پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سایپا

پرچم داری زیر سایه تحریم!

بیش از 4 سال است که خودروسازی کشورمان زیر سایه تحریم های ظالمانه آمریکا با چالش ها و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو بیش از 2 دهه است که صنایع بزرگ در دنیا الخصوص خودرو برای افزایش بهره وری، تسهیل و تسریع در عملکرد، […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۶ تیر ۱۴۰۱

بیش از 4 سال است که خودروسازی کشورمان زیر سایه تحریم های ظالمانه آمریکا با چالش ها و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

بیش از 2 دهه است که صنایع بزرگ در دنیا الخصوص خودرو برای افزایش بهره وری، تسهیل و تسریع در عملکرد، دیگر به تنهایی و یک تنه تمامی بخش های تولید یک محصول را انجام نمی دهند. روند تولید یک محصول همانند یک ماشین بزرگ تر عمل می کند به این ترتیب که یک تا چند شرکت؛ قطعات های تک، برخی دیگر قطعات کوچکتر و تعداد دیگری دست به تولید مشتقات دیگر یک محصول می زنند و همین امر موجب می شود تا علاوه بر کاهش هزینه تولید، زمان مورد نیاز برای تولید هم صرفه جویی شود.

با جست و جویی کوتاه در می یابید که حتی بزرگترین خودروسازان جهان هم برای جا به جا کردن مرزهای تکنولوژی و توسعه محصول، دست یاری به چندین شرکت دراز می کنند. حتی در صورت طراحی محصول توسط خود خودروساز، تامین کنندگان و قطعه سازان دیگری هم رکابشان می شوند تا محصول مورد نظر به بهترین شکل در بازار قد علم کند.

شرکت ب ام و که یکی از خودروسازان به نام عرصه تولید خودرو است برای تولید خودروهای خود از تامین کنندگان دیگر کشورها بهره می برد. طبق آمار 34 درصد تامین کنندگان این برند شرکت هایی غیر آلمانی بوده و 43 درصد هم آلمانی هستند و مابقی هم شرکت های زیر مجموعه این خودروساز بزرگ هستند. حتی رقیب ستاره ساز این برند ینی مرسدس بنز برای تولید محصول خود از بیش از 60 هزار تامین کننده استفاده می کند تا بتواند به روزترین و با کیفیت ترین خودرو را به بازار عرضه کند.

حالا با تمامی این اوصاف که برای برپا نگه داشتن یک خودروسازی، تولیدکنندگان با چندین شرکت قطعه ساز و تامین کننده کار می کنند در نظر داشته باشید که بنز یا ب ام و توسط کشور یا حتی شرکت های مورد نظر تحریم شود، چه اتفاقی برای خودروسازانی که تنها یکی از شرکت های آن در سال بیش از 2 میلیون خودرو تولید می کند می افتد؟

بگذارید این صورت مسئله را کمی ساده تر کنیم و برویم سراغ مثالی دست به نقد. پس از اینکه شیپور جنگ میان روسیه و اوکراین به صدا درآمد بسیاری از کشورها، روسیه را تحریم کردند که این مورد به طور مستقیم بر صنعت خودروسازی روسیه تاثیر داشت. طی روزهای گذشته خبری منتشر شد که در آن مطرح شد شرکت لادا (خودروساز دولتی روسیه ) محصولات خود را بدون ایربگ، ترمز ABS و یا حتی تجهیزات ایمنی پیش پا افتاده ای از این قبیل تولید و عرضه می کند! مگر چه اتفاقی افتاده که خودروسازی روسیه که بیش از صنعت خودرو ایران سابقه همکاری و استفاده از تکنولوژی روز دنیا از طریق همکاری با شرکت های به نام در این صنعت را دارد دچار چنین تنزل و درماندگی شده است؟

جواب ساده است همانطور که در اول این مطلب گفتیم دیگر صنعت خودروسازی به شکل سنتی کار نمی کند و خودروسازان برای تولید با چندین شرکت همکاری دارند. به این ترتیب که هر چقدر هم خودروسازی در امر تولید به جایگاه مطلوبی برسد اما برای پایین نگه داشتن هزینه تولید و مواردی که در بالا یاد شد باید با شرکت ها همکاری داشته باشد. تصور کنید زنجیری در دست دارید که یکی از حلقه های آن زنگ بزند یا دچار مشکل شود، چه می شود؟

برویم سراغ صنعت خودروسازی خودمان، بیش از 4 سال است که خودروسازی کشورمان زیر سایه تحریم های ظالمانه آمریکا با چالش ها و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند. اکثر افراد منکر کاری بودن آسیب اثرات تحریم بر بدنه صنعت خودرو نمی شوند اما نمی توانیم و نباید هم از عملکرد جهادی این صنعت در کشورمان چشم پوشی کنیم.

اگرچه شاهد افت تولید بودیم حتی در برخی موارد شاهد تعطیلی هم بودیم و با وجود بدعهدی شرکای خارجی اما دندان کشان این صنعت توانست مسیر خود را پیدا کند و در این سالها حداقل شاهد این نبودیم که خودروهای ما بدون ترمز ABS وارد بازار شوند!

در حالیکه با وجود اعمال شدیدترین تحریم ها علیه کشورمان به مدت طولانی که یکی از مقاصد اصلی آن صنعت خودروسازی بوده است، استانداردهای 85 گانه کماکان برای خودروهای تولید داخل اجرا می‌شود و حتی برخی از محصولات داخلی به سامانه‌ های جدیدتر مانند کنترل پایداری و ورود بدون کلید مجهز شده‌اند.

شاید برای درک بهتر بد نباشد که به سراغ برخی از محصولات نارنجی پوشان جاده مخصوص (سایپا) برویم. زیر سایه سنگین همین تحریم ها سایپا محصولی را به بازار معرفی و عرضه کرده که در یک فقره از آزمون های بین المللی EURO NCAP از تست R95 استاندارد ECE سربلند خارج شود و 3 ستاره ایمنی را کسب کند.

لازم به ذکر است که تست تصادف و تأییدیه ECE R95 یکی از شش جزء اصلی برای اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپاست.

اگرچه سایپا هم برای توسعه همین عملکرد درخشان باید از همکاری با شرکت های تراز اول بهره ببرد اما صنعت خودرو ایران با وجود تحریم و محدودیت ستاره سازی کرده و از خود عملکردی درخشان نشان داده است.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی