زوتی کوپا توربو / پرچمداران چینی در بازار ایران

جای پارک عمودی!/ مقایسه تیبا۲ و ام وی ام 110 جدید

جنگ یک کره!/ مقایسه هیوندای توسان و کیا اسپرتیج

مصاف بابا برقی‌ها! / مقایسه کیا اپتیما هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید

مقایسه 206 صندوق دار و برلیانس H230 / قدیمی یا جدید؟

مقایسه میتسوبیشی میراژ و هیوندای i10 / قهرمانان جذاب ترافیک

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی