دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد: امروز باید با درس گرفتن از تجربه صنعت خودرو در سال های اخیر، تصمیمی بگیریم که به نفع جامعه باشد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: دستورالعمل واردات خودرو هنوز مشخص نشده است، هرچند تاکنون تماسی با اعضای این انجمن نیز […]
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: دستورالعمل واردات خودرو هنوز مشخص نشده است، هرچند تاکنون تماسی با اعضای این انجمن نیز گرفته نشده و هیچ نظرخواهی نیز انجام نشده است.
وی بیان کرد: مطابق مواد 2، 3 و 5 قانون تسهیل کسبوکار، در تدوین این دستورالعمل باید آرا و نظرات انجمن واردکنندگان خودرو، انجمن خودروسازان، انجمن قطعه سازان و همچنین انجمن اسقاط خودرو گرفته شود.
این مقام صنفی یادآور شد: تجربه دولت گذشته که بدون مشورت با تشکلها جلوی ثبت سفارش خودروهای خارجی را گرفت و شرایط امروز بازار خودرو را رقم زد، تجربه دردناکی بود.
وی ادامه داد: امروز به دنبال آن هستیم که رویهها مشورتی بوده و تصمیمات بهصورت منطقی و علمی و تامینکننده نفع مردم باشد.
دادفر تصریح کرد: تجربه تصمیمات یکشبه و پنهانی، تصویب مواردی بوده که منجر به سوء جریان و انحراف شده، بر هم زننده نظم موجود بوده و درمجموع به نفع مردم نبوده است.
وی معتقد است: اگر بر مبنای همان قوانین و مقررات پیشین در زمینه واردات خودرو بخواهیم پیش برویم به نتیجه لازم دست نخواهیم یافت؛ ازجمله اگر تغییری در تعداد خودروهای اسقاطی به ازای واردات هر دستگاه خودرو داده نشود، واردات هیچ تاثیری در کاهش قیمتها نخواهد داشت.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو توضیح داد: در گذشته بهازای واردات هر دستگاه خودرو، باید بین چهار تا هشت دستگاه خودرو اسقاط میشد، با توجه به اینکه امروز قیمت اسقاط هر دستگاه خودرو بین 20 تا 30 میلیون تومان است، اگر این رویه اصلاح نشود هزینهای بین 80 میلیون تا 240 میلیون تومان در واردات هر دستگاه خودرو به دنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد: همچنین در سالهای گذشته اجبار استاندارد آلایندگی یورو 6 برای واردات در نظر گرفته شد، هرچند تا دو سال نیز خودروهایی بر مبنای همین استاندارد به کشور وارد شد، اما نتیجه آن شاتون زدن و بروز نقص فنی در خودروها به دلیل نبود بنزین با کیفیت یورو 6 در کشور بود.
دادفر اشاره کرد: این مورد بر مبنای قانون هوای پاک در نظر گرفته شد، در حالی که خودروهای دارای استاندارد یورو 6 به معنای خودروهایی بهروز و مدل بالاست که از قیمتهای بالایی برخوردارند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد: باید فضایی ایجاد شود تا حتی افرادی که مخالف واردات هم هستند، بتوانند نظر بدهند و بتوانیم آنان را توجیه کنیم، اما اگر بخواهیم موارد را پنهانسازی کرده و تصمیمات در خفا گرفته شود، حاشیهها و لطمات بیشتری به دنبال خواهد داشت.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه به افزایش قیمت جهانی خودروهای خارجی اشاره کرد و گفت: این مساله بیشتر متاثر از کمبود چیپستها (قطعات الکترونیکی) ناشی از کرونا و همچنین کمبود مواد اولیه موردنیاز است.
وی بیان کرد: از سال 2012 تا پیش از پاندومی کرونا، کمپانیها افزایش قیمت آنچنانی در تولیدات خود نداشتند، اما در دو سال گذشته قیمتها با رشد همراه شده است.
انتهای پیام/ منبع: ایرنا
دیدگاه خود را بنویسید