پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

چگونه مصرف سوخت را در اتومبیل، کاهش دهیم ؟

۷۰ درصد بنزین وارداتی اختلاط می‌شود

۷۰ درصد بنزین وارداتی اختلاط می‌شود ، نمونه‌برداری از بنزین بیشتر از ۱۰ دقیقه وقت لازم ندارد اما تاکنون چنین مسئله‌ای رخ نداده! مدیر عامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرد که بنزین وارداتی، از لحاظ شاخص های کیفی دارای ابهام بوده و فاقد استاندارد های لازم است. جلیل سالاری در […]

سهیل زنگنه
یکشنبه - ۲۹ آذر ۱۳۹۴

۷۰ درصد بنزین وارداتی اختلاط می‌شود ، نمونه‌برداری از بنزین بیشتر از ۱۰ دقیقه وقت لازم ندارد اما تاکنون چنین مسئله‌ای رخ نداده!

مدیر عامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرد که بنزین وارداتی، از لحاظ شاخص های کیفی دارای ابهام بوده و فاقد استاندارد های لازم است.

جلیل سالاری در گفتگو با نسیم، اذعان داشت که بنزین وارداتی، به صورت مستقیم در جایگاه های سوخت عرضه نمی شوند، بلکه نزدیک به 70 درصد بنزین وارداتی اختلاط می شود.

وی ،تصریح کرد که قرار بوده دولت از بنزین پتروشیمی ها استفاده نکند و بنزین وارداتی هم مطابق معیارهای یورو 4 باشد.

سالاری، بابیان اینکه وزارت نفت در مورد بنزین وارداتی هیچ اظهار نظری نمی کند، به نسیم گفت که اداره استاندارد هم همواره پیرامون بنزین وارداتی اذعان داشته که همچنان مشغول نمونه برداری از آن است.

وی، در عین حال گفت که گواهی کنترل کیفی که در مبادی ورودی برای این نوع بنزین وارداتی صادر می شود، فقط دارای تاییدیه شرکت ملی پخش فرآورده هاتی نفتی بوده و نهاد دیگری هم بر روی آن نظارت نمی کند و ادامه داد که اسناد آنالیزهای انجام شده هم مبین این امر بوده که بنزین وارداتی استاندارد لازم را ندارد.

وی، توضیح داد که بخشی از بنزین وارداتی در پالایشگاه ها امتزاج شده و بخشی هم در انبارهای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اختلاط می شود.

به گفته سالاری، آنچه که به دست مصرف کننده سوخت می رسد،حتی استاندارد بنزین وارداتی را نیز ندارد و دارای ابهام است.

وی، با اشاره به چالش های رخ داده در پالایشگاه ها، افزود که تولید بنزین شرکت های پالایشی کاهش یافته و با توجه به اینکه نباید بیش از 10 میلیون لیتر در روز وارد نشود، اما حجم بنزین وارداتی در برهه ای به 16 میلوین لیتر در روز هم رسیده است.

مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، اکتان افزایی را عامل مهمی در افزایش هزینه تمام شده بنزین وارداتی برشمرد و درباره کاهش تولید بنزین روزانه 6 میلیون لیتری هم اذعان داشت که طبق برنامه قرار بود که شرکت های پالایشی66 میلیون لیتر در روز بنزین تولیدکنند اما این رقم اکنون به 60 میلیون لیتر در روز رسیده است.

وی، خبرداد که وزارت نفت با هدف جبران کاستی تولید بنزین به سراغ پتروشیمی ها رفته و قرار شده شرکت های پتروشیمیایی روزانه 2 میلیون لیتر بنزین به وزارت نفت تحویل دهد و ادامه داد که تا اکنون شرکت های پتروشیمیایی روزانه 1.5 میلیون لیتر بنزین تحویل داده اند که البته حجم تولیدی توسط پتروشیمی ها هم در آمارها لحاظ نمی شود.

سالاری گفت که در حال حاضر، وزارت نفت ریفرمیت را از پتروشیمی ها گرفته و پس ازاختلاط با”نفتا” به دست مصرف کننده می رسد که البته این امر افزایش هزینه تولید آن را در بردارد.

مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، یکی از چالش های موجود را مشکل زیست محیطی دانست و به نسیم اعلام داشت که وضعیت زیست محیطی کنونی نسبت به دولت گذشته نه تنها بهتر نشده بلکه بد تر هم شده است.

وی، با اشاره عدم اعلام واردات بنزین یورو4 درگزارش های وزارت نفت، اذعان داشت که وزارت نفت در گزارش ها از لفظ بنزین اصلاحی و معمولی استفاده می کند.

سالاری، با اشاره پیشرفت فیزیکی 85 درصدی ستاره خلیج فارس در سالهای گذشته اعلام داشت که قرار بود این طرح ابتدای امسال افتتاح شود اما در انتهای سالجاری هم این طرح افتتاح نخواهد شد و افزود: پالایشگاه بندرعباس باید ابتدای امسال به بهره برداری می رسید که افتتاح این طرح هم محقق نشده است.

به گفته وی، مدیران ارشد، وزارت نفت پیرامون بنزین وارداتی هیچ اظهار نظری نکرده و اداره استاندارد هم بعد از گذشت چند سال هنوز اظهارنظری نکرده است.

سالاری افزود که اداره استاندارد همچنان مدعی نمونه برداری است هرچند که نمونه برداری بیشتر از 10 دقیقه وقت لازم ندارد.

وی، گفت که نرخ کنونی بنزین موجود درکشور به 95 درصد فوب خلیج فارس رسیده اما کیفیت این بنزین به هیچ عنوان متناسب با این افزایش قیمت ارتقا نیافته و دولت فقط قیمت هارا بالا برده است.

مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، در عین حال تاکید کرد که استفاده از بنزین های اصلاحی و معمولی در آمارهای وزارت نفت بازی با چند استاندارد بوده که با توجه به ملاک عمل استاندارد اجباری ،به کاربردن این نوع رفتار، مغایر حقوق شهروندی است.

منبع: نسیم

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی