پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازمانده ای از شاسی بلندهای واقعی/ ملاقات با تویوتا لندکروزر سری 70 تیونینگ شده

تویوتا لندکروزر سری 70 از سال 1984 به خط تولید راه یافته است و باید آن را آفرودی ترین محصول این خانواده در حال حاضر به حساب آورد. البته خودروی مورد نظر ما که مدل RJ77 و ساخت سال 1991 بوده است، با سلیقه مالک خودرو از نظر ظاهری به مدل FJ75 تبدیل شده  است که در واقع یک فیس لیفت جذاب به حساب می آید.

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۷ تیر ۱۴۰۲

نوشته: امید آذرزمانی/ عکس: بهزاد اویسی

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو، به نقل از مجله تخت گاز؛

در میان تولیدات کمپانی تویوتا می توانید خودروهایی را پیدا کنید که در کلاس خود شخصیتی خاص دارند. به طور مثال سوپرا مدلی است که مثل یک اسباب بازی در دست تیونرهاست. مدل کرولا معروف است که خراب نمی شود تا تمام شود! اما سری لندکروز داستان دیگری دارد. در واقع وقتی در مورد لندکروز صحبت می کنیم، درباره خودرویی حرف می زنیم که میهمان 5 قاره جهان است. یک شاسی بلند با کیفیت که هم خودروی تشریفات بسیاری از سیاسیون جهان است و هم در صف اول لشگر کشی ها در جنگ های مختلف در جهان. هم می توانید آن را در قامت یک آمبولانس ببینید و هم خودروی توریست های در جنگل های آفریقایی. اما در این شماره از ماهنامه تخت گاز، این خودرو بدل به یک آفرودر با عضلاتی پرورش یافته شده است.

احتمالا سری 70 تویوتا، جیپ های رانگلر و روبیکان همراه با لندرور دیفندر و مرسدس بنز کلاس G را باید اخرین بازماندگان شاسی بلند های واقعی دانست. خودروهایی که هر چند تا اندازه ای آلوده تکنولوژی شده اند، اما هنوز هم روح یک کهنه سرباز در وجودشان جوشش می کند. در ایران البته مدل های مختلف جیپ، لندرور و تویوتا بیش از مرسدس بنز کلاجی و برندهای دیگر شناخته شده هستند. هر چند تویوتا از سال 1951 و با استفاده از مهندسی معکوس جیپ ویلیز اقدام به تولید سری FJ کرده است، اما گمان می رود اولین مدل های لندکروز که همان سری FJ40 باشند، از اوایل دهه 60 میلادی به ایران راه یافته اند.


کلی مطلب جذاب و خواندنی را در آرشیو مجله تخت گاز بخوانید:

برای مشاهده آرشیو شماره ها و خرید نسخه چاپی مجله تخت گاز (با ارسال رایگان) 120 هزار تومان : اینجا کلیک کنید!

برای مشاهده آرشیو شماره ها و خرید نسخه PDF اصلی مجله تخت گاز (با تخفیف ویژه) 89 هزار تومان : اینجا کلیک کنید!


تبدیل لندکروزر RJ77 به FJ75

خانواده لندکروزهای سری 70 از سال 1984 به خط تولید راه یافته است و باید آن را آفرودی ترین محصول این خانواده در حال حاضر به حساب آورد. البته خودروی مورد نظر ما که مدل RJ77 و ساخت سال 1991 بوده است، با سلیقه مالک خودرو از نظر ظاهری به مدل FJ75 تبدیل شده  است که در واقع یک فیس لیفت جذاب به حساب می آید. زیرا عملا نمای جلو خودرو مدل های به روز را تداعی می کند. در واقع به دلیل مشترک بودن پلتفرم ها امکان این مهم وجود داشته است.

نمای ظاهری خودرو کاملا گویای یک خودرو آماده است که به قول استاد هادی عامل با اندامی ورزیده و بدنی ساخت و پرداخته وارد میدان شده است. سپرها توسط یکی از سازندگان داخلی و با استفاده از طرح پاتریوت ساخته شده است. ضمن این که در دل سپر وینچ T-MAX 12500 نیز نصب شده است. در این خودرو مطابق با استانداردها استراکچری در سر شاسی طراحی شده که وینچ بر روی آن نصب شده است. از دیگر نکات این سپر باید به زاویه ورود خوب آن نسبت به ارتفاع خودرو اشاره کرد که در عکس های این صفحه نیز قابل مشاهده است. همچنین ظرافت در ساخت نیز خود امری مهم است که به چشم نواز تر شدن آن کمک می کند.

باربند روی سقف از برند XTruck انتخاب شده که جنسی از آلومینیوم دارد و به همین دلیل بسیار سبک وزن است. ضمن این که چادر آفتاب گیر روی سقف نیز برندی ARB دارد. در نتیجه این تغییر ارتفاع شاسی خودرو نسبت به دیفرانسیل افزایش یافته است که موجب تغییر زاویه میل گاردان نیز می شود. به این ترتیب زاویه کستر چرخ نیز که در واقع می توان آن میزان جلو و عقب بودن چرخ نسبت به محور فنر نامید، دچار تغییر می شود که نیاز به اصلاحات دارد. این بخش از کار با تغییر پایه های روی دیفرانسیل و استفاده از بوش های پلی اُرتان اصلاح شده است.

جزییات هیجان انگیز این تویوتا لندکروزر تیونینگ شده

موتور خودرو نیز با تغییراتی رو به رو شده و این موتور 2.7 لیتری با استفاده از یک سوپر شارژر TRD حالا می تواند تا 210 اسب بخار نیرو را روی چرخ های 33 اینچی تحویل راننده دهد. برای خنک کردن این موتور از دو فن kormas و یک رادیاتور  tommy استفاده شده است که فن ها هم از ECU و هم از فشنگی فرمان می گیرند تا اگر اختلالی به وجود آمد، بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. موتور 3RZ-FE  این خودرو که 4 سیلندر دارد، برای خنک کردن روغن از یک رادیاتور 5 لیتری روغن نیز بهره می برد. قطعا داخلی موتور تغییر چندانی ندارد و تنها موتور به قول مکانیک ها سرویس شده است.

برای افزایش کیفیت جرقه  کوئل MSD وارد مدار شده و است تا بتواند حجم ورودی هوا و سوخت را به خوبی محترق کند. سوزن های انژکتور مدل 3SGTE تویوتا هستند که حجم پاشش بیشتری نسبت به نمونه های استاندارد موتور دارد. منبع اگزوز از برند remus استفاده شده است که با افزایش حجم و سرعت دود خروجی همخوانی دارد. ضمن این که بخشی از قطعات اگزوز نیز ساخت  SH performanceهستند.  همچنین سیستم واتر متانول نیز برای موتور در نظر گرفته شده است تا هوای ورودی با دمای پایین تر به محفظه احتراق انتقال پیدا کند. زیرا در این صورت سوخت می تواند اکسیژن بیشتری جذب کند و فر آیند احتراق بهتر خواهد شد.

از جمله تغییرات دیگر باید به سبک کردن فولی های موتور اشاره کرد که کمک می کنند موتور با سرعت بیشتری دور بگیرد. گشتاور موتور به 300 نیوتن متر در دور 4 هزارو 500 می رسد و از حدود دور 1200 قابل لمس است. شاید تصور کنید این عدد چشم گیر نیست، اما فراموش نکنید ما در مورد یک موتور 4 سیلندر صحبت می کنیم.  نسبت تراکم موتور به عدد 11 به 1 رسیده است اما به دلیل وجود همان واتر متانول و استفاده از بنزین سوپر موتور بسیار نرم و بدون ناک کار می کند.

دیفرانسیل عقب از نوع کلاچ دار است و کیت فنربندی خودرو همراه با کمک فنرها  Iron Man هستند که باعث شده خودرو به اندازه 2 اینچ افزایش ارتفاع داشته باشد. آیرون من این کمک فنرها را home cell pro می نامد و در آنها از ترکیب فُم و روغن استفاده کرده است که سریع خنک شده و اُرینگ های آب بندی را خراب نمی کند.

درون کابین خبری از ضربه های فنرهای شمش مثل پاترول نیست. نرمی سواری خودرو در حالی که در مسیرهای آفرودی هم متعادل است، جلب توجه می کند. از نکات جالب توجه این خودرو باید به صندلی ها مرسدس بنز CLA اشاره کرد که از سلیقه های مالک این خودرو به حساب می آید. در واقع حس این خودرو به گونه ای است که انگار قبلا بارها سوار آن شده اید و به ان اطمینان دارید. نکته جالب دیگر این که همی موتور 4 سیلندر به راحتی لاستیک های سایز 33 اینچ مکسس را در دو دنده اول به هرزگردی وا می دارد و صدای سوپر شارژ بعد از دور 3 هزارو 500 موتور همچون یک سمفونی هماهنگ گوش ها را نواز می دهد. در پایان این تجربه جذاب و البته سرد زمستانی، از مالک خودرو محمد احیائیان که فرصت تهیه این مطلب را به مجله تخت گاز داد، تشکر می کنیم.

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی