پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خرید خودرو

واردات انحصاری خودرو در هم می شکند.

نمایندگی های رسمی یک برند تنها به دلیل اینکه خودرویی توسط دیگران وارد شده بود از ارائه خدمات سرباز میزدند و بدین طریق واردات انحصاری شده بود. حال قانونی تصویب شده است که نمایندگان را مجبور به ارائه خدمات می کند. در حالی واردکنندگان خودرو از ارائه خدمات به خودروهای هم‌ برند وارد شده از […]

سهیل زنگنه
یکشنبه - ۱۵ آذر ۱۳۹۴

نمایندگی های رسمی یک برند تنها به دلیل اینکه خودرویی توسط دیگران وارد شده بود از ارائه خدمات سرباز میزدند و بدین طریق واردات انحصاری شده بود. حال قانونی تصویب شده است که نمایندگان را مجبور به ارائه خدمات می کند.

در حالی واردکنندگان خودرو از ارائه خدمات به خودروهای هم‌ برند وارد شده از سوی دیگر واردکنندگان، خودداری می‌کنند که در آینده نزدیک براساس یک قانون جدید موظف به این کار خواهند بود. در حال حاضر نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی از پذیرش و ارائه خدمات به برخی خودروهای وارداتی که اگرچه نمایندگی رسمی برند آن ‌را بر عهده دارند اما از سوی آنها وارد نشده، خودداری می‌کنند.

همین موضوع باعث شد طرح انحصاری شدن واردات خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح و اجرایی شود؛ زیرا نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی از ارائه خدمات به خودروهایی که از سوی واردکنندگان دیگر وارد شده بود، خودداری می‌کردند. این موضوع در تدوین اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مورد توجه قرار گرفته است؛ به‌گونه‌ای‌که این شرکت‌ها موظف شده‌اند به تمام خودروهای وارداتی که نمایندگی برند آن‌ را در اختیار دارند، خدمات بدهند.

در این زمینه در این قانون قید شده است: «عرضه‌کننده، واسطه خدمات پس از فروش یا نمایندگی‌های مجاز آن موظف به پذیرش کلیه خودروهای وارداتی مشابه، که دارای نمایندگی رسمی آن در کشور هستند، است.» اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو اخیرا در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است. این قانون پس از ابلاغ از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری، اجرایی خواهد شد.

ایسنا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی