پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آشنایی با انواع جریمه رانندگی و مروری بر نرخ و نمره منفی جریمه ها

جریمه رانندگی ، حتی اسمش هم استرس آور است! اما به هر حال اگر با خودرو رانندگی می کنید و تردد روزمره تان در شهرهای شلوغ زیاد است یا مسیرهای جاده ای را طی می کنید، حتما یک بار هم که شده جریمه رانندگی گریبانتان را گرفته است. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۳ فروردین ۱۴۰۱

جریمه رانندگی ، حتی اسمش هم استرس آور است! اما به هر حال اگر با خودرو رانندگی می کنید و تردد روزمره تان در شهرهای شلوغ زیاد است یا مسیرهای جاده ای را طی می کنید، حتما یک بار هم که شده جریمه رانندگی گریبانتان را گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

شاید جریمه رانندگی به خودی خود تصویری منفی در ذهن راننده ها داشته باشد، اما وقتی به لزوم وجودش و نقش کنترلی که در وضعیت ترافیکی و جلوگیری از تخلفات و حادثه های رانندگی دارد فکر می کنیم، می فهمیم که نبودش ترسناک تر از بودنش به نظر می رسد! جریمه های رانندگی در ایران انواع مختلفی دارند و همین تنوع بعضی وقت ها باعث سردرگمیتان در بررسی خلافی خودرو می شود. در اینجا تصمیم داریم انواع جریمه های رانندگی را معرفی کنیم و در انتها نگاهی به نرخ جریمه های مختلف و میزان نمره منفی هریک داشته باشیم.

جریمه‌های رانندگی چند نوع هستند؟

با توجه به گسترش شهرها، شلوغ‌شدن خیابان‌ها و افزایش تعداد ماشین‌ها در سطح شهر، دیگر نمی‌توان انتظار داشت که جریمه رانندگی تنها توسط افسر راهنمایی و رانندگی و تنها برای مواردی خاص انجام شود. در حقیقت روزانه در سطح شهر صدها تخلف رانندگی اتفاق می‌افتد که برای هر کدام، نوع خاصی از جریمه در نظر گرفته می‌شود. هریک از این جریمه های شرایط پرداخت مختلفی دارند و تاثیرشان در خلافی خودرو می تواند متفاوت باشد.

دریافت برگه جریمه از مامور راهنمایی و رانندگی (جریمه تسلیمی)

رایج‌ترین و البته قدیمی‌ترین نوع جریمه رانندگی ، دریافت برگه جریمه از مامور راهور است. این نوع جریمه که به آن جریمه تسلیمی گفته می شود، زمانی که مامور راهنمایی و رانندگی شخصا در صحنه تخلف حضور داشته باشد و ارتکاب تخلف رانندگی را ببیند، قبض جریمه را صادر کرده و به راننده تحویل می دهد.

مامور راهنمایی و رانندگی باید در این برگه اطلاعات شناسایی، نوع تخلف و تاریخ و زمان دقیق وقوع را درج کند. معمولا نمی توانید برای جریمه های تسلیمی درخواست اعتراض کنید. چراکه راننده می‌تواند قبل از صدور قبض توسط افسر، به او اعتراض یا او را از صدور برگه جریمه منصرف کند.

صدور برگه جریمه بدون حضور راننده (جریمه الصاقی)

اگر مامور راهنمایی و رانندگی یک تخلف رانندگی مثل پارک در محل ممنوعه را مشاهده کند و راننده خودرو در صحنه حضور نداشته باشد، می تواند بدون دریافت مدارک شناسایی، قبض جریمه را صادر کرده و روی خودرو بگذارد. در حقیقت افسر راهنمایی و رانندگی در برگه جریمه، اطلاعات عمومی مانند مکان و زمان تخلف و پلاک خودرو را درج و آن را به ماشین الصاق می‌کند.

به همین دلیل است که به این نوع جریمه رانندگی، جریمه الصاقی می‌گویند. اعتراض به این نوع از جرائم نیز چندان نتیجه بخش نیست. زیرا فرض بر این است که افسر بعد از مشاهده دقیق تخلف، برگه را صادر کرده است.

صدور برگه جریمه بعد از تخلف از دستور ایست پلیس (جریمه 2 برگی)

جریمه 2 برگی نیز یکی از جریمه های رانندگی رایج است. زمانی که مامور راهنمایی و رانندگی تخلف را مشاهده می کند و به راننده خودرو دستور ایست می دهد، اما راننده از این فرمان سرپیچی کرده و خودرو را متوقف نکند، پلیس برای خودرو متخلف جریمه 2 برگی صادر می کند.

در این نوع جریمه علاوه بر پرداخت وجه تخلف صورت گرفته، باید مبلغی را به عنوان سرپیچی از فرمان ایست پرداخت کنید. با توجه به اینکه عدم توقف ممکن است سهوا اتفاق افتاده باشد یا اشتباهی از سوی افسر در مشاهده پلاک وجود داشته باشد، با ارائه مدارک کافی می‌توانید به این نوع جریمه اعتراض کنید. اما آیا این موضوع به این معنی است که جریمه دو برگی بخشیده می‌شود؟ پاسخ این است که در صورت اشتباه افسر امکان بخشیده شدن این جریمه وجود دارد. اما در صورتی که ثابت کنید عدم توقف سهوا اتفاق افتاده، ممکن است با رای افراد مربوطه درصدی از جریمه شما کاهش پیدا کند. مهلت پرداخت جریمه دو برگی 60 روز است. در صورتی که در این مدت جریمه را پرداخت نکنید، مبلغ آن دوبرابر خواهد شد.

جریمه خودداری

جریمه خودداری در صورت مقاومت راننده خودرو در مقابل فرمان پلیس و اعمال قانون یا بی‌توجهی و سرپیچی وی از دستور ایست پلیس رخ می‌دهد. در واقع جریمه خودداری در دو حالت زیر رخ می‌دهد:

  • حالت اول: درصورتی‌که راننده نسبت به نظر پلیس اعتراض داشته و با عصبانیت از پذیرفتن برگه جریمه سرپیچی کند مرتکب جریمه خودداری می‌شود.
  • حالت دوم: زمانی‌که پلیس دستور توقف را به خودروی متخلف بدهد و راننده بدون توجه به دستور پلیس راهور همچنان به مسیر خود ادامه دهد یا فرار کند، مرتکب جریمه خودداری می‌شود.

ثبت تخلف رانندگی با دوربین (جریمه دوربینی)

نقش دوربین های ثبت تخلف رانندگی در سال های اخیر به خصوص در اتوبان ها و جاده های بین شهری حسابی پررنگ شده است. دوربین های ثبت تخلف در مناطقی که امکان مامور راهنمایی و رانندگی وجود ندارد نصب می شوند. این دوربین ها در طول زمان پیشرفته تر شده اند و دقتشان بالاتر رفته است. نصب دوربین ثبت تخلف رانندگی در چهار راه ها باعث شده تخلف عبور از چراغ قرمز به مراتب کاهش یابد و راننده ای از خطای انسانی پلیس یا نبود مامور سوء استفاده نکند. در این نوع جریمه رانندگی تصویر خودرو متخلف بعد از تخلف توسط دوربین ثبت و در پرونده تخلفات خودرو درج می‌شود. امکان اعتراض به جریمه دوربین هوشمند نیز در بسیاری از موارد وجود دارد. همچنین این جریمه ها از طریق پیامک نیز به رانندگان اعلام می شوند.

در صورت عدم ارسال پیامک، ۷ تا ۱۰ روز پس از ارتکاب تخلف، تصاویر در سرورهای گیرنده ثبت شده و می‌توانید از میزان جریمه رانندگی خود همراه با جزئیات زمان و محل دقیق جریمه ماشین خود مطلع شوید.

می توان گفت میان جریمه های تسلیمی و دوربینی پلی به اسم جریمه اپراتوری وجود دارد. این نوع جریمه توسط پلیس‌های مستقر در بزرگراه‌ها صورت می‌گیرد. به این صورت که تصویر خودروهای متخلف دارای سرعت بالا ثبت می‌شود و پلیس اقدام به متوقف کردن خودروهای متخلف و جریمه کردن آن‌ها می‌کند.

اخطار و در نهایت جریمه خودرو به دلیل بدحجابی سرنشین (جریمه بدحجابی)

مالک محترم خودروی شماره … در خودروی شما در آدرس … تاریخ … عدم رعایت حقوق شهروندی (کشف حجاب) صورت گرفته است. ضمن درخواست و تاکید بر رعایت هنجارهای جامعه، ضروریست بر عدم تکرار آن اهتمام ورزید. بدیهی است در صورت تکرار آن، پیگیری انتظامی و قضایی اعمال خواهد شد.

متن فوق اولین تذکری است که به محض مشاهده راننده یا سرنشین بدحجاب برای مالک خودرو پیامک می‌شود و اخطاری برای رعایت حجاب و شئونات اسلامی درون خودرو است. در صورت تکرار و مشاهده مجدد بی‌حجابی در خودرو، پیامکی مبنی بر ارتکاب به جرم کشف حجاب با مضمون زیر برای راننده ارسال می‌شود که در این صورت لازم است فرد به کلانتری رفته و تعهد کتبی خودداری از ارتکاب مجدد جرم را بدهد.

ابلاغیه: مالک محترم خودرو شماره … در خودرو شما جرم کشف حجاب صورت گرفته است. ضمن اخطار مبنی بر عدم تکرار، ابلاغ می‌شود حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز برای رسیدگی به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود یا کلانتری‌های تهران بزرگ مراجعه کنید.

از آنجا که طبق ماده 5 قانون حمایت از امر به معروف و نهی از منکر، خودرو حریم خصوصی افراد نیست؛ لذا رعایت هنجارها و الزامات قانونی درون آن ضروری است. طبق قانون فوق کشف حجاب و یا بدحجابی درون خودرو جرم محسوب شده و مشمول جریمه 100 هزار تومانی به همراه 10 نمره منفی می‌شود.

حمل خودرو با جرثقیل

انتقال خودرو متخلف به پارکینگ

بدترین اتفاقی که در زمان عدم حضور راننده و به دلیل ارتکاب به انواع تخلف رانندگی رخ می‌دهد انتقال خودرو به پارکینگ است. تصور کنید که شما بی‌خبر از همه جا به محل پارک خودرویتان می‌آیید و با جای خالی خودرو مواجه می‌شوید. ترس دزدیده شدن خودرو اولین فکر ترسناکی است که به ذهن شما خطور می‌کند. اولین اقدامی که رانندگان با تجربه در این شرایط با حفظ آرامش خود انجام می‌دهند تماس با پلیس 110 و گرفتن استعلام انتقال خودرو به پارکینگ است. قطعا شنیدن خبر انتقال خودرو به پارکینگ خیلی بهتر از دزدیده شدن خودرو است و نفس راحتی است که راننده می‌کشد، اما مسیر پر پیچ‌و‌خمی که باید طی شود تا خودرو از پارکینگ خارج شود، چند روزی آسایش را از وی خواهد گرفت.

انتقال خودرو به پارکینگ در مواردی شامل پارک دوبل، توقف در محل‌های پارک ممنوع یا مطلقا ممنوع، توقف در محل هایی که تابلو حمل با جرثقیل (با حریم ۱۵ متری از سمت چپ و راست تابلو) را دارند، بیشتر شدن مبلغ جریمه از 3 میلیون تومان و… رخ می‌دهد. در این صورت و با شرایط حضور پلیس راهنمایی و رانندگی در محل و دستور وی برای انتقال به پارکینگ و نیز حضور جرثقیل در محل، خودرو به پارکینگ منتقل می‌شود. در صورتی که مالک در زمان انتقال خودرو به پارکینگ از راه برسد، انتقال متوقف شده و قبض جریمه خودرو به وی ارائه می‌شود.

کدام یک از جریمه های رانندگی در صورت عدم پرداخت 2 برابر می شوند؟

همانطور که در ماده 5 قانون تخلفات رانندگی اعلام شده‌است، در روش‌های تسلیمی، الصاقی و خودداری تا 60 روز پس از ارتکاب تخلف، امکان اعتراض و نیز پرداخت جریمه خودرو وجود دارد و درصورتی‌که فرد طی این دو ماه از پرداخت جریمه خودرو خودداری کند، جریمه رانندگی 2 برابر خواهد شد. در روش‌های دوبرگی و ثبت با دوربین دوبرابر شدن مبلغ جریمه ماشین وجود ندارد و جریمه‌ها در هر زمانی بدون احتساب جریمه دیرکرد به صورت صددرصدی محاسبه خواهند شد.

مهلت اعتراض به خلافی یا قبوض جریمه صادرشده، طبق ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ۶۰ روز از تاریخ مندرج در قبض یا تاریخ ابلاغ‌شده در قبض جریمه‌ای که به اطلاع راننده می‌رسد، تعیین شده است. در صورتی که متخلف در مهلت قانونی ذکرشده اعتراض خود را تسلیم نکند یا ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ رأی واحد رسیدگی، جریمه را پرداخت نکند، باید جریمه را به ماخذ دو برابر مبلغ مندرج در قبض جریمه بپردازد.

جدول کامل کد و نرخ جریمه خودرو در سال 1400

در جدول زیر، کد خلافی خودرو و میزان جریمه تخلفات رانندگی سال 1400 به ریال آمده است که نسبت به سال 1399، 5% افزایش یافته است:

کد تخلف عنوان تخلف رانندگی کلان‌شهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری-صنعتی سایر شهرها روستاها و راه‌های روستایی
2001 هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن درجا یا حرکت موتورسیکلت روی یک چرخ 157.500

141.750

78.750
2002 تجاوز از سرعت مجاز (بیش از 30 کیلومتر بر ساعت) 210.000 189.000 105.000
2003 سبقت غیرمجاز در راه‌های دو طرفه 210.000 189.000 105.000
2004 عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی 210.000 189.000 105.000
2005 حرکت به‌طور مارپیچ 157.500 141.750 78.750
2006 حرکت با دنده عقب در آزاد راه‌ها و بزرگراه‌ها 157.500 141.750
2007

رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان گردان یا افیونی

420.000 420.000 420.000
2008 تجاوز از سرعت مجاز بیش از 30 تا 50 کیلومتر بر ساعت 105.000 84.000 63.000
2009 عبور از محل ممنوع 94.500 52.500 21.000
2010 تجاوز به چپ از محور راه 78.750 63.000 31.500
2011 عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو 68.250 36.750 157.500
2012 عدم رعایت حق تقدم عبور 52.500 31.500 15.750
2013 دور زدن در محل ممنوع 78.750 63.000 31.500
2014 استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی 105.000 84.000 42.000
2015 نقص فنی مؤثر یا نقص در سامانه (سیستم) روشنایی در شب 78.750 63.000 47.250
2016 عدم رعایت مقررات ایمنی حمل‌و‌نقل جاده ای مواد خطرناک 105.000 84.000 63.000
2017 رانندگی با وسایل نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز 63.000 52.500 36.750
2018 عدم رعایت محدودیت‌های زمانی یا مکانی یا شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از عینک، سمعک، با تجهیزات خاص 63.000 52.500 36.750
2019 عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبین عبور و مرور محصلین با پلیس مدرسه 63.000 52.500 36.750
2020 عدم رعایت مقررات حمل بار 105.000 84.000 63.000
2021 نصب پلاک های متفرقه یا تغییر استاندارد پلاک وسیله نقلیه 52.500 52.500 52.500
2022 مغایرت مشخصات فنی با کارت شناسایی وسیله نقلیه 52.500 52.500 52.500
2023 در آغوش داشتن اطفال در حین رانندگی 52.500 42.000 42.000
2024 حمل تیرآهن، ورق‌های فلزی و امثال آن بدون رعایت شرایط ایمنی و مقرارت مربوط 78.750 63.000 47.250
2025 عدم رعایت مقررات حمل بارهای ترافیکی 105.000 84.000 63.000
2027 هرگونه دخالت و دستکاری در دستگاه سرعت نگار (تاخوگراف) در وسایل نقلیه عمومی 52.500 52.500 52.500
2028 نداشتن بیمه نامه شخص ثالث معتبر 52.500 52.500 52.500
2029 توقف دوبله در محا ایستادن ممنوع 52.500 42.000 21.000
2030 عبور کامیون و اتوبوس در خط سرعت بزرگراهها و آزادراههای دارای بیش از دو خط عبور در هر سمت 52.500 42.000
2031 سوار کردن مسافر یا سرنشین داخل صندوق عقب یا هر قسمت خارجی وسیله نقلیه 52.500 42.000 21.000
2032 حمل مواد سوختی خارج از باک توسط وسایل نقلیه غیرمجاز یا نصب باک غیرمجاز 52.500 52.500 52.500
2033 رانندگی با وسیله نقلیه با پلاک غیر مجاز و یا دارای ولاک گذر موقت,ویژه,تعمیری خارج از مان و مکان تعیین شده یا پلاک تعویض نشده متعلق به مالک قبلی 52.500 52.500 52.500
2034 حمل مواد محترقه با وسایل نقلیه غیرمجاز 52.500 52.500 52.500
2035 نداشتن مجوز فعالیت راننده وسیله نقلیه عمومی 78.750 63.000 47.250
2036 استفاده از نورافکن یا چراغ دارای نور خیره کننده,چراغهای الوان,اضافی و داشتن نور سفید در عقب و نور قرمز در جلو وسیله نقلیه 52.500 42.000 30.000
2037 نصب هرگونه تجهیزات یا اجسام اضافی بر روی بدنه وسیله نقلیه یا روی چرخ ها که از سطح بیرونی وسیله نقلیه تجاوز نماید 52.500 42.000 30.000
2038 توفق و سد معبر در سطح یا حریم تقاطع ها و میادین یا سطوح شطرنجی 52.500 42.000
2039 تصادف ناشی از عدم توجه به جلو یا عدم رعایت فاصله طولی و عرضی با وسیله نقلیه جلویی یا جانبی 63.000 52.500 36.750
2040 عدم اعلام نشانی محل سکونت جدید مالک وسیله نقلیه در مهلت تعیین شده از تاریخ تغییر محل سکونت به اداره راهنمایی رانندگی 63.000 52.500 21.000
2041 سبقت از سمت راست وسیله نقلیه دیگر در راه‌هایی که در هر طرف رفت و برگشت فقط یک خط عبوری وجود دارد یا با استفاده از شانه راه 78.750 63.000 47.250
2042 عدم تجهیز وسایل نقلیه مربوطه یا محل به علایم هشدار دهنده در عملیات اجرایی و عمرانی راه ها 52.500 52.500 52.500
2043 سبقت اتوبوس و کامیون در داخل شهر 42.000 31.500
2044 توقف در ابتدا و انتها پیچها، روی پل، داخل تونل و داخل با حریم تقاطع‌های راه‌آهن 63.000 47.250 31.500
2045 نشاندن مسافر یا سرنشین در سمت چپ راننده 42.000 31.500 21.000
2046 سوار کردن یا سوار شدن و پیاده شدن و آویزان شدن در وسیله نقلیه در حال حرکت 42.000 31.500 21.000
2047 نداشتن پلاک جلو، عقب یا ناخوانا بودن آن 31.500 31.500 31.500
2048 روشن نکردن چراغ از هنگام غروب تا طلوع آفتاب و در مواقع لزوم به هر علت 63.000 63.000 63.000
2049 حرکت عمدی به موازات اتومبیل دیگر به نحوی که موجب کندی و انسداد ترافیک شود 42.000 31.500 105.000
2050 حرکت نکردن وسایل نقلیه بین دو خط یا تغییر خط حرکت بدون رعایت مقررات مربوطه در معابر خط‌کشی شده 42.000 31.500 105.000
2051 عبور وسایل نقلیه غیرمجاز از خطوط ویژه 52.500 36.750 105.000
2052 نصب و استفاده از تجهیزات سمعی و بصری مانند چراغ گردان، آژیر و امثالهم در خودروهای غیر مجاز یا استفاده از تجهیزات مذکور توسط وسایل نقلیه امدادی خارج از زمان ماموریت (به استثنای خودروهای امدادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هلال احمر) 84.000 63.000
2054 عدم رعایت مسیرهای تعیین شده حرکت در معابر منتهی به تقاطع ها 42.000 31.500 105.000
2055 بازکردن قفل مخصوص وسایل نقلیه که توسط مامورین راهنمایی و رانندگی بسته شده است 42.000 42.000 42.000
2056 تجاوز از سرعت مجاز (تا 30 کیلومتر در ساعت) 63.000 47.250 31.500
2057 عدم بارگیری صحیح و مهار ایمن محمولات 675.000 47.250 31.500
2058 تخلیه نخاله، زباله، مصالح ساختمانی، فاضلاب، و ایجاد هرگونه مانع در مسیر عبور وسایل نقلیه در راه ها و حریم آنها 52.500 52.500 52.500
2059 حمل کود، زباله ، نخاله و مصالح ساختمانی و امثال آن بدون حفاظ و پوشش لازم 42.000 31.500 21.000
2060 عدم توجه به فرمان ایست و حرکت پلیس 42.000 42.000 42.000
2061 حمل بار تجاری وسایل نقلیه عمومی حمل مسافر 42.000 42.000 21.000
2062 توقف در محل ایستادن ممنوع (توقف مطلقا ممنوع) 42.000 31.500 105.000
2063 نداشتن گواهی معتبر معاینه فنی وسایل نقلیه 52.500 31.500 21.000
2064 حمل جنازه با وسایل نقلیه غیر مجاز 42.000 31.500 105.000
2065 خودداری از کنار بردن وسیله نقلیه قابل حرکت که به علت تصادف منجر به خسارت یا نقص فنی و یا علل دیگر در سطح سواره رو متوقف شده است 31.500 21.000 105.000
2066 عدم رعایت فاصله طولی و عرضی کافی قبل، حین و بعد از سبقت 31.500 21.000 105.000
2067 راه ندادن به وسیله نقلیه پشت سر برای سبقت 31.500 21.000 105.000
2068 عدم رعایت مقررات در گردشها 31.500 21.000 105.000
2069 نصب هر نوع علائم یا الصاق هر نوع نوشته، آگهی و تصاویر به بدنه خارجی وسایل نقلیه و قسمت درونی وسایل نقلیه عمومی مسافربری بدون داشتن مجوز لازم 31.500 21.000 21.000
2070 حرکت کمتر از سرعت مقرر در صورت نبودن مانع در معابری که حداقل سرعت برای آن تعیین شده است 31.500 21.000 105.000
2071 توقف وسایل نقلیه عمومی حمل مسافر و بار در خارج از ایستگاه های تعیین شده 31.500 21.000 105.000
2072 استفاده از تلفن همراه و سایر وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی در سرعت کمتر از 60 کیلومتر بر ساعت 31.500 21.000 105.000
2073 پرتاب کردن یا ریختن ضایعات، زباله، اشیاء ، آب دهان و بینی و امثالهم از وسیله نقلیه به سطح معابر 31.500 21.000 105.000
2074 قصور در به کار بردن علائم ایمنی، هشدار دهنده حسب مورد در جلو، کنار و عقب وسیله نقلیه متوقف در سطح راه‌ها برابر ضوابط مربوطه 47.250 31.500 157.500
2075 ریختن یا ریزش روغن، بنزین، نفت گاز (گازوئیل) و یا سایر مایعات آلوده و تخریب کننده دیگر در سطح راه 31.500 21.000 105.000
2076 توقف سایر وسایل نقلیه در ایستگاه و وسایل نقلیه عمومی 31.500 21.000 105.000
2077 گردش به چپ یا به راست در محل ممنوع 31.500 21.000 105.000
2078 توقف وسایل نقلیه در سطح سواره رو راهها و محل هایی که شانه کناری وجود دارد 31.500 21.000 105.000
2079 تغییر محل نصب پلاک وسیله نقلیه 31.500 31.500 31.500
2080 نداشتن وسایل ایمنی سالم و متناسب با فصل از قبیل زنجیر چرخ و یا لاستیک یخ شکن و یا نقص فنی و برف پاک کن و بخاری 31.500 21.000 105.000
2081 حمل مسافر با وسایل نقلیه شخصی یا غیر مجاز 31.500 21.000 105.000
2082 ورود و تردد وسایل نقلیه غیر مجاز در معابر، محدوده ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است 21.000 105.000
2083 نداشتن و یا عدم بکارگیری سامانه تهویه مطبوع برای وسایل نقلیه عمومی مسافربری 31.500 21.000 105.000
2084 عدم رعایت مقررات مربوط به تابلوی ایست یا چراغ چشمک زن راهنمایی در تقاطع ها و میادین 31.500 21.000 105.000
2085 توقف دوبله در معابر 31.500 21.000 105.000
2088 توقف وسایل نقلیه در حاشیه راه‌ها برای فروش کالا 47.250 31.500 157.500
2089 نداشتن آج مناسب در سطح اتکای لاستیک یا استفاده از لاستیک‌های فرسوده 47.250 31.500 157.500
2090 رانندگی با وسیله نقلیه دودزا 47.250 31.500 157.500
2092 عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط راننده و سرنشین موتور سیکلت در حین رانندگی 63.000 63.000 63.000
2093 عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط راننده یا سرنشینان وسیله نقلیه در حال حرکت (غیر از استثنائات قانونی) در آزاد راه‌ها، بزرگراه‌ها و جاده‌ها 63.000 42.000 21.000
2094 نداشتن بارنامه یا صورت وضعیت مسافری در وسایل نقلیه عمومی 47.250 31.500 157.500
2095 مغایرت مشخصات مسافر با محموله یا صورت وضعیت یا بارنامه صادر شده یا استفاده از یک بارنامه یا صورت وضعیت 47.250 47.250 47.250
2096 عدم رعایت مسیرهای تعیین شده توسط رانندگان وسایل نقلیه ترانزیت 31.500 31.500 31.500
2097 سوار کردن مسافر بدون صدور بلیط در وسایل نقلیه مسافربری برای هر نفر 31.500 21.000 105.000
2098 سوار کردن سر نشین اضافی به ازای هر نفر در وسایل نقلیه عمومی حمل مسافر در جاده های بین شهر و راههای روستایی 31.500 21.000 105.000
2099 استنکاف از قبول مسافر یا نرساندن مسافر به مقصد توسط رانندگان وسایل نقلیه عمومی 31.500 21.000 105.000
2100 تعمیر یا شستشوی وسیله نقلیه در راههای عمومی 31.500 21.000 105.000
2101 هر نوع توقف که منجر به سد معبر و یا اختلال در عبور و مرور گردد 31.500 21.000 105.000
2102 عبور وسایل نقلیه از بین دستجات نظامی، انتظامی، دانش آموزان یا تشییع کنندگان یا دستجات عزاداری 31.500 21.000 105.000
2103 عدمتوجه به هشدار و علائم وسایل نقلیه امدادی در حال مأموریت 31.500 21.000 105.000
2104 نداشتن تجهیزات پیش بینی شده در برگ بازبینی فنی سلامت وسایل نقلیه عمومی 31.500 21.000 105.000
2105 آموزش رانندگی در محل های غیر مجاز 31.500 21.000 105.000
2106 عدم نصب پلاک با ابعاد بزرگ تر در قسمت عقب وسایل نقلیه سنگین باربری و مسافربری 31.500 21.000 105.000
2107 توقف وسایل نقلیه در پیاده رو 42.000 31.500 105.000
2108 سوار یا پیاده کردن مسافر در خارج از پایانه های مسافربری یا محلهای مجاز 42.000 31.500 105.000
2109 استفاده از لاستیک های خارج از استاندارد وسیله نقلیه 42.000 31.500 105.000
2110 همراه نداشتن دفترچه و یا تجهیزات ثبت سرعت و ساعت در وسایل نقلیه عمومی 31.500 21.000 105.000
2111 همراه نداشتن گواهینامه رانندگی 31.500 21.000 105.000
2112 همراه نداشتن پروانه تاکسیرانی یا اتوبوسرانی 31.500 21.000 105.000
2113 انجام سرویس مدارس بدون داشتن مجوز لازم یا با وسایل نقلیه غیر مجاز 42.000 31.500 105.000
2114 استفاده از شیشه دودی به نحوی که راننده و سرنشین قابل تشخیص نباشد 52.500 31.500 105.000
2115 بیرون آوردن دست و یا هر یک از اعضاء بدن سرنشین از وسیله نقلیه در حال حرکت به جز موارد مندرج در مقررات توسط راننده 31.500 21.000 105.000
2116 نداشتن یا نقص چراغهای جلو، عقب، ترمز یا راهنمای وسیله نقلیه و یا تغییر رنگ چراغ ها 31.500 31.500 105.000
2117 عدم الصاق یا نصب علامت ممیزه خودروهای دارای پلاک دولتی بر روی شیشه یا سایر قسمت های تعیین شده 31.500 31.500 31.500
2118 عدم نصب یا عدم استفاده صحیح از تجهیزات الکترونیکی و غیر الکترونیکی مصوب کنترل سرعت و موقعیت وسایل نقلیه 42.000 31.500 105.000
2119 بازکردن درب وسیله نقلیه بدون رعایت احتیاط در حال حرکت و حیت توقف و یا بازگذاشتن درب وسیله نقلیه در سمت سواره رو 31.500 21.000 105.000
2120 حرکت با نور بالا در مواقعی که باید از نور پایین استفاده شود 31.500 31.500 105.000
2123 عدم پرداخت عوارض مقرر در آزاد راه‌ها 31.500 157.500
2160 عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط راننده یا سرنشینان وسیله نقلیه در حال حرکت (غیر از استثنائات قانونی) در معابر شهری و روستایی 15.750 10.500 5.000
2176 عبور وسایل نقلیه غیر ضروری در معابر در شرایطی که از سوی دولت ممنوعیت تردد اعلام شده است 525.000 525.000 525

 

جدول نمره منفی برای تخلفات رانندگی پرخطر در سال 1400

شاخص‌هایی برای عوامل انسانی نظیر پرخطربودن، نوع رانندگی یا محتاط‌بودن فرد برای تعیین حق بیمه پایه بر اساس آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون بیمه تعریف شده که مورد تصویب قرار گرفته است.

این یعنی با درنظرگرفتن فاکتورهایی شامل قانون‌پذیربودن راننده و خطرات ناشی از پیمایش وسیله نقلیه، حق بیمه تعریف شده که لازم است رانندگان در آن خصوص اطلاعات لازم را داشته باشند. بر همین اساس، درصورتی‌که تخلف یا تخلفات یک راننده پرخطر شناخته شود، حسب میزان کیفیت آن، نمره منفی نیز لحاظ خواهد شد.

درصورتی‌که راننده‌ای مرتکب تخلفات حادثه‌ساز موضوع ماده ۷ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی شود، با توجه به صریح‌بودن قانون، مشمول نمرات منفی می‌شود. درصورتی‌که مجموع نمرات منفی به ۳۰ نمره برسد، گواهینامه به مدت سه ماه ضبط می‌شود. در ادامه، جدول میزان نمرات منفی تخلفات رانندگی را مشاهده خواهید کرد:

ردیف عنوان تخلف رانندگی نمره منفی وسایل شخصی عمومی نمره منفی وسایل نقلیه سنگین
۱ هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن در جا یا حرکت موتورسیکلت بر رویی چرخ ۸ ۱۰
۲ تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت) ۱۰ ۱۵
۳ سبقت غیرمجاز درراه‌های دوطرفه ۵ ۱۰
۴ عبور از چراغ‌قرمز راهنمایی و رانندگی ۵ ۱۰
۵ حرکت مارپیچ ۳ ۵
۶ حرکت با دنده‌عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها ۵ ۷
۷ رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان‌گردان یا افیونی ۱۰ ۲۰
۸ تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت) ۵ ۱۰
۹ عبور از محل ممنوع ۴ ۶
۱۰ تجاوز به چپ از محور راه ۵ ۹
۱۱ عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو ۵ ۷
۱۲ عدم رعایت حق تقدم عبور ۴ ۶
۱۳ دورزدن در محل ممنوع ۳ ۵
۱۴ استفاده از تلفن‌‌همراه با وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی در سرعت بالای ۶۰ کیلومتر ۳ ۵
۱۵ نقص فنی مؤثر یا نقص در سامانه (سیستم) روشنایی در شب ۳ ۶
۱۶ عدم رعایت مقررات ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای مواد خطرناک ۸ ۸
۱۷ عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از عینک، سمعک یا تجهیزات خاص ۳ ۷
۱۸ عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبین عبور و مرور محصلین یا پلیس مدرسه ۳ ۵
۱۹ عدم رعایت مقررات حمل بار ۵ ۸
۲۰ عدم رعایت مقررات حمل بار ۵ ۸

 

ج

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی