پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هیوندای سانتافه-کیا سورنتو

اختلاف سلیقه/ مقایسه کیا سورنتو و هیوندای سانتافه در بازار خودروهای دست دوم

قیمت غیر منطقی خودروهای وارداتی بعد از ممنوعیت واردات خودرو و نوسانات نرخ ارز باعث شده تا در حال حاضر انتخاب یک کراس اوور جمع و جور خراجی با موتور نچندان توانمند، هزینه ای حدود 1 تا 1.5 میلیاردی روی دستتان بگذارد. اما اگر ریسک خرید خودرو دست دوم را قبول کنید و بعضی مشکلات […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۵ بهمن ۱۳۹۹

قیمت غیر منطقی خودروهای وارداتی بعد از ممنوعیت واردات خودرو و نوسانات نرخ ارز باعث شده تا در حال حاضر انتخاب یک کراس اوور جمع و جور خراجی با موتور نچندان توانمند، هزینه ای حدود 1 تا 1.5 میلیاردی روی دستتان بگذارد. اما اگر ریسک خرید خودرو دست دوم را قبول کنید و بعضی مشکلات را به جان بخرید، با همین می توانید سراغ شاسی بلندهایی بزرگ تر با پیشرانه های پرقدرت تر بروید. پیشنهاد ما 2 شاسی بلند متوسط کره ای با پیشرانه های 6 سیلندر قدرتمند است. کیا سورنتو و هیوندای سانتافه خودروهای مورد بحث ما هستند که در دوره خود با تکیه بر ویژگی های مناسب و حجم بالای واردات، بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و شرایط فعلی باعث شده تا بعد از گذشت چند سال از دوران اوج شان، باز هم با استقبال خریداران روبرو شوند.

پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند:

هیوندای سانتافه

هیوندای سانتافه

بدون‌شک از سانتافه باید به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین خودروهای وارداتی در ایران نام برد. نسل اول سانتافه در سال ۲۰۰۰ معرفی و با مدل ۲۰۰۱ به بازار آمد. این مدل از نظر ظاهری به‌هیچ‌عنوان خودرو زیبایی نبود و منتقدان زیادی داشت. اما مدل مورد بحث ما، نسل دوم سانتافه با کد CM است که در سال ۲۰۰۶ با تغییر و تحولات گسترده‌ای نسبت به مدل قبلی معرفی شد و نخستین مدل سانتافه بود که به‌صورت رسمی به بازار ایران راه پیدا کرد.


می خوای سانتافه یا سورنتو بخری ؟ کارشناسی رنگ و عقد قولنامه رو اینجا انجام بده …
حتی اگر پول کم داری بهت کمک می کنند که بخری! (کلیک کنید)


این کراس‌اوور کره‌ای با توجه به ظاهر زیبا و امکانات مناسب، به سرعت جای خود را میان طرفداران‌اش پیدا کرد و در سال ۲۰۰۸ از دیدگاه مجله کاستومرریپورتز به‌عنوان یکی از ۱۰ خودرو برتر سال معرفی شد. هم‌چنین پس از گذشت ۳ سال از معرفی این نسخه، هیوندای تصمیم گرفت از نظر فنی و ظاهری، سانتافه را دست‌خوش تغییراتی کند و نسخه فیس‌لیفت را که بیش‌تر تغییرات آن روی بخش فنی متمرکز شده بود به بازار فرستاد.

هیوندای سانتافه

اگر چرخی در بازار خودروهای دست‌دوم بزنید، نسل دوم هیوندای سانتافه با مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ خریدوفروش می‌شود، که مدل ۲۰۱۰ به بعد از نوع فیس‌لیفت با مشخصات فنی متفاوت هستند. از بارزترین تغییرات ظاهری نسخه فیس‌لیفت می‌توان به تغییر فرم سپر جلو و ایجاد تغییراتی در سپر عقب اشاره کرد. هم‌چنین گرافیک چراغ‌ها و فرم جلوپنجره نیز در این مدل تغییر کرده‌اند.

هیوندای سانتافه

فضای کابین سانتافه جادار و راحت است و همان چیزی است که از یک شاسی‌بلند خانوادگی انتظار دارید. در مدل فیس‌لیفت صندلی‌های ردیف سوم به شما اجازه می‌دهد ۷ نفر را داخل کابین جای دهید. بی‌صدایی و ارتعاش کم اتاق از ویژگی‌های معروف سانتافه هستند.

کیفیت قطعات کابین نیز مناسب است و تزیین کابین با چرم و چوب حس خوبی به سرنشینان منتقل می‌کند. البته مثل سایر خودروهای کره‌ای، کیفیت قطعات پس از مدتی افت می‌کند. در نسخه فیس‌لیفت تغییراتی مثل گرافیک و نورپردازی صفحه کیلومترشمار، تغییراتی جزیی در داشبورد و اضافه شدن صفحه نمایش فابریک به چشم می‌خورد. اما در این نسخه به‌روزشده نیز هم‌چنان ضعف‌هایی در طراحی قسمت میانی کنسول و مخصوصا کلیدها و ادوات این قسمت به چشم می خورد.

به غیر از مصرف غیرمنطقی سوخت، سانتافه چندان خودرو پرهزینه و پراستهلاکی نیست. همه مالکان بر سر بی‌خرج بودن این کره‌ای محبوب تا پایان زمان ۳ ساله گارانتی متفق‌القول‌اند. البته ایرادهایی نظیر ضعف لاستیک در پنجم، اشکال در کامپیوتر سفری و خرابی مکرر چراغ‌ها و سوختگی لامپ‌ها در سانتافه قابل لمس است. هم‌چنان باتری‌های نصب شده روی محصولات هیوندای تا سال ۲۰۱۱ کیفیت مطلوبی ندارند و در صورت استفاده بد نیست آنها را تعویض کنید.

هیوندای سانتافه

 

مشخصات فنی هیوندای سانتافه

نسل دوم سانتافه پیش از فیس‌لیفت از یک پیشرانه ۶ سیلندر ۲۶۵۶ سی‌سی برخوردا بود که با ۱۹۲ اسب‌بخار قدرت و ۲۵۳ نیوتن‌متر گشتاور با یک گیرباکس ۴ سرعته خودکار جفت می‌شد. شتاب مدل‌های مجهز به این پیشرانه چنگی به دل نمی‌زند و در رانندگی‌های پرفشار خودروهای تنبلی حس می‌شوند. گشتاور پایین این نسخه باعث‌شده علی‌رغم زاویه تماس ۲۵.۶ درجه در جلو و عمق غوطه‌وری ۵۰۰ میلی‌متری، سانتافه اصلا خودرو مناسبی برای آفرود نباشد.

اما در مدل فیس‌لیفت پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری لامبادا جایگزین پیشرانه ضعیف مدل قبلی شده و با قدرت ۲۷۶ اسب‌بخار و گشتاور ۳۳۶ نیوتن‌متر، نمایش خوبی در شتاب‌گیری و رانندگی پرفشار دارد. البته در این میان از نقش گیرباکس ۶ سرعته دقیق‌تر نسبت به قبل نیز نباید گذشت.


اگر تعمیرگاه حرفه ای سانتافه و سورنتو می خوای ، اینجا کلیک کن و با اتوشناس آشنا شو!


تعلیق سانتافه فیس‌لیفت همان ساختار مدل قبلی را دارد. این سیستم تعلیق به آسایش رانندگی با سانتافه کمک شایانی می‌کند و بسیار نرم و راحت است. اما همین نرمی بلای جان هندلینگ و پایداری سانتافه در پیچ‌ها شده و در کنار عملکرد نرم و فاقد کنترل فرمان، یک وضعیت ناپایدار را ایجاد می‌کند. هم‌چنین سیستم دودیفرانسیل سانتافه معمولا تنها روی محور جلو فعال می‌شود و در صورت احساس لغزش، دیفرانسیل دیگر نیز وارد مدار می‌شود. اگر سرعت‌تان از مرز ۷۰ کیلومتر عبور کند، مجددا تنها دیفرانسیل جلو در مدار فعالیت می‌کند. به علاوه این‌که می‌توانید با دکمه قفل دیفرانسیل نیرو را به میزان یکسان میان هر 2 میل‌گاردان تقسیم کنید. البته حالت دودیفرانسیل در این وضعیت نیز تنها تا سرعت ۳۰ کیلومتر عمل می‌کند.

کیا سورنتو

کیا سورنتو

کیا پس از گذشت چندین سال از معرفی نسل اول سورنتو تصمیم گرفت تا دومین نسل آن را با حجم وسیعی از تغییرات و پیشرفت ها روانه بازار کند. تولید نسل دوم سورنتو با کد XM در سال 2009 آغاز و با مدل 2010 در بازار عرضه شد.

کیا سورنتو

کیا سورنتو همواره به عنوان جدی ترین رقیب هیوندای سانتافه در ایران شناخته شده. این مدل فروش مناسبی را در بازار ایران تجربه کرد. اما حضورش در کشورمان با نکته ای همراه بود. پیش از این سورنتو به عنوان شاسی بلندی 6 سیلندر با موتور پرقدرت کاملا بر سانتافه برتری داشت. اما به بازار آمدن سانتافه با موتور پرقدرت تر با عرضه نسل دوم سورنتو در ایران همراه شد و همین مورد باعث شد تا این شاسی بلند کره ای کار سختی پیش رو داشته باشد.

کیا سورنتو

سورنتو در زمان عرضه قیمت دست یافتنی تری نسبت به رقبای ژاپنی داشت و از طرفی امکانات متنوع و پیشرانه پرقدرت با قابلیت 4 چرخ متحرک را در اختیار خریدار قرار می داد. همین مورد باعث شد حسابی در بازار ایران گل کند. طراحی این مدل سورنتو نسبت به سانتافه عامه پسندتر و منظم تر است و اگر از بحث سلیقه فاصله بگیریم، باید گفت ظاهری جذاب تر و ماندگارتر از سانتافه دارد. داخل کابین نیز موضوع از همین قرار است و چیدمان کابین سورنتو دلچسب تر از سانتافه به نظر می رسد. البته به کیفیت معمولی بعضی قطعات کابین نیز ایراد وارد است.

کیا سورنتو

این نسل نسبت به مدل قبلی بدنه و کابین بزرگتری دارد و بر خلاف قبل، کابین آن 7 نفر ظرفیت دارد. 2 صندلی کوچک در ردیف سوم تعبیه شده و سرنشینان این قسمت نیز می توانند از دریچه های مستقل سیستم تهویه با قابلیت تنظیم شدت بهره ببرند. البته با استفاده از صندلی های این قسمت، عملا فضای صندوق بار غیر قابل استفاده می شود. این مدل سورنتو در نسخه های فول آپشن امکانات متنوعی دارد. سقف پاناروما آن در قسمت جلو قابلیت باز شدن دارد.

صندلی راننده به صورت برقی تنظیم می شود و صندلی های جلو به گرمکن نیز مجهز شده اند. نسخه های متوسط و شرکتی فاقد مانیتور هستند و تصویر دوربین عقب آن ها روی آیینه وسط نمایش داده می شود. ارگونومی و نظم قابل قبول کابین باعث شده تا دسترسی به ادوات مختلف بدون مشکل میسر شود. در سمت چپ فرمان مجموعه ای دکمه شامل دکمه چراغ شور جلو، قفل دیفرانسیل، ترمز کمکی در شیب و کنترل پایداری قرار گرفته است.

 

مشخصات فنی کیا سورنتو

این مدل سورنتو از پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری برخوردار است. این پیشرانه سورنتو را شانه به شانه سانتافه پیش می برد و به عنوان یکی از مهمترین نقاط قوت آن نزد خریداران شناخته می شود. توان پیشرانه سورنتو به 273 اسب بخار می رسد و گشتاور 335 نیوتن متری اش در 5000 دور به هر 4 چرخ منتقل می شود. علی رغم بهره بردن از سیستم 4 چرخ متحرک، اما به دلیل ارتفاع از سطح زمین و زوایای ورود به شیب، سورنتو نیز همچون سانتافه گزینه ای مناسب برای آفرودهای سنگین و مسیرهای صعب العبور به شمار نمی رود.

کیا سورنتو

پیشرانه سورنتو با گیرباکس 6 سرعته تیپ ترونیک جفت می شود که عملکرد قابل قبولی دارد. البته فرمان نسبتا سفت است و از خودرویی با این برچسب قیمت انتظار می رود فرمان نرم تری داشته باشد. سواری آن نیز انقدرها که فکر می کنید نرم نیست و سیستم تعلیق بخشی از تکان های مسیر را به کابین منتقل می کند. این مدل سورنتو در مدل های 2010، 2011 و 2012 در بازار خودروهای دست دوم یافت می شود. تمیزترین و کامل ترین نسخه های آن با مدل بالا قیمتی کمی بیشتر از 900 میلیون تومان دارند.

پیشنهاد جوان خودرو

کیا سورنتو و هیوندای سانتافه 2 رقیب سرسخت و نزدیک در بازار ایران به شمار می روند. مشخصات نزدیک این 2 باعث شده تا انتخاب میان آن ها به فاکتور سلیقه محدود شود. اما کیا سونتور طراحی ظاهری مرتب تر و عامه پسندی دارد و پیشرانه سانتافه نیز مقدار اندکی از پیشرانه سورنتو قدرتمندتر است. البته قیمت سانتافه نسبت به سورنتو در بازار دست دوم ارزان تر است. به طور مثال سانتافه 2012 فول آپشن با کارکرد معقول در زمان انتشار این مطلب حدود 800 میلیون تومان قیمت داشته. اما قیمت سورنتو فول آپشن و کم کارکرد با مدل 2012 در بعضی موارد 900 میلیون تومان را هم رد می کند.

نوشته: میلاد میرعابدینی

چشم و هم چشمی در کیفیت/ مقایسه میتسوبیشی اوتلندر و نیسان ایکس تریل

مقایسه چری تیگو7 و زوتی کوپا توربو / پرچمداران چینی در بازار ایران

جای پارک عمودی!/ مقایسه تیبا۲ و ام وی ام 110 جدید

جنگ یک کره!/ مقایسه هیوندای توسان و کیا اسپرتیج

مصاف بابا برقی‌ها! / مقایسه کیا اپتیما هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید

مقایسه 206 صندوق دار و برلیانس H230 / قدیمی یا جدید؟

مقایسه میتسوبیشی میراژ و هیوندای i10 / قهرمانان جذاب ترافیک

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی