پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات خودرو

تاثیرگذاری واردات خودرو بر کیفیت تولیدات داخلی / بدهی خودروسازان به قطعه سازان پرداخت می شود

رئیس انجمن قطعه سازان کشور بیان کرد: هنوز آیین‌نامه و دستورالعملی درباره تعداد خودروهای وارداتی صادر نشده اما پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰ هزار خودرو وارد شود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو محمد رضا نجفی‌ منش رئیس هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور گفت: در مقطع کنونی، واردات خودروهای خارجی روی قیمت خودروهای داخلی هیچ‌گونه تاثیری […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

رئیس انجمن قطعه سازان کشور بیان کرد: هنوز آیین‌نامه و دستورالعملی درباره تعداد خودروهای وارداتی صادر نشده اما پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰ هزار خودرو وارد شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

محمد رضا نجفی‌ منش رئیس هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور گفت: در مقطع کنونی، واردات خودروهای خارجی روی قیمت خودروهای داخلی هیچ‌گونه تاثیری نخواهد گذاشت و فقط روی قیمت خودروهای خارجی که در ایران است و به شدت حبابی و نابجا رشد داشتند اثر می‌گذارد و قیمت آنها را می‌شکند.

وی در مورد تعداد و نوع خودروهای وارداتی بیان کرد: در مورد تعداد، واردات در ازای صادرات انجام خواهد شد و هنوز آیین‌نامه و دستورالعملی در این باره صادر نشده اما پیش‌بینی می‌شود حدود 20 هزار خودرو وارد شود. در مورد نوع محصولات وارداتی نیز خودروهایی وارد می‌شود که سقف قیمتی آنها بین 25 هزار تا 35 هزار یورو یا دلار است و در رده خوروهای متوسط هستند و امکان خرید آن برای اقشار متوسط وجود دارد. در طرح واردات خودرو، از ورود خودروهای کلاس A که برای طبقه مرفه است، جلوگیری خواهد شد.

رئیس هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور معتقد است که واردات خودرو در بهبود کیفیت خودروهای داخلی موثر خواهد بود.

نجفی‌ منش افزود: خودروسازان و قطعه‌سازان داخل کشور به ازای صادرات قطعه و خودرو می‌توانند از محل صادرات، واردات خودرو را به صورت مستقیم با غیرمستقیم انجام دهند. حضور در بازارهای جهانی بسیار رقابتی است و حفظ جایگاه مستلزم حفظ مزایای کیفی و قیمتی نسبت به سایر رقباست. بنابراین، خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی ترغیب خواهند شد که با بهبود کیفیت و کاهش قیمت به دنبال کسب جایگاه مناسب در بازارهای جهانی باشند. این اتفاق، منجر به ایجاد فضای رقابتی در کشور و بهبود کیفیت قطعات و خودروهای ساخت داخل می‌شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران در مورد تعرفه واردات خودرو هم گفت: تعرفه واردات بر اساس قیمت خودرو تعیین خواهد شد. قیمت خودروها به صورت بازه‌ای تعریف و تعرفه واردات نیز به صورت بازه‌ای محاسبه خواهد شد و به صورت متوسط تعرفه خودرو 100 درصد برآورد خواهد شد.

از جمله انتقادات به واردات خودرو، تشدید انحصارگرایی و رانت‌خواری در بازار خودرو است. عضو اتاق بازرگانی تهران در این تصریج کرد: در طرح پیشنهادی ما در مورد واردات خودرو، مجوز واردات به ازای صادرات در حوزه خودرو و صنایع وابسته آن به 3 گروه از ذینفعان یا کارگزاران صادرات – واردات آنها تعلق خواهد گرفت که این 3 گروه عبارتند از خودروسازان، قطعه‌سازان و کاربری‌سازان خودرو. به این ترتیب، با صدور مجوز صرفا برای فعالین حوزه صنایع خودرویی کشور، از ایجاد رانت واردات برای گروه‌های دیگر جلوگیری خواهد شد. در این طرح، طبقات موثر و کم‌برخوردار جامعه نظیر جانبازان، ایثارگران، معلولان و نیز صنوف و طبقات اقتصادی آسیب‌دیده از کرونا هم می‌توانند به صورت شخصی و یا گروهی با دریافت حواله صادراتی جزو گروه‌های مجاز به واردات باشند.

در شرایط کنونی به دلیل تحریم، تامین ارز از موانع بر سر راه آزادسازی واردات خودرو است. نجفی‌منش در مورد تامین ارز واردات خودرو گقت: بر اساس طرح ارائه‌شده برای واردات، با توجه به تامین ارز از محل صادرات در حوزه قطعات و خودرو مشکل تامین ارز رفع می‌شود و حتی یکی از راه‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور در شرایط تحریمی خواهد بود.

بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان پرداخت می‌شود

رئیس هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور با اشاره به بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان بیان کرد: اگر نقدینگی به صنعت قطعه‌سازی کشور تزریق نشود منجر به کاهش تولید خودرو و افزایش قیمت‌ها خواهد شد اما آزادسازی واردات خودرو می‌تواند باعث رفع بدهی شرکت‌های خودروسازی به قطعه‌سازان ‌شود چرا که خودروسازان داخلی با واردات خودرو با تعرفه متوسط 100 درصد و فروش در بازارهای داخلی می‌توانند با افزایش فروش و افزایش حاشیه سود با ایجاد نقدینگی بخش قابل توجهی از دیون به قطعه‌سازان را پرداخت کنند.

انتهای پیام/ منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی