پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

در بنزین زدن چه دانستنی ها و نکاتی نهفته است؟

در مقاله پیش رو و در راستای مطالب با موضوع فرهنگ سازی، آموزش و …، سراغ بنزین زدن و نکات پیرامون آن رفته ایم تا با هم ببینیم در دل این کار ساده و روتین، چه دانستنی هایی نهفته است. گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بنزین زدن برای ماشین سوارها تقریبا امری روتین […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

در مقاله پیش رو و در راستای مطالب با موضوع فرهنگ سازی، آموزش و …، سراغ بنزین زدن و نکات پیرامون آن رفته ایم تا با هم ببینیم در دل این کار ساده و روتین، چه دانستنی هایی نهفته است.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

بنزین زدن برای ماشین سوارها تقریبا امری روتین و حتی می توان گفت یک عادت است. هر خودرو سوار به طور میانگین شاید هفته ای یک بار به پمپ بنزین مراجعه کند. در کارهای اینچنینی که ساده هستند و همیشه انجام می شوند، دانستنی های جالبی نهفته است که شاید به آن ها دقت نکرده باشید. دانستنی هایی که توجه به آن ها می تواند نتایج مناسبی را به همراه داشته باشد.


به این دلایل باک سوخت را کاملا پر نکنید:

احتمالا شنیده اید که نباید باک بنزین اتومبیل خود را پر کنیم، زیرا این کار نه تنها سبب هدر رفتن سوخت می‌شود بلکه مشکلات زیر را در پی دارد:

خراب شدن کنیستر

در خودرو قطعه‌ای مهم به نام کنیستر وجود دارد که بیشتر مردم از وجود آن و اهمیتی که در سیستم سوخت خودرو دارد بی‌اطلاع‌اند. نازل با قطع جریان بنزین به باک خودرو، درواقع از کنیستر محافظت می‌کند.

بنزین به‌دلیل ماهیت شیمیایی خود، مقداری بخار تولید می‌کند که تجمع بیش‌از‌حد این بخارات در باک بنزین می‌تواند خطر‌آفرین باشد. به‌همین‌دلیل در خودرو‌های امروزی برای کنترل بخارات بنزین از کنیستر استفاده شده است. کنیستر نوعی فیلتر است که در آن پر از زغال فعال‌شده است. زغال فعال‌شده به‌صورت دائمی بخارات بنزین را جذب می‌کند و آن را به مسیر سوخت برمی‌گرداند. بنزین مایع روی کنیستر اثرات منفی می‌گذارد. این تأثیرات مخرب پس از مدتی باعث خراب شدن کنیستر می‌شود و مجبور می‌شوید آن را تعویض کنید که هزینه زیادی هم روی دستتان می‌گذارد.

اگر کنیستر آسیب ببیند، سیستم جذب و فیلتر بخارات بنزین نمی‌تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد. به‌همین‌دلیل این بخارات مضر به محیط وارد می‌شوند و هوا را آلوده می‌کنند که برای سلامتی افراد خطرناک است. علاوه بر آن پرکردن باک بنزین ممکن است سبب سرریز شدن آن روی زمین شود که نه تنها محیط را آلوده و لباستان را کثیف می‌کند، بلکه ممکن است خطر آتش‌سوزی و انفجار را در جایگاه سوخت‌گیری به دنبال داشته باشد.

هدر رفتن بنزین و آلودگی

وقتی که شما بنزین می‌زنید، زمانی که دیگر نیازی به ادامه روند بنزین زدن نباشد، نازل پمپ بنزین، جریان ورود بنزین به باک را قطع می‌کند، اگر شما بر روی دستگیره نازل فشار آورده و یا نازل را تا گردنه فیلتر از باک خارج کنید، جریان ورود بنزین به باک قطع نشده و بنزین به داخل کنیستر وارد شده و سپس بر روی زمین می‌ریزد که هم آلودگی به همراه دارد و هم موجب هدر رفتن بنزین و آتش سوزی‌های گسترده خواهد شد.

پرداخت هزینه اضافی

با پر کردن باک بنزین خودروتان نه تنها مشکلات بالا رخ خواهد داد بلکه باید برای بنزین هزینه اضافی پرداخت کنید. بعد از قطع جریان ورودی بنزین به باک اگر شما عملیات بنزین زدن را ادامه دهید، ممکن است هیچ بنزینی از نازل پمپ بنزین خارج نشود، ولی عدد شمار پمپ بنزین برای شما بنزین زده شده نشان داده شود پس شما مجبور می‌شوید هزینه اضافی پرداخت کنید.


بهترین زمان برای بنزین زدن

زمانی بنزین بزنید که باک اتومبیل شما نصفه یا در حالت یک‌سوم قرار دارد، اگر زمانی بنزین بزنید که باکتان خالی است، هوای گرم بیشتری در بک قرار دارد و بنزین درون باک زودتر تبخیر می‌شود.

دستگیره نازل را تا انتها فشار ندهید

زمانی که مشغول بنزین زدن هستید به یاد داشته باشید که نباید دستگیره را تا آخر فشار دهید. اگر به دستگیره توجه کنید، می بینید که دارای 3 درجه کند، متوسط و آهسته می‌باشد. اگر می‌خواهید میزان تبخیر در زمان پمپ شدن بنزین را به حداقل برسانید از حالت کند استفاده نمایید. اگر دستگیره را تا اخر فشار دهید و سریع بنزین بزنید، بنزینی که توسط شمارشگر محاسبه می‌شود در باک خودرو تبخیر و این بخار مکیده شده وارد مخزن زیرزمینی می‌شود. به عبارت دیگر شما به میزانی که دستگاه نشان می‌دهد بنزین نزده اید.

زمان پر کردن مخزن جایگاه سوخت ببزین نزنید

زمان تخلیه بنزین درون مخزن جایگاه سوخت رسانی، بنزین نزنید. زیرا به دلیل فشار بالای ورود بنزین به درون مخزن پمپ بنزین این آلودگی‌ها با کل حجم بنزین موجود ترکیب شده و ذرات آلوده می‌توانند برای اتومبیل شما مشکل‌ساز شوند.

صبح زود و زمانی که هوا خنک است بنزین بزنید

در هنگام صبح یا در زمانی که هوا خنک‌تر است بنزین بزنید. اگر دقت کنید مخزن سوخت در تمام پمپ بنزین‌ها در قسمت زیرزمین قرار داده شده است. زمانی که زمین سردتر است بنزین غلیظ‌تر و متراکم‌تر خواهد بود. گرمای زمین باعث انبساط بنزین می‌شود در نتیجه ساعتی از روز را برای بنزین زدن انتخاب نمایید که دمای زمین به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

گرمای زمین و انبساط بنزین ناشی از آن باعث خواهد شد که یک لیتر بنزینی که شما می‌زنید واقعاً یک لیتر نباشد. به طور خلاصه باید به شما بگویم که هرچه حرارت زمین و مخزن بنزین بیشتر باشد در واقع بخارات بیشتری به جای بنزین به شما فروخته خواهد شد و این بخارات هم در نهایت به وسیله مکنده‌ها از باک بنزین مکیده شده و به مخزن بنزین جایگاه‌های سوخت بر می‌گردد. از آنجایی که جایگاه‌های سوخت دارای دستگاه جبران حرارت در پمپ‌هایشان نیستند این موضع به ضرر شما و به نفع جایگاهداران تمام خواهد شد.

نکات ایمنی بدیهی اما مهم

جتی اگر خودرو نداشته باشید هم بعضی نکات ایمنی که لازم است در جایگاه سوخت رعایت شود را می دانید. اما مرور این نکات بدیهی اما به شدت مهم خالی از لطف نیست. پیش از سوخت‌گیری ماشین را خاموش کنید. هرگز در پمپ‌بنزین سیگار نکشید و در جایگاه سوخت از تلفن همراه استفاده نکنید.

قرار دادن شلنگ بنزین داخل باک و برگشتن به داخل خودرو، کار اشتباهی است، زیرا جرقه‌ای که ممکن است در اثر اصطکاک بین لباس و صندلی ماشین زده شود، می‌تواند باعث آتش گرفتن یک پمپ‌بنزین شود. بعد از ۲۰ ثانیه به داخل خودرو برگردید.

برچسب‌ها :

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی