پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

عرضه خودرو در بورس

با عرضه خودرو در بورس کالا بساط رانت در بازار برچیده می شود

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: مزیت بورس کالا این است که چه در شرایط تورمی و چه در شرایط غیر تورمی، عرضه محصولات از طریق این بورس رانت‌هایاحتمالی را از بین خواهد برد و از اختلاف قیمت تولیدکننده با قیمت بازار جلوگیری می‌کند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۲۹ آذر ۱۴۰۰

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: مزیت بورس کالا این است که چه در شرایط تورمی و چه در شرایط غیر تورمی، عرضه محصولات از طریق این بورس رانت‌هایاحتمالی را از بین خواهد برد و از اختلاف قیمت تولیدکننده با قیمت بازار جلوگیری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

جعفر قادری رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامهو بودجه مجلس با بیان اینکه بنده از جمله موافقان عرضه خودرو از طریق بورس کالاهستم گفت: اگر به دلیل محدودیت تولید و عرضه این نگرانی وجود دارد که قیمت کشف‌شده در بورس کالا بالاتر از قیمت کارخانه رود،دولت می‌تواند با نظارت بر معاملات، بخشی از قیمت فروش خودرو در بورس را به سمت توسعه فناوری و تکنولوژی در خود صنعتخودروسازی سوق دهد.

در همین رابطه جعفر قادری رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامهو بودجه اظهار کرد: بخش عمده بی‌ثباتی در بازارهای مختلف کالاییناشی از تورم است که بر اقتصاد ما حکم فرماست. اگر بتوان این تورم را مهار و آهنگ افزایش قیمت‌ها را کندتر کرد، تعدیل قیمت‌ها ونگرانی‌هایی که در بازارهای مختلف وجود دارد فروکش خواهد کرد.

او افزود: مزیت بورس کالا این است که چه در شرایط تورمی و چه در شرایط غیر تورمی، عرضه محصولات از طریق این بورس رانت‌هایاحتمالی را از بین خواهد برد و از اختلاف قیمت تولیدکننده با قیمت بازار جلوگیری می‌کند.

نائب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: در شرایط فعلی، اختلاف قیمت بین کارخانه و قیمتی که محصول به دستمصرف‌کننده می‌رسد، با اهمیت است و این اختلاف قیمت، فرصتی برای ایجاد رانت و سوءاستفاده در بازارها برای عده‌ای خاص ایجادکرده است. در این میان مزیت عرضه کالاها از طریق بورس کالا این است که این فرصت از سوداگران سلب شده و قیمت کارخانه و قیمتمصرف‌کننده به یکدیگر نزدیک خواهد شد و سود اصلی از روند تولید به تولیدکننده می رسد.

او بیان کرد: معتقدم هر محصولی که ویژگی‌ها و شرایط لازم برای عرضه در بورس کالا را داشته باشد، باید از طریق این بازار عرضهکرد. بنده از جمله موافقان عرضه خودرو از طریق بورس کالا هستم و اگر به دلیل محدودیت تولید و عرضه این نگرانی وجود دارد که قیمتکشف‌شده در بورس کالا بالاتر از قیمت کارخانه رود، دولت می‌تواند با نظارت بر معاملات، بخشی از قیمت فروش خودرو در بورس را بهسمت توسعه فناوری و تکنولوژی در خود صنعت خودروسازی سوق دهد.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در پایان تأکید کرد: قطعاً ورود خودرو به بورس کالا و عرضه های این محصول ازطریق این بازار فرصت مناسب و گره‌گشا برای بازار پر چالش خودرو و اقتصاد ایران خواهد بود و بساط رانتی که به سبب شرایط موجوددر این بازار خودرو برای کشور ایجادشده، برچیده خواهد شد.

انتهای پیام/ منبع: تسنیم

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی