پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات خودرو

بازار خودرو گرفتار سندروم تولید انحصار پایدار / قربانی واردات کیست؟

چهارسالی بود که خبری از واردات خودرو در میان نبود اما دوباره فصل تازه ای از این سریال پر حاشیه شروع شده است. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو چهارسالی بود که خبری از واردات خودرو در میان نبود اما دوباره فصل تازه ای از این سریال پر حاشیه شروع شده است. البته این […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

چهارسالی بود که خبری از واردات خودرو در میان نبود اما دوباره فصل تازه ای از این سریال پر حاشیه شروع شده است.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو چهارسالی بود که خبری از واردات خودرو در میان نبود اما دوباره فصل تازه ای از این سریال پر حاشیه شروع شده است. البته این بار با یک تفاوت بزرگ که این سری اکثر قریب به اتفاق با آزادسازی واردات موافق هستند.

خودروسازی تعطیل، واردات آزاد

حواشی مربوط به واردات خودرو این بار حال و هوای عجیب اما جالب توجهی دارد. یکی از موافقان تازه نفس موضوع واردات خودرو، رئیس پلیس راهور است که معتقد است خودروسازی باید تعطیل شود و بازار کشور میزبان چهارچرخ های وارداتی باشد به این علت که محصولات خودروسازان داخلی خصوصا 2 خودروساز بزرگ کشور از کیفیت نچندان قابل دفاعی برخوردار هستند. قصد موشکافی چرایی نظرات رئیس پلیس راهور را نداریم اما این نکته را هم نباید از یاد برد که عوامل دیگری در تصادفات خودرویی دخیل است که کیفیت تنها یکی از علل بروز سوانح جاده ای و شهری است.

می دانیم که کیفیت محصولات خودروسازان چندان رضایت بخش نیست اما اکثر جاده ها و مسیرهای درون و برون شهری هم نه تنها استاندارد لازم برای تردد خودرو را ندارند بلکه حتی فرسخ ها با واژه ای به اسم کیفیت فاصله دارند. نیازی هم نیست خیلی از تهران خارج شویم جاده قدیم جاجرود به سمت فیروزکوه می تواند مصداق مطلوبی برای این ادعا باشد که مشابه آن بسیار است. مشاهدات عینی خبرنگاران ما گویای این موضوع است که عمدتا رانندگان باید محتاج چشم سوم باشند تا به علت نامناسب بودن آسفالت و مسیر، مبادا دچار انحراف یا سانحه نشوند.

مشکلاتی از این قبیل در مسیرهای برون و درون شهری سبب شده تا اگر خوشبختانه افراد دچار حادثه نشوند هزینه های گزافی را بابت تعمیر فنر بندی و تعلیق خودروهایشان بکنند لازم به ذکر است که در این مسیرها حتی اگر خودروهایی از برندهای معتبر جهانی هم تردد داشت یحتمل افراد باید بعد از سفر یا تردد در شهر بعد از مدتی، خودروهایشان را هفته ها برای سرویس در تعمیرگاه می خواباندند.

اگرچه که باید این نکته را هم یادآور شویم که دیگر مواردی از جمله فرهنگ رانندگی درست هم در جلوگیری و کاهش از میزان تصادفات نقش پر رنگی دارد. موردی که در بسیار از بخش ها متاسفانه همچنان ضعف بسیاری وجود دارد.

با 5 هزار دلار ماشین خارجی بخریم؟!

بد نیست تا سری هم به بهارستان نشینان بزنیم! چندی پیش رئیس مجلس اشاره کرد که در حال حاضر می توانیم خودروهایی با قیمت 5 هزار دلار وارد کشور کنیم که از نظر کیفی بهتر از محصولات داخلی است! البته که ما بنا را بر این می گذاریم که اظهار نظر رئیس مجلس خودروهای کارکرده وارداتی است. به این علت که در حال حاضر با نگاهی کوتاه در می یابید که به طور مثال خودرو داچیا لوگان که در کشورمان آن را با نام تندر 90 می شناسیم که در بازار جهانی یک خودرو بسیار اقتصادی است که دست بر قضا در بازار ایران حامل اتیکت قیمتی 400 میلیون تومانی بوده در بازار جهانی با قیمت پایه 10 هزار دلار عرضه می شود!

تولید انحصار در دل انحصار

واردات خودرو در قبال صادرات خودرو و قطعات از جمله مواردی است که در نگاه اول بسیار جذاب و تحسین برانگیز است اما آبستن انحصاری دوباره و فسادی است که تبعات خوبی برای صنعت و بازار خودرو ندارد! البته شاید هم طراحان ناخواسته دچار سندروم تولید انحصار پایدار شده اند اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این موضوع است که عوام یا افرادی خارج از حوزه خودرو که توانایی واردات در قبال صادرات را ندارند! فلذا سکان این کشتی به سمت خودروسازان و قطعه سازان می گردد که در این بخش منافع آن ها مطرح است که این مورد هم کاملا منطقی است و نمی توان خرده ای گرفت. با توجه به همین تعارض منافع است که این شیوه از واردات هم مجددا بازار را در لوپ انحصاری تازه نفس گرفتار می کند.

سبحان قالی باف 

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی