پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کارواش خانگی دینامی بهتر است یا ذغالی؟!

این سوالی نیست که پاسخ آن یک کلمه دینامی یا ذغالی باشد. هرکدام از این کارواش ها برای کاربری خاصی طراحی شده اند و باید نسبت به نوع کاری که از کارواش انتظار دارید دینامی یا ذغالی بودن آن را تعیین کنید. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو این سوالی نیست که پاسخ آن یک […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۱۱ خرداد ۱۴۰۱

این سوالی نیست که پاسخ آن یک کلمه دینامی یا ذغالی باشد. هرکدام از این کارواش ها برای کاربری خاصی طراحی شده اند و باید نسبت به نوع کاری که از کارواش انتظار دارید دینامی یا ذغالی بودن آن را تعیین کنید.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

این سوالی نیست که پاسخ آن یک کلمه دینامی یا ذغالی باشد. هرکدام از این کارواش ها برای کاربری خاصی طراحی شده اند و باید نسبت به نوع کاری که از کارواش انتظار دارید دینامی یا ذغالی بودن آن را تعیین کنید. در این گزارش همراه من باشید تا تمام جزئیات هر دو نوع کارواش را باهم مقایسه کنیم و ببینیم کارواش دینامی بهتر است یا ذغالی.

مدت زیادی‌ست که کارواش خانگی جایگزین لنگ و شلنگ آب برای شستن ماشین و یا حیاط خانه‌ها شده است. برای داشتن نتیجه رضایت بخش از کار با کارواش خانگی، انتخاب درست کارواش با توجه به نوع نیاز کاربر اهمیت بالایی دارد. انتخاب اشتباه ممکن است یا به پرداخت هزینه بیشتر یا عدم کارکرد درست کارواش منجر شود.

در این مطلب فرصتی برای باز کردن جزئیات کارکرد موتورهای دینامی یا همان القایی و موتورهای ذغالی نیست و صرفا کارکرد و تاثیر این دو نوع موتور را به عنوان قلب تپنده کارواش خانگی بررسی خواهیم نمود.
کارواش دینامی چیست؟
در موتورهای دینامی یا القایی، جریان الکتریسیته پس از عبور از سیم پیچی‌های استاتور، تبدیل به انرژی الکترومغناطیسی (آهنربا) می‌شود. سپس انرژی الکترومغناطیسی باعث چرخش محور روتور (هسته داخلی چرخنده) شده و در نهایت موتور دستگاه شروع به چرخیدن می‌کند.
از موتورهای دینامی در دستگاه‌هایی مثل کولر آبی، لباسشویی، اره سه کاره نجاری و دستگاه‌های سنگین صنعتی استفاده می‌شود.
و موتورهای ذغالی که تقریبا در تمام ابزارهای برقی خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند، نیروی الکتریسیته را توسط دو جاروبک یا همان ذغال صنعتی (از جنس کربن) به انتهای آرمیچر که کلکتور نام دارد میرساند و باعث ایجاد نیروی مغناطیسی شده و هسته موتور که همان آرمیچر است را به چرخش در می آورد.
تقریبا تمام ابزارآلات صنعتی و خانگی مانند دریل ها و فرز ها از موتورهای ذغالی استفاده می کنند و مزایایی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

تفاوت کارواش دینامی و کارواش ذغالی؟
موتورهای ذغالی معمولا در کارواش هایی استفاده می شود که قرار است سبک، قابلیت حمل آسان، توان متوسط به پایین و ارزان قیمت باشند. موتورهای ذغالی به این دلیل که حجم بسیار کوچک و وزن سبکی دارند در ابزارهایی مانند دریل و فرز و حتی آبمیوه گیری و مخلوط کن استفاده می شوند. این موتورهای نیاز به بدنه مجزا برای کنار هم قرار گرفتن تمام اجزا موتور ندارند و مستقیم در داخل بدنه دستگاه نصب می شوند که به همین دلیل می توانند کوچک تر و سبک تر باشند. برخلاف موتورهای دینامی که در یک بدنه چدنی یا آلومینیوم یا حتی فولادی قرار دارد.
کارواش هایی که از موتور ذغالی استفاده می کنند نیز به همین دلایل از وزن سبک تر و حجم کوچک تری برخوردار هستند. ولی کارواش دینامی معمولا کارواش های سنگین تر و با وزن بیشتر و البته قدرتمند تر هستند.

مزایا و معایب کارواش ذغالی و کارواش دینامی
میزان توان موتور:
کارواش‌ ذغالی عموما توان محدودی دارد و برای دستگاه‌هایی که نیاز به قدرت بالایی دارند، از موتورهای دینامی استفاده می‌شود. از طرفی دیگر موتورهای دینامی به دلیل ساختار متفاوتی که دارند، معمولا برای دستگاه‌های سبک‌تر و با توان کم استفاده نمی‌شوند.
تعویض ذغال‌ها:
یکی از مهم‌ترین معایت کارواش‌های ذغالی این است که شما پس از مدتی، مانند سنگ فرز یا دریل باید ذغال‌های آن را تعویض کنید و در واقع ذغال در این کارواش ها و دستگاه ها قطعه ایی مصرفی هستند. برای انجام این کار نیاز است که بدنه کارواش را باز کنید و ذغال آن را تعویض کنید که البته اکیداً توصیه می شوند این کار توسط تعمیرکار و متخصص انجام شود.
ولی همین تعویض ذغال می توان سبب خیر باشد که به داخل کارواش هم سری بزنید تا اگر نیاز به سرویس‌کاری یا تمیز کردن داشت باشد، آن سرویس و تمیزکاری کنید؛ ولی در کارواش‌های دینامی تا وقتی موتور دستگاه در حال کار کردن است، نیازی نیست که دستگاه را باز کنید و یا چیزی را چک کنید. بنابراین، این یکی از مزیت‌های کارواش دینامی‌ نگهداری ساده تر آن است که نیاز به تعویض ذغال ندارد.

بازدهی بالاتر:
کارواش دینامی بازدهی بسیار بالاتری نسبت به کارواش ذغالی دارد. در کارواش ذغالی به دلیل وجود ذغال و جرقه‌هایی که در زمان انتقال برق ایجاد می شود و اصطکاک بین ذغال و کالکتور، درصد زیادی از انرژی به صورت گرما به هدر می رود که باعث افت راندمان یا بازدهی موتور می شود. گرمای زیاد باعث آسیب رسیدن به دستگاه می‌شود و به همین دلیل شما نمی توانید بیش از ۱۰ الی ۲۰ دقیقه به صورت مداوم با کارواش یا هر ابزار یا دستگاهی که با موتور ذغالی کار میکند، کار کنید. در حالیکه با کارواش دینامی در عین مصرف برق کمتر و بازدهی و راندمان بیشتر، می‌توانید به صورت دائم ساعت‌ها به شستشو ادامه دهید.
پس اگر کارواش را برای شستشوی عادی یک خودرو سواری لازم دارید کارواش ذغالی مناسب است ولی اگر می خواهید بعد از شستشوی ماشین، حیاط، نمای ساختمان را بشویید و بعد از آن وقت دارید که باغچه را آبیاری کنید اصلا به سراغ کارواش ذغالی نروید و باید کارواش دینامی بخرید.

لرزش و صدای دستگاه:
کارواش‌های دینامی به دلیل ساختار پیشرفته تر و بازدهی بالاتری که دارند، کار خود را با صدا و لرزش بسیار کمتری نسبت به کارواش ذغالی انجام می‌دهند. گاهی ممکن است برای کاربر، میزان صدا در هنگام کار مهم باشد و نیاز به یک کارواش کم صدا داشته باشند. برای این افراد کارواش خانگی دینامی بهترین گزینه است.
وزن:
به طور کلی موتورهای ذغالی بسیار سبک‌تر از موتورهای دینامی هستند. در برخی از مصارف، مثل شستشوی خودرو در پارکینگ و یا حیاط، نیازی به جابجایی کارواش نخواهید داشت. ولی گاهی افراد، از کارواش برای شستشو و یا سرویس کولر در ارتفاعات، شستشوی دیوار و پنجره ها در برج ها و یا برای حمل و نقل دائمی نیاز به کارواش دارند که در این مواقع، داشتن یک کارواش ذغالی قطعا گزینه خیلی بهتری نسبت به کارواش دینامی است.

قیمت:
قیمت کارواش‌های ذغالی و دینامی نیز بسیار متفاوت است. قیمت کارواش خانگی دینامی بیشتر از نوع ذغالی آن است؛ در هنگام انتخاب و خرید حتماً قیمت و نوع نیاز خود را در نظر بگیرید. چون اگر برای کار شما کارواش ذغالی کافی باشد یا حتی نسبت به نوع کار شما کارواش ذغالی بهتر از دینامی باشد، خرید کارواش دینامی قطعا موجب ضرر مالی برای شما خواهد شد ولی برعکس اگر نیاز شما کارواش دینامی باشد و به دلیل ارزان تر بودن قیمت کارواش ذغالی را انتخاب کنید قطعا کار شما با مشکل روبرو خواهد بود.

نتیجه گیری
با تمام این توضیحات متوجه شدیم که هریک از این کارواش ها برای نوع مصرف خاصی مناسب ترند و نمی توان گفت کارواش دینامی بهتر است یا کارواش ذغالی.
اما برای اینکه بتوانید با بهترین قیمت کارواش رونیکس یا کارواش کرون یا دیگر برندهای مطرح بازار ابزار ایران را خریداری نمایید پیشنهاد می کنیم روی لینک کارواش خانگی کلیک کنید و با بهترین قیمت و ارسال فوری واقعی کارواش خانگی مورد نیاز خود را خریداری نمایید و حتی اگر بازهم نیاز به مشاوره تخصصی دارید می توانید از کارشناسان این مجموعه مشاوره دریافت نمایید.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی