پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بی وای دی اس ۶ و چری تیگو۵

چری تیگو5 فیس لیفت بخریم یا بی وای دی S6 ؟

ممنوعیت واردات خودرو افزایش قیمت آنچنانی خودروهای خارجی را در پی داشته. این در شرایطی است که بازار ایران سال ها به این خودروها، مخصوصا قد بلندهایشان روی خوش نشان داده بود و تب شاسی بلند سواری داخل کشور حسابی بالا گرفت. افزایش شدید قیمت کراس اوورها و شاسی بلندهای وارداتی باعث شده تا عملا […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۱۲ مهر ۱۳۹۷

ممنوعیت واردات خودرو افزایش قیمت آنچنانی خودروهای خارجی را در پی داشته. این در شرایطی است که بازار ایران سال ها به این خودروها، مخصوصا قد بلندهایشان روی خوش نشان داده بود و تب شاسی بلند سواری داخل کشور حسابی بالا گرفت. افزایش شدید قیمت کراس اوورها و شاسی بلندهای وارداتی باعث شده تا عملا بخش قابل توجهی از مخاطبانشان را از دست بدهند. اما این پایان ماجرا نیست. در این سال ها، چینی ها آنقدر پیش رفت کرده اند که حالا اگر کمی توقعتان را پایین بیاورید، می توانید آن ها را به عنوان جایگزینی مناسب برای خودروهای وارداتی در نظر بگیرید. چری تیگو5 و بی وای دی اس 6 از جمله موفق ترین کراس اوورهای بازار ایران هستند و پیشرفت چینی ها در ابعاد مختلف از جمله، ایمنی، مشخصات فنی و امکانات متنوع را به رخ می کشند.

پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند

بی وای دی S6

از نظر طراحی باید واقعیت را قبول کرد. اس6 مثل بسیاری از هم قطاران فعلی خود طرحی پرهیجان و به‌روز ندارد. اما این تفسیر به معنای زشت بودن نمای خودرو نیست.

بی وای دی S6

طراحی این خودرو در سال 2010 انجام شده و در سال 2011 وارد بازار شده است. بی‌وای‌دی این خودرو را روی یکی از موفق‌ترین پلت‌فرم ‌های تویوتا یعنی سری K بنا نهاده است. همان پلت‌فرمی که لکسوس RX سری AL10 با استفاده از آن ساخته می‌شد. جالب است بدانید که پلت‌فرم سری K خود برگرفته از  پلت‌فرمی است که برای اولین‌بار در سال 2003 طراحی شد. اما به دلیل آپدیت‌های اساسی توانست تا سال 2015 در خطوط تولید تویوتا دوام بیاورد.

 

بی وای دی S6

تا این‌جای کار می‌دانیم سوار بر اتاق و شاسی مونوکوکی هستیم که توسط تویوتا طراحی شده است. اما علی‌رغم استفاده از پلت‌فرم لکسوس در لایه‌های زیرین این خودرو، در نمای ظاهری در بخش جلو آن‌قدرها لکسوس تداعی نمی‌شود. بلکه بیش‌تر سبک طراحی چند سال گذشته کره‌ای‌ها مثل هیوندایی جاری است. S6 با زمین حدود 19 سانتی‌متر فاصله دارد و به همین دلیل به خودی‌خود درشت‌هیکل به نظر می‌رسد. به همین دلیل می‌توانید مسیرهای خاکی پردست‌انداز را نیز با آن تجربه کنید. اما با نگاه از نمای عقب این هیکل درشت‌تر هم می‌شود. انتقال چراغ‌های مه‌شکن روی سپر به گوشه‌ترین قسمت و البته استفاده از چراغ‌های بزرگ عقب باعث شده عرض خودرو بیش از 1855 میلی‌متر که اندازه دقیق آن است به نظر برسد.

کابین جادار بی وای دی S6، مناسب برای سفرهای دست جمعی

دورن کابین اس6 با یک فضای بزرگ روبه‌رو هستید. فضایی که به‌راحتی 5 نفر بزرگ‌سال را دورن خود جای می‌دهد. فاصله محوری این خودرو 2720 میلی‌متر است. از این رو حتی فضای اضافی هم برای زانوها در عقب در اختیار دارید. داشبورد و کنسول میانی هم مانند طراحی ظاهری خودرو ساده طراحی شده‌اند اما کاربردی هستند. کیفیت مواد به‌کار رفته در کابین به گونه‌ای است که سعی شده هزینه تولید خودرو پایین باشد و اتفاقا قیمت این خودرو یکی از شاخصه‌های برتری آن نسبت به رقیبان است. زیرا بزرگ‌ترین ابعاد را در کلاس خود دارد و اصطلاحا شاسی‌بلندتر از بقیه به نظر می‌رسد.

امکانات رفاهی متنوع

از جمله تجهیزاتی که درون کابین وجود دارد باید به صفحه نمایش 7 ینچی لمسی روی داشبورد، صندلی برقی قابل تنظیم در 8 جهت برای راننده، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کنترل‌های سیستم صوتی و بلوتوث به اضافه کروزکنترل روی فرمان، صفحه نمایش چندمنظوره و نمایش دمای هوا، آینه‌های برقی جمع‌شونده و آینه وسط با قابلیت کاهش شدت نور، قطب نما، سانروف برقی دوحالته، صفحه نمایش آمپرها با تکنولوژی TFT، دوربین دید عقب، دوربین دید سمت شاگرد جلو در زیر آینه، سنسور‌های هشدار عقب و جلو و سیستم صوتی با 9 اسپیکر با کیفیت اشاره کرد.

بی وای دی S6

ایمنی بی وای دی 6

اس6 به کمک دکمه استارت روشن و خاموش می‌شود، هم‌چنین 6 کیسه هوا در این خودرو می‌توانند 10 نقطه از کابین را پوشش دهند. اس6 اولین خودرویی است که توانست 5 ستاره ایمنی را از C-NCAP دریافت کند. شاید به همین دلیل باشد که اس6 در سال اول ورود به بازار لقب پرفروش‌ترین کراس‌اوور بازار چین را با فروش بیش از 86 هزار دستگاه به‌دست آورد.

بی وای دی S6

بیش از هر نکته فنی باید از صندلی‌های راحت این خودرو سخن بگوییم. سیستم تهویه مطبوع کابین قدرت کافی دارد اما چند دقیقه زمان می‌برد به اندازه کافی سرمایش ایجاد کند.

بی وای دی S6

فرمان S6 کمی متغیر عمل می‌کند و اسپرت راندن با آن در پیچ‌ها کمی سخت است اما واقعیت این‌جاست که کسی با این خودرو خانوادگی معمولا فکر اسپرت راندن ندارد. سیستم تعلیق در هر 2 محور مک‌فرسون است با این تفاوت که در عقب از اتصالات چندنقطه‌ای دقیقا مشابه لکسوس بهره می‌برد. شاید بتوان گفت این خودرو از لکسوس RX سال 2011 که هم‌سن‌وسال‌اش است نرم‌تر عمل می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود در پیچ‌های تند کمی عقب خودرو احساس حرکت عرضی نسبت به دیفرانسیل داشته باشد.

بی وای دی S6

مشخصات فنی بی وای دی S6

S6 یک پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی با 4 سیلندر دارد. درواقع باید این نوع پیشرانه‌ها را آخرین نمونه‌های تنفس طبیعی با این محدوده از حجم به حساب آورد. این پیشرانه می‌تواند 160 اسب‌بخار نیرو را در دور 5 هزار و 800 تولید کند. قدرتی که برای یک کراس‌اوور شهری نه زیاد است و نه کم. اما گشتاور پیشرانه به 229 نیوتن‌متر در 4 هزار دوربردقیقه می‌رسد. به همین دلیل از حدود 3 هزار دور به بعد تقریبا شتاب‌گیری اصلی خودرو آغاز می‌شود. گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک این خودرو مجهز به سیستم کلاچ (DCT (Dual Clucth Transmission است. بهتر است بگوییم خوشبختانه این خودرو گرفتار عذاب گیرباکس CVT نیست و وقتی با آن رانندگی می‌کنید احساس مصنوعی از تعویض دنده ندارید.

بی وای دی S6

یکی از نکات عجیب در اس6 واکنش کمی با تاخیر موتور نسبت به پدال گاز است. درحالی‌که موتور به توربوشارژر مجهز نیست و انتظار می‌رود در دورگیری سریع‌تر عمل کند.

کارمانیا اعلام کرده مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی 9.6 لیتر است که به‌راحتی می‌توان به کم‌تر از این رقم نیز دست پیدا کرد. زیرا کالیبراسیون دنده‌ها با موتور به‌گونه‌ای است که می‌توانید سرعت ثابت را حفظ کنید و این یعنی مصرف سوخت مناسب.

چری تیگو5

 

چری تیگو5

چری تیگو5 را می توان یکی از موفق ترین کراس اوورهای بازار ایران تجربه کرد. خودرویی که به برگ برنده مدیران خودرو تبدیل شد و تا فروردین 97 توانست بیش از 30 هزار دستگاه بفروشد. مدتی بعد از عرضه نسخه اولیه، با توجه به شدت گرفتن رقابت در این کلاس، مدیران‌خودرو تصمیم گرفت نسخه فیس‌لیفت تیگو 5 را با ظاهری رقابتی‌تر و به‌روزتر روانه بازار کند. تیگو 5 فیس‌لیفت از نظر فنی تفاوتی با نسخه قبلی ندارد و تنها دست‌خوش تغییراتی جزیی در ظاهر و لیست آپشن‌ها شد. اما سناریو تغییرات بر تیگو5 تنها به اینجا ختم نشد. تیگو5 که حالا در نسخه فیس لیفت ظاهری قابل قبول و به روز دارد، برای سال 97 دستخوش تغییراتی در فهرست آپشن ها قرار گرفته تا همچنان بتواند در کورس رقابت بتازد. این تنوع امکانات در مدل 97 می تواند باعث شود قیمت نزدیک به 200 میلیون تومانی اش تا حدی توجیح داشته باشد.

چری تیگو5

فیس لیفت موثر رمز زیبایی چری تیگو۵

سایز بدنه تیگو ۵ متوسط است و در دسته کراس اوورهای جمع و جور جای می گیرد. اما فرم طراحی بدنه اش باعث شده تا نسبت به دیگر رقبای چینی، حال و هوای شاسی بلندهای بزرگ تر را تداعی کند. در نسخه فیس‌لیفت شاهد تغییر گرافیک چراغ‌های جلو و عقب هستیم و استفاده از چراغ های روشنایی در روز باعث شده تا همین تغییرات جزیی، تاثیری قابل توجه در ظاهر تیگو داشته باشد. رینگ‌های جدید 17 اینچی نیز دیگر عنصر تغییر کرده در ظاهر تیگو 5 فیس‌لیفت به‌شمار می‌روند. اگر کمی در ظاهر قسمت جلویی مدل 97 دقیق شوید، سنسورهای فاصله سنج جلو به چشمتان می خورد.

چری تیگو5

دیزاین و امکانات جدید برای کابین چری تیگو۵ مدل ۹۷

داخل کابین نیز سعی شده تا همه‌چیز مرتب و هماهنگ باشد. تیگو5 نمونه ای بارز از پیشرفت چینی ها در بحث کیفیت است و اگر از بعضی قطعات پلاستیکی کابین اش فاکتور بگیریم، باید گفت متریال کابین کیفیت ظاهری قابل قبولی دارند. صندلی‌ها و قسمتی از رودری‌ها با چرم مصنوعی پوشیده شده‌اند. در مدل 97 ترکیب 2 رنگ کابین، جذابیت ها را به مراتب افزایش داده است. صندلی‌ها راحت هستند و برخلاف اکثر خودروهای این کلاس، صندلی‌های ردیف عقب فرم نیمکتی و خسته‌کننده ندارند.

به لطف فاصله محوری ۲.۶ متر، فضای پا برای سرنشینان جلو و عقب نیز مناسب است. شاید مهمترین ویژگی کابین تیگو5 مدل 97، صفحه نمایش 10 اینچی ملقب به تسلایی باشد. صفحه نمایش تمام تاچ که باعث شده بیشتر دکمه ها از این قسمت جمع شوند و حتی سیستم تهویه اتوماتیک 2گانه نیز به صورت لمسی تنظیم شود. لوگو لایت درها و چراغ خوش آمدگویی به همراه سنسور نور و باران نیز از جمله امکانات مدل جدید هستند.  تیگو5 در 2 تیپ اکسلنت و لاکچری به فروش می رسد.

 

چری تیگو۵

مشخصات فنی چری تیگو۵

یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری در دل تیگو ۵ جا خوش کرده که با گیرباکس ۷ سرعته CVT جفت می‌شود. از این شاسی‌بلند لوکس نمی‌توان انتظار شتاب اولیه آن‌چنانی داشت، اما در دور بالا و شتاب ثانویه راننده را ناامید نمی‌کند. گیرباکس CVT در حالت تعویض دستی هماهنگی بهتری با پیشرانه دارد و در این حالت اگر دنده را سبک نکنید، دور موتور روی محدوده ردلاین نگه داشته می‌شود تا از حداکثر قدرت ۱۳۹ اسب‌بخاری پیشرانه استفاده کنید. قطعا قابلیت هی فنی برای کسانی که سراغ خودرویی در این سگمنت می روند، در اولویت نیست، اما تیگو 5 از این نظر شما را نا امید نمی کند.

چری تیگو5

این خودرو توانسته همچون بی وای دی اس 6، ۵ ستاره ایمنی از موسسه CNCAP کسب کند و در مدل‌های فول‌آپشن به ۲ ایربگ جانبی و ESP نیز مجهز می‌شود. مدیران خودرو، چری تیگو5 را با گارانتی 5 ساله یا 150 هزار کیلومتری عرضه می کند.

پیشنهاد جوان خودرو

در انتهای مقایسه بی وای دی اس 6 و چری تیگو5 به این نتیجه می رسیم که 2 کراس اوور منطقی و مطابق با استانداردهای روز را انتخاب کرده ایم. بی وای دی می تواند گزینه ای مناسب برای خارج جاده هم باشد و کابین و صندوق بار بزرگ و سواری نرمش دست به دست هم داده اند تا در مسافرت های خانوادگی به آن علاقه مند شوید. از سوی دیگر، تیگو5 فیس لیفت ظاهری به روزتر و جذاب تر دارد و در مدل 97 با اضافه شدن امکانات جدید، گزینه ای وسوسه کننده تر از قبل به نظر می رسد.

نوشته: میلاد میرعابدینی

400 کیلومتر تست و بررسی میدانی بی وای دی S6 در شهر و جاده/ از کویر کرمان تا کوهستان دیزین

رقابت چینی ها در آسمان هفتم/ مقایسه چری تیگو7 و بی وای دی S7

اختلاف سلیقه/ مقایسه کیا سورنتو و هیوندای سانتافه در بازار خودروهای دست دوم

چشم و هم چشمی در کیفیت/ مقایسه میتسوبیشی اوتلندر و نیسان ایکس تریل

مقایسه چری تیگو7 و زوتی کوپا توربو / پرچمداران چینی در بازار ایران

رقابت ۲ هاچ بک داغ در بازار سرد ایران! / ب ام و 125 یا فولکس گلف GTI ؟

جای پارک عمودی!/ مقایسه تیبا۲ و ام وی ام 110 جدید

مصاف بابا برقی‌ها! / مقایسه کیا اپتیما هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید

رنج روور به زبان چینی!/ بررسی فنی دامای X7

آریزو6 ، تجلی پیشرفت چینی ها در صنعت خودروسازی/ بررسی جدیدترین محصول چری پیش از عرضه در بازار ایران

تازه‌ وارد پرمدعا!/ تست و بررسی میدانی بی وای دی F3 در جاده چالوس

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی