پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار خودرو

انحصار؛ آفت جان صنعت خودرو کشور

نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است تا زمانی که انحصار در صنعت خودرو حاکم است نمی توان توقع افزایش کیفیت خودروها را داشت و از طرفی همین انحصار هم نباید در واردات خودرو ایجاد می شود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو جلال رشیدی کوچی با اشاره به گلایه مقام معظم رهبری از وضعیت نامطلوب […]

سبحان قالیباف
پنجشنبه - ۱۴ بهمن ۱۴۰۰

نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است تا زمانی که انحصار در صنعت خودرو حاکم است نمی توان توقع افزایش کیفیت خودروها را داشت و از طرفی همین انحصار هم نباید در واردات خودرو ایجاد می شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

جلال رشیدی کوچی با اشاره به گلایه مقام معظم رهبری از وضعیت نامطلوب صنعت خودروسازی کشور، بیان کرد: علت اصلی ناکارآمدی در صنعت خودروسازی به انحصاری که در این صنعت وجود دارد، باز می گردد. زمانی که انحصار به وجود می آید یقینا به دنبال آن فساد نیز به وجود خواهد آمد. وقتی خودروساز ما مطمئن هست که هر کالایی را که تولید کند مردم مجبور هستند که از آن بخرند، معلوم است که بر روی کیفیت خودروهای خود کار نمی کند.

وی در ادامه اظهار کرد: چون در این صنعت انحصار ایجاد شده و مردم راهی جز خرید همین ماشین ندارند. این مسئله بسیار ساده است. از سوی دیگر خودروساز ما توان تولید خودرو به اندازه رفع نیاز داخل ندارد. این امر سبب باعث می‌شود عرضه و تقاضا با هم همخوانی نداشته باشند.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر هم خودروساز توان داشته باشد به خاطر برنامه ریزی هایی که برای گران کردن دارند، تولید را به حداکثر خود نمی‌رسانند و این امر سبب می شود تا مردم برای خرید خودرو به صف شوند. همچنین سود و منفعت خیلی از تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور با منفعت خودروسازان گره خورده است. این امر سبب می شود خیلی تصمیماتی که به نفع مردم است محلی از اعراب نداشته باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: معمولا تصمیمات اتخاذ شده به نفع خودروسازان است نمونه بارز آن نیز حمایت بلند مدتی است که از صنعت ناسالم، معیوب و فشل خودروسازی تا به امروز انجام شده است. نتیجه آن شده که امروز از رهبری تا پایین‌ترین عضو این جامعه از وضعیت خودروسازی کشور گله‌مند است. تنها راه برون رفت از وضعیت نامطلوب خودروسازی شکستن انحصار است. انحصار نیز جز با واردات خودرو نمی شکند. واردات به اندازه نیاز مردم باید انجام شود.

وی افزود: البته واردات خودرو نیز نباید انحصاری باشد. مجلس در کمیسیون تلفیق آمده واردات 60 هزار خودرو سبک و سنگین را پیش بینی کرده است. این خودش ایجاد رانت و فساد می کند. وقتی ما عددی تعیین می کنیم خودش جای سوال است. این 60 هزار خودرو از کجا آمده است؟ چه کسی و به چه شکلی قرار است این میزان وارد کند؟ این خودش رانت و فساد است. نظر بنده بر این است هر کسی که می تواند خودرو وارد کند باید این اجازه را داشته باشد و دولت نیز نقش نظارتی داشته باشد.

وی در پایان بیان کرد: شاید خیلی ها امروز می گویند به خاطر دخالت دولت در صنعت خودروسازی است که این روزها وضعیت صنعت خودرو اینگونه است. اما امروز برخی از شرکت های خودروسازی ما نظیر مدیران خودرو یا بهمن کاملا خصوصی هستند و هر جور که دلشان می خواهد قیمت گذاری می کنند. این یعنی نظارتی وجود ندارد. خودرویی که در بازار جهانی قیمت آن 500 میلیون تومان است در بازار داخلی یک میلیارد و 750 میلیون بر روی آن قیمت می گذارند. باید انحصار شکسته شود.

انتهای پیام/ منبع: ایسنا

لزوم خصوصی سازی خودرو / مجلس به دنبال تنظیم گری در بازار است

جدیدترین قیمت خودرو در بازار + جدول

اگر تاکید به آزادسازی واردات داریم برای ایجاد تعادل در بازار خودرو است

دولت باید تصدی گری در خودروسازی را رها کند

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی