پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودرو وارداتی

لزوم ساماندهی شیوه واردات خودرو

دبیر انجمن ستاد صنایع معتقد است که باید شیوه واردات خودرو ساماندهی شود و سیاستگذاری این بخش به گونه باشد که در صورت تحریم یا غیر تحریم خدشه ای به صنعت و تولید داخلی کشور وارد نشود. یه گزارش پایگاه خبری جوان خودرو آرش محبی نژاد دبیر انجمن ستاد صنایع همگن قطعه سازی کشور با […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۲۳ فروردین ۱۴۰۱

دبیر انجمن ستاد صنایع معتقد است که باید شیوه واردات خودرو ساماندهی شود و سیاستگذاری این بخش به گونه باشد که در صورت تحریم یا غیر تحریم خدشه ای به صنعت و تولید داخلی کشور وارد نشود.

یه گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

آرش محبی نژاد دبیر انجمن ستاد صنایع همگن قطعه سازی کشور با بیان اینکه من مخالف واردات خودرو نیستم، گفت: شیوه واردات خودرو باید ساماندهی شود به گونه‌ای که بر اساس تغییر شرایط سیاسی پیرامونی ضربه پذیری تولید داخل را شاهد نباشیم به طور مثال در تحریم‌ها، شرکتی یا کشوری صنعت خودروی ایران را تحریم می‌کند سپس ما می‌رویم و خودرو ساخته شده آن کشور را وارد می‌کنیم؛ بنده با این گونه سوء مدیریت‌ها مخالف هستم، ولی موضوع انجمن همگن قطعه سازان کشور سوای این بحث ها، این است که با هرگونه واردات کالای مجاز باید موافقت شود البته باید ساماندهی شود.

محبی نژاد افزود: در حال حاضر دلیل واردات خودرو، حمایت از تولید داخل نیست، چون ممنوع است، در مقطعی ما بحران ارزی داشتیم و واردات خودرو ممنوع شد و شاهد بودیم در دوره‌ای حتی با ارز مبادله‌ای یا ارز مرجع به جای دارو و غذا، خودرو وارد می‌شد که بعد‌ها خیلی از اقلام ممنوع شد از جمله خودرو.

دبیر انجمن ستاد صنایع همگن قطعه سازی کشور در ادامه گفت: ما اعتقاد داریم که ممنوعیت واردات خودرو کار درستی نیست، ولی ساماندهی و سیاستگذاری واردات خودرو و قطعات در این حوزه بسیار درست است و چارچوب این سیاست گذاری باید به نحوی باشد که اگر ما در شرایط تحریم باشیم یا غیر تحریم این قانون عوض نشود و برای مصالح ملی باشد.

وی با بیان اینکه به فرض بگوئیم واردات خودرو آزاد، ولی از کشور‌هایی که ما را تحریم می‌کنند ممنوع شود بیان داشت: در کلان اعتقاد داریم که واردات خودرو برای قاطبه مردم نیست به دلیل اینکه مرض اقتصادکلان ما پایین بودن قدرت خرید مردم است پس اولا واردات ما آنقدر نخواهد بود که بگوئیم تولید داخل را تحت تاثیر قرار می‌دهد و کلاس خودرو‌های وارداتی با کلاس خودرو‌های داخلی قابل قیاس نیست و از نظر تولیدکنندگان خودرو، بحث واردات خودرو ممتنع است و ما نه اصرار داریم و نه انکار و اصولا در بحث دفاع یا انکار واردات خودرو صحبت نمی‌کنیم.

محبی نژاد با اشاره به اینکه چه کسی گفته مردم پول ندارند، افزود: کارخانه خودروسازی ۱۱ هزار خودرو برای فروش می‌گذارد، ۵ میلیون نفر در صف می‌ایستند؛ حرف ما این است که توان مردم را همین افراد که این طرز فکر را دارند، پایین آورده اند.

دبیر انجمن ستاد صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت: به صراحت بگویم ما ۱۰۰ درصد مخالف ممنوعیت واردات هرگونه کالای مجاز هستیم، ولی موافق ساماندهی همه واردات نه فقط حوزه خودرو بلکه اگر ما کمبود منابع ارزی داریم این مدیریت منابع داخلی است که چه ارز باشد و چه مواد اولیه و چه نقدینگی باشد این مدیریت باید صورت گیرد و می‌گوییم واردات خودرو باید با شرط و شروطی آزاد باشد و در این شرط‌ها رقابت پذیری و انحصار و همه این‌ها باید بگنجد.

محبی نژاد افزود: ما برای ممنوعیت واردات، قانونی نداریم و مصوبه سران قوا بوده که یکسال مهلت داشته و مدت آن هم منقضی شده و الان هم می‌توانند مصوبه را باطل کنند.

دبیر انجمن ستاد صنایع همگن قطعه سازی کشور با بیان اینکه چرا و چطور در نه ماهه سال گذشته در ازای عرضه ۵۷۵ هزار دستگاه خودرو، ۴۲ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر برای خودرو ثبت نام کرده اند، گفت: رانت و شکاف قیمتی بازار با درب کارخانه دلیل این امر است و ما از روزی که قیمت گذاری دستوری این شکاف را ایجاد کرده تا پایان شش ماهه اول سال گذشته مجموعا ۱۷۵ هزار میلیارد تومان شکاف بازار و رانت را داشتیم و این موضوع هیچ ربطی به قدرت خرید مردم ندارد و تقاضای کاذبی ایجاد می‌کند.

محبی نژاد در پایان با اشاره به اینکه با درآمد کنونی مردم آیا خرید یک خودروی ۵۰۰ میلیون تومانی راحت است گفت: خرید برای مردم راحت نیست و ما نباید مرض اقتصاد کلان کشور را به این قضیه گره بزنیم، ما در این مبحث به صورت بخشی نگاه نمی‌کنیم و نگاه ملی داریم و با واردات خودرو مخالف نیستیم با سیاست گذاری درست در این حوزه موافقیم.

انتهای پیام/

خالی شدن انبار خودروهای دپو شده نمایشی نیست! / همچنان قول خصوصی سازی خودروسازان عملی نشده است

استفاده پلیس از محصولات داخلی / تویوتا هم در تحریم بهتر از این نیست

افزایش قیمت خودرو به علت کاهش عرضه صحت ندارد / با واردات خودرو موافق هستیم

چرا خودرو گران شد؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی