پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ظرفیت تولید اتوبوس در کشور 15 هزار دستگاه است/ تامین نیاز داخلی توسط سازندگان داخلی

مدیرعامل شرکت اِسنا با بیان اینکه ما با واردات اتوبوس مخالف هستیم گفت: ظرفیت تولید سالانه 15 هزار دستگاه اتوبوس در کشور وجود دارد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو هاشمی مدیرعامل شرکت اِسنا در خصوص فعالیت های این شرکت گفت: شرکت اِسنا را از دیرباز با اتوبوس های دوکابین BRT می شناسند. در […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت اِسنا با بیان اینکه ما با واردات اتوبوس مخالف هستیم گفت: ظرفیت تولید سالانه 15 هزار دستگاه اتوبوس در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو

هاشمی مدیرعامل شرکت اِسنا در خصوص فعالیت های این شرکت گفت: شرکت اِسنا را از دیرباز با اتوبوس های دوکابین BRT می شناسند. در حقیقت ما به دنبال تولید خودروهایی رفته ایم که موجب نوآوری و کاهش آلایندگی و مصرف سوخت شود. در شرایط فعلی هم با توجه به استراتژی های اساسی تدوین شده مسیر ما ادامه دارد.

او در ادامه در خصوص نوع همکاری اسنا با گروه بهمن گفت: اسنا یک شرکت صد در صد خصوصی بوده است و هیچ ارتباطی با مجموعه های دولتی نداشته است. از این رو در سال 99 با بهمن به این نتیجه رسیدیم که برای هم افزایی بیشتر با این شرکت همکاری رسمی داشته باشیم. زیرا توانمندی های بهمن در مجموعه سازی مثل ساخت شاسی می تواند کمک بزرگی در پیش برد تولید محصول باشد.

او در خصوص درخواست اخیر شهرداری تهران برای واردات اتوبوس های کارکرده از اروپا در حالی که ظرفیت های داخلی در این حوزه وجود دارد گفت: تولیدکنندگان اتوبوس شهری در کشور توان تامین کل نیاز را دارند. از این رو اصلا نیازی به واردات در این حوزه وجود ندارد. شهرداری تهران و یا کلان شهر ها در حدود 8 سال است که نتوانسته اند اتوبوس های خود را خریداری کنند و شهرداری تهران نیز می خواهد نیاز شهر را برطرف کند.

هاشمی افزود: ما به عنوان یک تولید کننده که سال هاست در این حوزه فعال هستیم باید عرض کنیم که با واردات اتوبوس کاملا مخالف هستیم و با توجه به اتوبوس های موجود در جهان و اطلاعات دقیقی که وجود دارد، اصلا اتوبوس کارکرده به درد بخور در جهان وجود ندارد.

اتوبوسی که 13 سال کار کرده است دیگر به پایان راه رسیده و عمر اتوبوس در استانداردها 7 سال است. این ها به درد کارکرد دوباره حتی با بازسازی نمی خورند.

مدیرعامل اسنا در ادامه اشاره کرد: نحوه تولید اتوبوس شهری با توجه به اعلام نیازهای آن کشور است و یک محصول سفارشی به حساب می آید. از این رو اتوبوسی که قبلا برای یک کشوری ساخته شده است و با شرایط و نیازهای آن شهر منطبق است، مناسب کارکرد در کشور دیگر نیست. ضمن این که هزینه تامین و تولید این اتوبوس ها بالاست از این رو محصولاتی که قابلیت های کاربردی دارد را دولت ها از رده خارج نمی کنند،مگر دیگر از رده خارج شده باشند.

او ادامه داد: بحث خدمات پس از فروش این اتوبس ها نیز بسیار مهم است. به طور مثال شرکت اِسنا یدک در سال های گذشته برای ارائه خدمات به ون های تولید شده و اتوبوس ها تاسیس شد. اما در خصوص اتوبوس های شهری ماجرا فرق می کند. زیرا خریداران این اتوبوس ها مثل شهرداری ها خودشان امکانات مناسبی دارند و در زمینه خدمات بیشتر همکاری و مشاوره و آموزش است که اهمیت پیدا می کند. البته در این بخش ناظرت کیفی خدمات اسنا هم وجود دارد.

او گفت: اسنا می تواند سالانه تا 1500 دستگاه انواع اتوبوس های مورد نیاز شهرداری تهران را تامین کند. از طرفی ما با همکاران اتوبوس ساز در دیگر شرکت ها نوعی از همکاری را در پیش گرفته ایم که اگر نیاز به اتوبوس بیش از ظرفیت یک شرکت باشد، حتی می توانیم در همکاری مشترک توان تولید را افزایش بدهیم.

هاشمی در خصوص موضوع نامه شهردار تهران به رئیس جمهور در خصوص صفر بودن هزینه گمرکی نیز گفت: ما در حال حاضر 26 درصد تعرفه گمرکی برای CKD پرداخت می کنیم. در حالی که این همه هزینه ها هم نیست. اگر ارزی که قرار است از کشور خارج شود تا اتوبوس های کارکرده وارد شود، در اختیار تولید کننده داخلی قرار بگیرد، شک نکنید افزایش ظرفیت تولید و تامین صورت می گیرد.

او در ادامه با اشاره به این که معمولا تنها 17.5 درصد از هزینه یک اتوبوس را شهرداری ها پرداخت می کنند و بقیه را دولت می دهد زیرا این خودروها خدماتی هستند. با توجه به رویکرد دولت به نظر می رسد تعریف بودجه تامین اتوبوس ها باید احیا شود. به طور کلی باید عرض کنم ظرفیت تولید اتوبوس در کشور تا سالانه 15 هزار دستگاه انواع اتوبوس است. عرضی که برای واردات کارکرده صرف می شود اگر در اختیار تولید کننده ایرانی باشد حتی توان تولید محصول برای صادارت را هم دارد.

او تصریح کرد، گازوئیل ما در ایران کیفیت یورو 4 دارد اما وارداتی ها یورو 6 هستند. از این رو با گازوئیل ما اصلا این محصولات وارداتی نمی توانند کار کنند. این خرابی های بسیاری دارد و آلایندگی بالایی خواهند داشت که اینها هزینه های زیادی به جامعه وارد می کند. نمی شود در موتور یورو 6 سوخت یورو 4 ریخت. حتی در بعضی از بخش ها در کشور استاندارد گازوئیل حتی یورو 4 هم نیست. این در شرایطی است که در نامه آقای شهردار اشاره شده که اجازه بدهید اتوبوس یورو 2 بیارویم که این دیگر آلایندگی بیشتر و هزینه بالاتری برای کشور دارد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی