پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قطعه سازی

پول به موقع نمی دهند توقع کیفیت هم دارند!

به گفته نائب رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور، وقتی خودروساز پول قطعه‌ساز را دیر می‌دهد، نمی‌تواند فشاری بابت کیفیت به قطعه‌ساز وارد کند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو اصغر خسروشاهی نایب‌ رئیس هیات‌ مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور گفت: وقتی قطعه‌ ساز به‌ موقع پول […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۲۵ خرداد ۱۴۰۱

به گفته نائب رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور، وقتی خودروساز پول قطعه‌ساز را دیر می‌دهد، نمی‌تواند فشاری بابت کیفیت به قطعه‌ساز وارد کند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

اصغر خسروشاهی نایب‌ رئیس هیات‌ مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور گفت: وقتی قطعه‌ ساز به‌ موقع پول خود را نمی‌گیرد دچار مشکل می‌شود و توان سرمایه‌گذاری را از دست می‌دهد و به‌ موقع نمی‌تواند مواد تهیه کند.

وی اشاره کرد: ضمن اینکه وقتی خودروساز پول قطعه‌ساز را دیر می‌دهد، نمی‌تواند فشاری بابت کیفیت به قطعه‌ساز وارد کند و خود‌به‌خود کوتاه می‌آید؛ پول قطعه‌ساز را باید ۱۲۰‌روزه بدهد اما نمی‌دهد. نمی‌تواند فشاری به قطعه‌ساز وارد کند، همین که قطعه‌ساز قطعه را تحویل می‌دهد خودروساز قدردانش هم می‌شود.

این فعال صنعت قطعه سازی خودرو گفت: این موضوع روی اصلاح مواد، بهبود قطعات، سرمایه‌گذاری و … اثرات منفی می‌گذارد و روز به روز هم بدتر می‌شود.

نایب‌رئیس هیات‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودروی کشور در مورد بدهی خودروسازها به قطعه‌سازان، افزود: بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان حدود ۴۰هزار میلیارد تومان است و آن هم به دلیل مشکلات نقدینگی خودروسازان است.

خسروشاهی گفت: مشکل نقدینگی از آنجا به وجود می‌آید که خودروسازان ما خودشان می‌گویند محصولاتشان را با زیان می‌فروشند؛ یعنی سال به سال سرمایه‌شان کمتر می‌شود، بنابراین وام و تسهیلات با بهره‌های سنگین می‌گیرند؛ باز زیان می‌دهند و باز وام با بهره‌های سنگین می‌گیرند؛ این چرخه همین‌طور ادامه دارد تا اینکه کاهش نقدینگی پیدا می‌کنند. نتیجه این کاهش نقدینگی نیز این است که نمی‌توانند پول قطعه‌ساز و بدهی بانکی را بدهند و این زیان هر روز انباشته می‌شود.

وی در مورد ریشه مشکل نقدینگی تصریح کرد: ریشه این مشکل در قیمت‌گذاری دستوری است که تقریباً از دولت نهم شروع شد؛ از همان دوره خودروسازان به زیاندهی دچار شدند و این روند همچنان ادامه دارد و طی سال‌های گذشته چاره‌ای برای حل این مشکل اندیشیده نشده است.

خسروشاهی گفت: البته قبول دارم که خودروسازان باید هزینه‌های خود را کاهش دهند اما آنجا هم محدودیت دارند؛ به عنوان مثال نیروی انسانی مازاد دارند که هزینه سربار محسوب می‌شود اما دولت هرگز اجازه تعدیل نیرو به خودروسازان نمی‌دهد. بنابراین این چرخه معیوب همین‌طور ادامه می‌یابد.

انتهای پیام/ منبع: مهر

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی