اسقاط خودروهای فرسوده فراموش شده است

سخنگوی انجمن قطعه سازان ایران معتقد است،اسقاط خودروهای فرسوده به فراموشی سپرده شده است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

فرهاد به نیا سخنگوی انجمن قطعه سازان ایران، با توجه به اینکه اسقاط خودروهای فرسوده به فراموشی سپرده شده است، گفت: مصرف متوسط 6.65 لیتری بنزین بیش از حد نرمال در هر 100 کیلومتر پیمایش توسط این خودروها که تعدادشان از سه میلیون دستگاه هم پیشی گرفته، موضوعی نیست که بتوان به‌راحتی از آن چشم‌پوشی کرد و سالیانه هزینه‌های زیادی روی دست دولت می‌گذارد.

وی اظهار کرد: مطابق آمارها سالیانه 200 هزار میلیارد تومان بابت خودروهای فرسوده توسط دولت و در حقیقت از جیب مردم هزینه می‌شود و اگر جلوی روند رو به رشد این خودروها گرفته نشود، تعدادشان در سال 1404 به بیش از هشت میلیون دستگاه خواهد رسید و زیان سالیانه بیش از 550 هزار میلیارد تومانی به بار خواهد آورد.

به نیا، با اشاره به برخی آمارهای مرکز اسقاط خودرو و همچنین اداره محیط زیست شهرداری‌ها در این زمینه، گفت: سالیانه ۸۰ هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های جانبی تلفات جاده‌ای در اثر آلودگی، 53 هزار میلیارد تومان هزینه سوخت مازاد و ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه ناشی از اتلاف ترافیکی (فقط در کلان‌شهر تهران) می‌شود که باید 25 شهر دیگر که از معضل ترافیکی و آلودگی هوا رنج می‌برند و همچنین هزینه‌های ساخت جاده و پارکینگ برای این خودروها را نیز اضافه کرد.

سخنگوی انجمن قطعه سازان بیان‌ کرد: اکنون در حالی بحث اصلی، موضوع قیمت‌گذاری خودرو شده که موضوع فرسودگی خودروها، آلودگی هوا و سایر مخاطرات ناشی از آن به بوته فراموشی سپرده شده است.

وی ادامه‌ داد: به‌ طور قطع آزادسازی قیمت خودروها، اجازه دادن واردات (هر چند به صورت محدود) و فعال‌سازی واردات هر دستگاه خودرو در ازای اسقاط هشت تا 10 دستگاه خودروی فرسوده (که هزینه‌های جایگزینی خودروهای اسقاطی نیز با خود واردکنندگان است) می‌تواند راهکارهایی در این زمینه باشد، اما در طرح جدید خودرویی مجلس دیده نشده است.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اضافه‌کرد: به‌طور مثال در صورت اجازه واردات سالیانه 50 تا 100 هزار دستگاه خودرو، اسقاط دست‌کم 400 تا 800 هزار دستگاه خودروی فرسوده از این طریق ممکن خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات سرکوب قیمتی خودروهای داخلی در سال‌های گذشته که شورای رقابت عامل اصلی آن بوده، افزود: این مساله در وهله نخست به کاهش تیراژ خودروسازان منجر شد، به‌طوری که از تولید درخشان 1.6 میلیون دستگاهی در ابتدای دهه 90 ، به کمتر از 800 هزار دستگاه در سال‌های گذشته رسیدیم و این میزان تیراژ پاسخ‌گوی نیاز بازار نبوده و نیست.

به‌نیا اظهار کرد: کمبود عرضه و در مقابل افزایش تقاضا در سال‌های اخیر، عامل اصلی بالا رفتن قیمت خودرو در بازار بوده است، همچنین فقط در سال گذشته خودروسازان بیش از 35 هزار میلیارد تومان بابت قیمت‌گذاری‌های دستوری زیان دیده‌اند، این در حالی است که بیش از 40 هزار میلیارد تومان نیز از محل تفاوت قیمت‌های کارخانه‌ای و بازاری نصیب دلالان شده که حتی در تولید یک پیچ این خودروها نقشی نداشته‌اند.

وی اشاره کرد: راهکارهای غلط شورای رقابت در سال‌های گذشته سبب شده تا به‌جای اینکه این شورا به تعدیل قیمت مواد اولیه داخلی بپردازد که در برخی موارد 10 تا 20 درصد بالاتر از قیمت‌های جهانی به دست تولیدکنندگان می‌رسد، فقط به دخالت در قیمت‌گذاری خودروهای پرتیراژ دخالت کند که اوضاع نامناسب بازار خودرو و همچنین بخشی از آلودگی هوای کلان‌شهرها متاثر از همین قضیه است.

این مقام صنفی ابراز امیدواری کرد که مشکل قیمت‌گذاری خودروها یک بار برای همیشه حل شود که در این صورت به افزایش تیراژ تولید خودرو انجامیده و در ادامه می‌توان طرح‌هایی برای اسقاط خودروهای فرسوده تعریف کرد.

وی در پایان اشاره کرد: فعال‌سازی مراکز اسقاط در شرایط فعلی، می‌تواند به ایجاد دست‌کم 1.5 میلیون شغل منجر شود، زیرا با افزایش تولید خودروها، قطعه‌سازان بیکار یا نیمه‌فعال نیز می‌توانند به فعالیت بپردازند و در ادامه توان خودروسازان برای عرضه پلتفرم‌های جدید و توان قطعه‌سازان برای جایگزینی ماشین‌آلات و خطوط فرسوده افزایش خواهد یافت که همه اینها منجر به بهبود کیفی خودروها نیز خواهد شد.

انتهای پیام/ منبع: ایرنا

لاماری ایلیا ایساکو تعمیرگاه تخصصی بهنام کرمان موتور آمیکو مدیران خودرو

نظر شما !!